کاهش چند میلیونی قیمت خودرو در بازار ایران

کاهش چند میلیونی قیمت خودرو در بازار ایران

قیمت خودرو در حال کاهش است

به گفته موتمانی، اکثر خودروهایی که بالای 500 میلیون قیمت دارند بین 10 تا 20 میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند و حتی خودرویی مانند پژو پارس بین 20 تا 40 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. وی درباره افت قیمت خودروهای داخلی نیز توضیح داد: قیمت پژو پارس پارسال که تا چند روز پیش 675 میلیون تومان بود به 655 میلیون تومان و حتی تا 635 میلیون تومان فروش هم هست و قیمت دنا اتوماتیک که 1 میلیارد و 150 میلیون بود تقریبا. 1 میلیارد و 125 میلیون تومان رسید

این فعال بازار خودرو درباره وضعیت خودروهای مونتاژی از کاهش قیمت خودروهای مونتاژی بین 80 تا 120 میلیون تومان خبر داد. به این ترتیب لاماری حدود 80 میلیون و جک J4 بیش از 100 میلیون تومان ارزان شده است. وی همچنین درباره کاهش قیمت خودروهای وارداتی که به تازگی وارد کشور شده است، گفت: هیوندای کرتا وارداتی کرمان موتور که در اوایل فروردین ماه 3 میلیارد و 800 میلیون تومان قیمت داشت، اکنون 400 میلیون تومان کاهش یافته است. 3 میلیارد و 400 میلیون تومان هیچ قیمتی وجود ندارد. کیا سلتوس که 3 میلیارد و 900 میلیون بود 300 میلیون و تقریبا افت قیمت داشت. 3 میلیارد و 600 میلیون تومان ارزش اما قیمت هیوندای توسان کاهش نیافته است و تقریبا می باشد 4 میلیارد و 800 میلیون تومان معامله می شود. قیمت النترا 100 میلیون کاهش یافت اما در بین خودروهای وارداتی تویوتا کرولا با 450 میلیون تومان کاهش قیمت رکورد زد.

کاهش چند میلیونی قیمت خودرو در بازار ایران

این کارشناس خودرو تصریح کرد: از آنجایی که خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده و قیمت آن ارتباط تنگاتنگی با تنش های سیاسی و نوسانات ارزی دارد و با کمی آرام شدن اوضاع، شاهد کاهش قیمت ها هستیم. قیمت خودرو که در سال جدید 3 تا 5 درصد افزایش یافت، آرام آرام به قیمت اسفند سال گذشته نزدیک می شود.

بر اساس اظهارات رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو، تقاضا برای خودرو در بازار کم است و با کاهش قیمت ها، خرید و فروش به درستی انجام نمی شود. قیمت های بازار واقعا بالاست و مشتریان کمتر مراجعه می کنند و تقاضا فقط برای خودروهایی که تفاوت زیادی بین قیمت مصوب کارخانه و بازار آزاد دارند زیاد است. اما هیچ فعالیتی در بازار وجود ندارد.

موتمنی در نهایت گفت: اگر خودرو به صورت منظم و روزانه فاکتور شود، تفاوت قیمت بازار با قیمت کارخانه کاهش می یابد. اگر بخواهیم خودرویی که تبدیل به کالای سرمایه ای شده است دوباره به کالای مصرفی تبدیل شود، باید عرضه افزایش یابد تا بازار خودرو دیگر تحت تاثیر نوسانات ارزی و تنش های سیاسی قرار نگیرد. محدودیت و عرضه قطره چکان خودرو در بازار باعث حفظ اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد شده است. برای عبور از این وضعیت یا باید تولید را افزایش داد یا واردات را افزایش داد.