ادبیات سیاسی حاد دوباره جان گرفت. از اعترافات آتش سوزی به مسئولان تا اعترافات مسعود ده نمکی

ادبیات سیاسی حاد دوباره جان گرفت.  از اعترافات آتش سوزی به مسئولان تا اعترافات مسعود ده نمکی

روز جدید از زمان روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، برخی از تندروها ادبیات افراطی خود را دوباره کشف کردند و بحث برانگیز شدند.

و وقتی روحانی صلح امام حسن (ع) را گفت و وقتی از مذاکره با آمریکا و برجام صحبت کرد، توپخانه تندروها علیه دولتش شلیک شد.

همین الان از زمانی که ابراهیم رئیسی مدیریت امور را برعهده گرفته است، اکثر پایگاه های خود را در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… فعال کرده اند. مناطق و سعی در مدیریت فضا به نفع خود. اما از سوی دیگر برخی از طرفداران قدرت به ادبیات تند و گزنده روی می آورند و گاه جنجال آفرینی می کنند.

آتش سوزی به مقامات اعتراف کرد

در روزهایی که موضوع تصویب طرح استحفاظی یکی از بزرگترین دغدغه های مردم است، روح الله مؤمنسب که به اظهارات تند و تیز شهرت دارد در نوروز امسال در برنامه ای آنلاین دست به کار جالبی زد. وی که رهبر جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی است، گفت: به نام افراد متنفذ و ضدانقلاب در توییتر، یک حساب کاربری مشابه اما جعلی ایجاد کردیم و با آنها شروع به همکاری کردیم.

گرچه خود او این رفتار را مصداق رفتار آتش داوطلبانه نامید; اما سخنان او با واکنش های گسترده ای در شبکه های اجتماعی مواجه شد. محمدجواد آذریهرمی، وزیر اسبق ارتباطات نیز در توئیتی نوشت: «گروهی به نام افراد مشهور در حال ساخت اکانت جعلی بود. گروهی دیگر از همین اطلاعات نادرست در قالب خبرنامه برای کارمندانی که از فجازی اطلاعی ندارند استفاده می کنند [فضای مجازی] – پیشنهاد دادند.

اما تنها چند روز پس از سخنان جنجالی مومنان، مسعود ده نمکی نیز به خاطر اعترافاتش توجه خود را جلب کرد. او در گفتگوی اینترنتی در حالی که می خندید گفت: «مقاله می نوشتم، اما چون کسی نداشتیم، نام شهدایی که در جبهه جان باختند را می نوشتم.

سخنان ده نمکی بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ها نیز داشت. روزنامه جمهوری اسلامی در واکنشی تند به ده نمکی نوشت: منتظر احضار شهید در روز قیامت باشید.

با این حال این کارگردان سینما که پیش از این نیز سخنان تند و تندی را مطرح کرده بود، با حمله به مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، نوشت: آقای سردبیر (یعنی شهید آوینی) کمی به فکر خدا باشید. و حالا جای شهید آوینی با امام شهداست و جای نویسنده این مقاله علیه شهید آوینی، حتی اگر رئیس جمهوری اسلامی باشی، وسط لحاف سیاست، نشان می دهد. که یک شغل کم است و حالا باید به کسی زنگ بزنی، نام مستعار که هنوز جرات معرفی خود را ندارد، می گوید: اشتباه می کنی وقتی در ضرب خون شهید آوینی پیش قدم شدی، چیزی از شهدا می نویسی. ” به راستی اگر رهبری در تشییع شهید آوینی شرکت نمی کردند، کارکنان حوزه علمیه و روزنامه جمهوری اسلامی چه می گفتند؟

ائمه جمعه که غوغا کردند

اما در آن سوی صحنه سیاسی، منبر برخی ائمه جمعه یا خطبا نیز با حواشی همراه بود.

به عنوان مثال آیت الله سید یاسف طباطبایی نژاد در خطبه های سیاسی و مذهبی نماز جمعه اصفهان با بیان اینکه روزه برای ما توفیق است، می گوید: «هر کس که روزه بگیرد مورد رحمت خداوند است، مگر کسانی که نمی توانند روزه بگیرند. نیست.”

وی سپس با بیان اینکه برخی گزارش هایی از گرسنگی منتشر کردند، افزود: خود مردم باید امر به معروف و نهی از منکر کنند. اگر خودتان نمی توانید، پیش چند نفر بروید و افطار کنید. دعوا نکنید، بلکه به معروف ها امر کنید که بفهمند در شهر زندگان زندگی می کنند، نه در شهر مردگان که ارزش ها در آن فراموش شده است.»

سخنان واعظ در نماز جمعه آنقدر متناقض شد که مجریان تلویزیون را به روی لیست منتقدان او باز کرد. محمدرضا باقری یکی از مجریان تلویزیون در واکنش به سخنان امام جمعه اصفهان در توئیتی نوشت: امام جمعه اصفهان گفت که اگر تنها نیست چند نفر بروند و افطار کنند. مردم متدین و حزب اللهی از اصفهان، اگر نمی توانید تنها بروید، چند نفر برای نماز جمعه به دفتر رهبری می روند و زنگ می زنند و اعتراض می کنند. هر اتفاق بدی که فردا در اصفهان بیفتد به عهده خودشان است.

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد علم الهدی و پدر همسر رئیس جمهور نیز در اظهارات اخیر خود گفتند: چون فرشتگان از بوی دهان روزه دار که بر روزه است لذت می برند.

دیدگاهتان را بنویسید