آیت الله مختدعی رئیس سابق دیوان عالی کشور: درگیری بین یک نفر جنگ جنگی نیست / هر جنگی حکم اعدام نیست / هیچکس در جنگ فقط با ارعاب و تهدید پیروز نمی شود.

آیت الله مختدعی رئیس سابق دیوان عالی کشور: درگیری بین یک نفر جنگ جنگی نیست / هر جنگی حکم اعدام نیست / هیچکس در جنگ فقط با ارعاب و تهدید پیروز نمی شود.

آیت الله مرتضی مقتدایی رئیس سابق دیوان عالی کشور در پاسخ به این سوال که آیا همه محکومان به خدمت سربازی همگی حکم اعدام دارند یا این احکام می تواند غیر از اعدام باشد؟ فرمود: همه مردانی که حکم محاکمه دارند حکم اعدام ندارند. ممکن است فردی مبارز باشد، اما حکم اعدام برای او صادر نشود. اگر محرّب کسى را بکشد، آرى حکم اعدام دارد، ولى اگر فقط تهدید و ارعاب کند، هر چند حکم محارّب داشته باشد، حکم اعدام ندارد. یعنی رزمنده ای است که اعدام ندارد.

رئیس سابق دیوان عالی کشور و دادستان کل سابق کشور گفت: همه افرادی که حکم سربازی دارند به اعدام محکوم نمی شوند. ممکن است فردی مبارز باشد، اما حکم اعدام برای او صادر نشود. اگر محارب کسی را بکشد بله حکم اعدام دارد ولی اگر فقط تهدید و ارعاب کند با اینکه حکم محارب دارد حکم اعدام ندارد.

آیت الله مرتضی مقتدایی رئیس سابق حوزه های علمیه سراسر کشور در پاسخ به این سوال که تعریف علمی و حقوقی کلمه محارب چیست؟ وی اعلام کرد: محرم بخشی از جنگ است. حرب به معنای جنگ است. محاربه به معنای جنگیدن است. و در نهایت به فردی محرب می گویند که نشانه هایی از آمادگی برای جنگ در او دیده می شود.

این عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مثلاً فرض کنید شخصی شمشیر، تفنگ یا حتی چاقو دارد و هدفش حمله به گروهی است. حالا او یا واقعاً می کشد، یا تهدید می کند، یا به سادگی می ترساند. اگر سلاحی در دست داشته باشد و از آن طرف به گروهی حمله کند، آن شخص را محارب می گویند; البته در مواردی که فردی به گروهی نپیوندد و فقط به یک نفر ملحق شود، به آن شخص محرم نمی گویند.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه محارب به معنای آماده جنگ است، افزود: پس اگر شخصی سلاح جنگی و حتی چاقو در دست داشته باشد و برای کشتن یا تهدید و ترساندن به گروهی حمله کند; یعنی حتی اگر از سلاحی که در دست دارد استفاده نکند، کلمه جنگ یا جنگ بر او اطلاق می شود و حکم محرم را دارد، اما اگر سلاح نداشته باشد و مثلاً فقط قمه داشته باشد، ندارند. مقام محرم

رئیس سابق دادگستری در پاسخ به این سوال که آیا همه افرادی که به اعدام محکوم می شوند محکوم به اعدام هستند یا این احکام می تواند غیر از اعدام باشد؟ فرمود: همه مردانی که حکم محاکمه دارند حکم اعدام ندارند. ممکن است فردی مبارز باشد، اما حکم اعدام برای او صادر نشود. اگر محرّب کسى را بکشد، آرى حکم اعدام دارد، ولى اگر فقط تهدید و ارعاب کند، هر چند حکم محارّب داشته باشد، حکم اعدام ندارد. یعنی رزمنده ای است که اعدام ندارد.

آیت الله مقتدایی با بیان اینکه اگر فردی به محارب محکوم شود اما کسی را نکشد حکم اعدام برای او اجرا نمی شود، گفت: هر محاربی به اعدام محکوم نمی شود. رزمنده ای که کسی را بکشد محکوم به اعدام است اما اگر کسی را نکشد محکوم به اعدام نیست. اگرچه این اقدام نظامی است و مجازات دارد، اما حکم اعدام نیست.

دیدگاهتان را بنویسید