جزئیات جلسه دادگاه توماج صالحی

امیر رئیسیان، وکیل تومای صالحی، خواننده رپ فارسی، از برگزاری دو جلسه رسیدگی به اتهامات وی در مدت هشت ماه خبر داده است. تومایی صالحی در جریان اعتراضات موسوم به زنان، زندگی، آزادی بازداشت شد و به گفته رئیسیان، «دادرسی علیه طمایی در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان از دو هفته پیش در تاریخ 7 خرداد آغاز شد، اما به دلیل ناقص نشدن موارد مطرح شده در جلسه رسیدگی تشکیل شد و جلسه به امروز یکشنبه 20 تیرماه موکول شد.

وکیل پرونده توماج توضیح می دهد: امروز دادگاه به ریاست آقای براتی تشکیل شد و در نهایت دادگاه ختم رسیدگی را اعلام کرد. بنابراین دادگاه حکم می کند و رای دادگاه طبق قانون ظرف یک هفته به ما ابلاغ می شود.

وی در پاسخ به این سوال که «شما به عنوان حقوقدان جریان جلسه را چگونه ارزیابی می کنید»، گفت: روند جلسه از نظر رعایت تشریفات اداری سایر جلسات برگزار شده در این شعبه و حضور علنی نبود. به اشخاص ثالث و روزنامه نگاران یا نمایندگان اجازه داده شد جامعه مدنی و خانواده موکل در دادگاه داده نشد. به لحاظ اینکه بتوانیم دفاعیات را ارائه کنیم، فرصتی برای بیان مطالب و نوشتن توضیحات و ارائه دفاع فراهم شد و ما وکلا هم دفاع شفاهی و هم گزارش کتبی به دادگاه ارائه کردیم.

وی ادامه می دهد: «پیش از آن، طبق هنر. ماده 387 قانون آیین دادرسی کیفری به ما گفته شد که اعتراض خود را به روند رسیدگی به دادسرا و نواقص پرونده اعلام کنیم و پس از اعلام ما، دادگاه 6 ایراد به اتهامات و غیره را پذیرفت. دستور رفع نقص صادر و پرونده را جهت رفع نقص به دادسرا ارسال کرد. البته ایشان با ارائه توضیحاتی جهت رفع نواقص پرونده را به دادگاه بازگرداند و با توجه به اینکه نواقصی که قبلاً مورد قبول دادگاه بوده و هنوز رفع نشده است، امیدواریم روند رسیدگی ها طی شود.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین اتهامات و کیفرخواست تومایی چه بود؟ وی گفت: مهمترین اتهامات مربوط به فساد در کشور موضوع ماده 286 قانون مجازات اسلامی است با این توضیح که دادسرا مدعی است موکل با انتشار توییت های خود مرتکب اکاذیب گسترده و در نهایت ایجاد فساد در زمین شده است. ; اتهام دیگر همکاری با دولت متخاصم است که مشمول ماده 508 قانون مجازات اسلامی فصل مجازات است و دادسرا معتقد بود چون شبکه سی‌بی‌سی از تصویر سخنان موکل در یک برنامه تلویزیونی استفاده کرده است، آن را یک تلقی می‌کنند. مصاحبه مشتری و همکاری او با این رسانه.

مصاحبه با رسانه CBC که یک رسانه کانادایی است، نمونه ای از همکاری موکل با دولت کانادا محسوب می شود و از آنجا که دولت کانادا از نظر دادستانی اصفهان، دولت متخاصم محسوب می شود، در نتیجه این امر مصاحبه، مصداق همکاری و همکاری نیز مصداق همکاری با دولت متخاصم تلقی می شود.

اتهام دیگر تومایی صالحی این است که وی با دعوت از مردم برای بیان خواسته ها و خواسته های خود، دعوت به هرج و مرج و بی نظمی را در مفهوم ماده 512 ق.م.ا انجام داده است. از دیگر اتهامات وی فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به بنیانگذار انقلاب و رهبری نظام و اخلال در نظم و نشر اکاذیب است که در اتهام دوم خطاب به موکل به موکل نسبت داده شده است. دادگاه کیفری و اکنون هر دو کیفرخواست آیین نامه دادسرا با هم. با انقلاب در همین دادگاه مبارزه می شود».

وکیل دادگستری می گوید که به همه اتهامات پاسخ داده شده و دفاعیات ما در برابر ادعاهای آقای صالحی در هر مورد ارائه شده است. در مجموع نیم ساعت به ما فرصت داده شد تا در بازداشتگاه اطلاعات اصفهان با موکل ملاقات کنیم و حجم ادعاها بیش از آن بود که در آن نیم ساعت حتی بتوانیم ادعاها را برای موکل توضیح دهیم.

وکیل تومایی توضیح داد: آقای طمایی صالحی با وجود اینکه نزدیک به هشت ماه در زندان ویژه آگاهی اصفهان به سر می برد، به دلیل ویژگی های شخصیتی تحت کنترل روحی و جسمی قرار گرفت و در دادگاه توضیحات دقیق و شفافی ارائه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دادگاه اینقدر نفس کشید؟ وی گفت: خب طبق قانون گفته می شود که به میزان لازم تنفس داده می شود و طبیعتاً دادگاه میزان لازم را تعیین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید