توضیح رئیس قوه قضائیه درباره اعدام های اخیر / حتما مواظب خون باشید / انتقاد از برخی اعترافات و دخل و تصرف در زندگی خصوصی مردم

توضیح رئیس قوه قضائیه درباره اعدام های اخیر / حتما مواظب خون باشید / انتقاد از برخی اعترافات و دخل و تصرف در زندگی خصوصی مردم

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی آذهی امروز دوشنبه (30 آذر) در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به سالروز شهادت آیت الله دستگیب به دست گروهک تروریستی منافقین اظهار داشت: آیت الله العظمی دستگیب باتقوا، دلسوز و عالمی خیرخواه برای مردم و در امور اجتماعی بود و اسلام ذات البن همواره در خدمت به مردم پیشقدم بود، اما گروهک تروریستی منافقین شخصیتی عام المنفعه مانند او را به هلاکت رساند. گروهی که با دشمن ترین دشمنان این مردم ائتلاف کرده و اکنون مورد حمایت مستکبران قرار گرفته اند، مشغول نشر اکاذیب و شورش و جنایت در کشور هستند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به هفته پژوهش افزود: پژوهشگاه قوه قضائیه باید چالش ها و خلأها را مد نظر قرار دهد، مشکلات آینده را پیش بینی و پیش بینی کند و سازوکارهای مناسب را تعبیه کند و همچنین ضرورت تحول و تعالی را برای پیشبرد فعالیت های پژوهشی قوه قضائیه و پیشبرد امور پژوهشی و پژوهشی قوه قضائیه انجام دهد. نیازهای ضروری قوه قضائیه حذف قوه قضائیه و بهره گیری از ظرفیت حوزه و دانشگاه و معاونت های پژوهشی سایر نهادها به نحو مقتضی.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برگزاری همایش ارتقای شفافیت توسط سازمان بازرسی کل کشور با حضور مسئولان و مسئولان ارشد قوا و نهادهای مختلف، گفت: هنوز نتوانسته ایم معنای دقیق «شفافیت» را روشن کنیم. و مرزهای آن این مقوله نیاز به توجه بیشتری دارد. گاه به بهانه شفافیت وارد احوال شخصیه می شود و با شبهه و اخبار غیر موثق، گاه آبروی یک فرد، گروه یا نهادی از بین می رود و گاهی حیثیت کشور خدشه دار می شود. گاه در مواردی که مردم حق دارند موضوع را بدانند، به موجب قانون یا مقررات، بی جهت یا با وسایلی که ممکن است مصلحتی در بر داشته باشد، محدودیت هایی ایجاد می شود و آنگاه معلوم می شود که ضرر این محدودیت بر علم مردم بیشتر است. منفعت او و بس که باعث بی اعتمادی و دوری مردم و عدم مشارکت فعال در برخی مقوله ها می شود.

محسنی آجی با اشاره به لزوم جمع بندی کامل و جامع 600 مقاله ارسالی به همایش برای ارتقای شفافیت، تصریح کرد: وقتی صحبت از شفافیت می شود بلافاصله بحث شفافیت در مسائل اقتصادی و مالی به ذهن خطور می کند. اگر چه شفافیت در مسائل اقتصادی و مالی مقوله بسیار مهمی است، اما در سایر امور از جمله مسائل اجتماعی و سیاسی نیز از نظر اصل شفافیت ضروری است.

انتقاد محسنی اجایی از برخی اعترافات و نفوذ به زندگی خصوصی مردم

قضات در تشریح و تبیین ابعاد و ابعاد مختلف شفافیت اظهار داشتند: زمانی که فردی به عنوان متهم دستگیر می شود، با منطق و قانون منطبق نیست که از او بخواهیم دلش را باز کند و تمام کارهایی را که برای آن انجام داده است انجام دهد. او سالها بر عهده گرفته است که صحبت کند تا در معرض موضوعی قرار گیرد که ما به آن می پردازیم، خدا ستاره عیب است، همین عمل خلاف شفافیت است.

رئیس کل دادگستری با تاکید بر اینکه لزومی نداشت همه گزارش های مرجع رسیدگی کننده محرمانه باشد، گفت: البته باید توجه داشت که طبق قانون یک سری گزارش ها باید مهر محرمانه یا محرمانه داشته باشد و ما هم هستیم. ما باید به انجام برسانیم ما قانون هستیم. هر چند در صورت لزوم می توانیم قانون را در این زمینه تغییر دهیم. اگر مطابق سلیقه خود عمل کنیم، ممکن است توجیه نشویم، حتی اگر سلیقه مان درست باشد.

رئیس دادگاه افزود: حرکت دستگاه قضایی در راستای عدالت و قانونمندی است; اگر بر اساس قانون عمل کنیم، دلیل داریم، اما اگر به سلیقه یا جو خود و سلیقه و میل دیگران بدون توجه به قانون عمل کنیم، ممکن است اشتباه کنیم. اگر قانون را رعایت نکنیم و به میل و سلیقه دیگران عمل نکنیم، یک روز گفته می شود که چرا در مورد فلان موضوع تصمیمی نیست و روز دیگر پس از اجرای تصمیمات گفته می شود. که بگوییم در کار شما مشکلی وجود دارد. گاهی دیده می شود که فردی با اهداف سیاسی، بدون اینکه دین را درک کرده باشد یا با قرآن آشنا باشد، می گوید حکم صادر شده مطابق قرآن نیست! در کلیه امور و رسیدگی های قضایی ضمن رعایت موازین قانونی باید نهایت دقت و در صورت لزوم سرعت عمل را رعایت کنیم و همواره خداوند را ناظر خود بدانیم و نگران تهمت زنان نباشیم.

رئیس قوه قضائیه با قرائت مواد 279 تا 288 قانون مجازات اسلامی و تشریح و تشریح این مواد قانونی در خصوص جرایم «محاربه»، «اسفادفی الارض» و «باغی» و مصادیق و مجازات‌های آنها، توصیه‌های ویژه‌ای به آنها کرد. مقامات قضایی

رئیس قوه قضائیه گفت: ماده 282 قانون مجازات اسلامی که مربوط به محارب است شامل چهار محدودیت است؛ ماده ۲۸۳ نیز تصریح می کند که انتخاب هر یک از حدود چهارگانه تعیین شده به تشخیص قاضی است. این قانونی است که وجود دارد و قضات باید به آن عمل کنند. در ماده 286 قانون مجازات اسلامی در مورد «افساد زمین» نیز قانون مشخص است. قضات ما ملزم به رعایت قانون هستند. البته اگر شک دارند می توانند سؤال کنند و مراقب باشند; در مورد دما (خون) قطعاً مراقبت لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید