حکم محارب در قانون مجازات اسلامی اعدام است/ حامیان را اعدام نکنید در جنایت خود شریک هستند


ساعت: 12:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917623

این کارشناس حقوقی گفت: حکم محارب در قانون مجازات اسلامی به حکم قاضی اعدام است و طرفداران اعدام نکردن در جرم خود شریک هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «علی کدیوریان» کارشناس حقوقی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: در تبیین مفهوم جنگ، تفاوت آن با مفاهیم دیگری مانند فساد ارضی، سرکشی و نافرمانی مدنی تبیین می شود. در میان آنها، جنگجو با مردم می جنگد، اما باغبان به دنبال جنگ با حاکم است. فقهای شیعه بر این عقیده اند که اگر محرم قبل از دستگیری توبه کند، مجازات محرّب بر او تعلق نمی گیرد، اما اگر مرتکب حق النصی باشد، باز هم صحیح است و باید با آن برخورد شود.

وی افزود: محاربه در فقه به معنای اسلحه کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن است. به فتوای فقها هرکس مال دیگری را آشکارا و به زور تصرف کند یا مردم را به اسارت بگیرد، محارب است. منظور از سلاح هر وسیله ای است که در درگیری بین مردم به کار می رود; مانند شمشیر، کمان و سلاح های مدرن.

کدیوریان همچنین گفت: در ماده 279 قانون مجازات اسلامی آمده است: «جنگ به معنای بیرون آوردن سلاح به قصد کشتن جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی است که موجب ناامنی محیط زیست شود.» همچنین ماده 281 ق.م. قانون جزا در خصوص محرم می گوید: راهزنان و سارقان و قاچاقچیانی که اسلحه به دست می گیرند و باعث سلب امنیت مردم و جاده ها می شوند، محرم هستند. بر اساس این ماده، هرکس به قصد کشتن جان، مال یا ناموس مردم و یا به قصد ارعاب مردم از سلاح استفاده کند و موجب امنیت محیطی شود که در آن سلاح استفاده می شود و همچنین راهزنان، سارقان و قاچاقچیان. اسلحه گرفتن و سلب امنیت مردم یا راه ها محرم است. شایان ذکر است فردی که در مقابل رزمنده سلاح بلند می کند، رزمنده محسوب نمی شود.

این کارشناس حقوقی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 282 قانون مجازات اسلامی، هرگاه شخصی مرتکب جنایت محاربی و به موجب آن به قصد رعب و وحشت یا به قصد رعب و وحشت یا به قصد جان و مال و ناموس مردم شود. ، باعث سلب امنیت محیطی می شود. ، به انتخاب قاضی به صلیب کشیدن، اعدام، قطع دست راست و پای چپ یا نافی بلد محکوم می شود.

وی تصریح کرد: کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند و خیابان ها را به آتش می کشند و یا نیروی انتظامی را شهید می کنند باید بدانند که قانون با آنها قاطعانه برخورد می کند و حامیان آنها نباید با شعار اعدام شوند. با مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی ایران در جرم خود شریک هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید