آیت الله رحمت: از دیدگاه امام خمینی (ره) اگر «قاتل» است حکمش «اعدام» است/ حکم ترساندن مردم «اعدام» نیست/ می خواهد مواظب باشد که تصمیمات محرم سیاسی نباشد.

آیت الله رحمت: از دیدگاه امام خمینی (ره) اگر «قاتل» است حکمش «اعدام» است/ حکم ترساندن مردم «اعدام» نیست/ می خواهد مواظب باشد که تصمیمات محرم سیاسی نباشد.

آیت الله رحمت، یکی از اعضای دفتر تحقیق و تفحص امام خمینی (ره) و یکی از شاگردان ایشان، معتقد است که حکم جرائمی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و مجروح کردن کسی «اعدام» نیست، بلکه حکم آن مجرمان یا متهمان است. از جمله «نفی تصنیف» است.

اگر «محارب» «قاتل» باشد، حکم او «اعدام» است.

آیت الله رحمت در گفت و گو با شفقنا اظهار داشت: در مورد تصمیم محارب بین فقها اختلاف زیادی وجود دارد و بحث طولانی است، اما آنچه امام خمینی (ره) مطرح کردند عبارات معروفی مانند «محارب» است. «قاتل» حکم او تیراندازی است و اگر جرم ارعاب باشد حکم «منکر علم» یا «بریدن دست و پای خصم» است.

او می خواهد مطمئن شود که بحث ها و احکام مخاربه سیاسی نیست

وی درباره برخی از احکام محارب گفت: می خواهد ببیند بحث و احکام محارب سیاسی نباشد. بحث های محارب جدا از بحث های سیاسی است.

مراجع تقلید نظر خود را در مورد احکام محاریبه اعلام کنند

آقای رحمت توضیح داد: لازم است مراجع عظام در مورد تصمیمات محارب که این روزها در حال اجراست نظر خود را اعلام کنند. علاوه بر این، حوزه های علمیه باید درباره این تصمیمات بحث کنند.

وی تاکید کرد: قاضی پرونده های محارب در صورت مجتهد بودن باید نظر اجتهادی خود را در این مورد ارائه دهد.

وی می اندیشد: امروز سؤال اصلی این است که پرونده هایی که به عنوان محارب ایجاد می شود چیست و چگونه ایجاد و نوشته می شود و به دست قاضی می رسد؟ مجریان تصمیمات محاربه چه کسانی هستند؟ و این راه حل چگونه اجرا می شود؟ آیا قاضی در حکم خود مستقل است؟ وضعیت مواد دریافتی از متهم چگونه است؟

آقای رحمت در نهایت گفت: به نظر من جرایمی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و مجروح کردن انسان مجازات اعدام ندارد و فکر نمی کنم هیچ مجتهدی برای چنین متهمی حکم اعدام صادر کند. حکم این مجرمان یا متهمان «انکار» یا «قطع دست و پای حریف» است.

دیدگاهتان را بنویسید