کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات نمایندگان مردم تصویب شد/ مهلت بررسی کاندیداها از 60 روز به 134 روز افزایش یافت.

کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات نمایندگان مردم تصویب شد/ مهلت بررسی کاندیداها از 60 روز به 134 روز افزایش یافت.

نمایندگان مردم در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس با 147 رای موافق، 59 رای مخالف و 16 رای ممتنع کلیات طرح تغییرات موادی از قانون انتخابات مجلس را تصویب کردند. در مجموع 229 نماینده مردم حضور دارند.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 9 بهمن ماه به بررسی اصلاحیه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند و با 146 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 221 رأی موافق کلیات این طرح را تصویب کردند. صدا .

در همین راستا علی حدادی، سخنگوی کمیته امور داخلی کشور و شوروی گزارش این کمیته را به شرح زیر قرائت کرد:

لزوم اصلاح قوانین انتخاباتی و رفع نواقص قانون انتخابات همواره یکی از چالش های نظام انتخاباتی در ایران بوده است، به گونه ای که چنین موضوعی از سوی یک نهاد نظارتی به عنوان درخواست به مجلس مطرح شده است. .

رهبر انقلاب در دیدار خردادماه امسال با نمایندگان مجلس یازدهم بر اصلاح قوانین انتخاباتی به عنوان الزام مجلس تاکید کردند.

از سال 1394، گرچه اقشار مختلف سؤالات مختلفی را در مورد لزوم اصلاح قوانین انتخاباتی مطرح کرده اند، سیاست های انتخاباتی مقام معظم رهبری سندی در سطح عالی ایجاد کرده است که اجرای آن مستلزم اصلاح قوانین موجود است.

در قطعنامه پیش رو تلاش شده تا به اکثر سیاست های انتخاباتی پرداخته شود و اصلاحیه ای پیشنهاد شده است. ابتدا جلسات کارشناسی در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد. پس از اعلام وصول طرح، جلسات کارگروه کارشناسی در کمیسیون تشکیل شد. بر این اساس در برنامه فعلی اصلاحاتی پیش بینی شده بود که مهمترین آنها به شرح زیر است.

1. ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات به عنوان نامزد و دریافت مدارک لازم قبل از ثبت نام، امکان انتخابات الکترونیکی.

2. مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان از 60 روز به 134 روز افزایش یافت.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره این طرح گفت: در سال 1394 مقام معظم رهبری سیاست کلی انتخابات را ابلاغ کردند و از امسال هیچ تغییری در قانون ایجاد نشده است. و قانون فعلی مانند گذشته به حیات خود ادامه می دهد.

وی افزود: هماهنگی های لازم را با دولت، پژوهشکده های مرتبط و وزارت کشور برای تدوین و ارائه این طرح انجام دادیم و جلساتی برگزار کردیم و در نهایت با نظر آنها این طرح در مجلس ارائه شد و اکنون دولت نیز موافقت کرده است. به و به نحوی کارشناسان و ناظران را برای آن به دست آوردیم.

نماینده مردم یزد در مجلس تاکید کرد: تمامی مواد این طرح بر اساس سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است و اگر صحبتی مبنی بر برخورد با تخلفات انتخاباتی و خرید و فروش آرا می شود و یا صحبت از نقش احزاب در انتخابات است، بر اساس سیاست های اعلام شده است. جایگاه ولی فقیه ارتقا یافته است. همچنین تخصیص زمان هیأت های نظارت و اجرایی و احراز صلاحیت افراد در این طرح بر اساس سیاست های ابلاغی در نظر گرفته شده است.

مخالفان این طرح چه گفتند؟

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مخالفت با طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شورای اسلامی، از عدم ارائه لایحه اصلاح قانون انتخابات توسط دولت انتقاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بارها و بارها تاکید کرده اند. بر اولویت لایحه قبل از طرح تاکید کرد.» زیرا این لایحه فرصت های زیادی برای بحث کارشناسی دارد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به تلاش نمایندگان در پایان هر دوره مجلس برای اصلاح قانون انتخابات مجلس، افزود: این موضوع شبهه های تعارض مجلس را نیز به وجود می آورد. بهره، در حالی که ما در مورد قانون صحبت می کنیم. ما در انتخابات مجلس و حتی ریاست جمهوری خلاء قانونی نداریم و بهتر است به جای این طرح به مسائلی مانند شفافیت آرای نمایندگان مردم که خواسته های موکلان و وعده های مجلس بوده است بپردازیم. نمایندگان مردم از ابتدای دوره ریاست جمهوری.

وی افزود: در این طرح فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت کاندیداها و پاسخگویی به استفساریه ها پیش بینی شده است اما مشکل انتخابات ما این نیست. از طرفی ممنوعیت ورود نظامیان به انتخابات پیش بینی شده بود که درست نبود و باید به یکی از کارکردهای مهم انتخابات که نقش توده های مردم به ویژه است توجه داشت. در مناطق کوچک و فعال شدن احزاب در کلانشهرها.

محمد باقری نماینده مردم بناب با کلیات بودن طرح مذکور مخالفت کرد و گفت: تا زمانی که انتخابات استان برگزار نشود موضوع انتخابات مجامع حل نمی شود. انتخابات مجلس باید مانند انتخابات خبرگان رهبری استانی شود تا افراد شایسته شرکت کنند. این طرح مشکلات عدیده ای ایجاد می کند و کمکی به کنترل خرید و فروش آرا که به ویژه در شهرهای کوچک به یک معضل تبدیل شده یا سرنوشت انتخابات به ویژه در شهرهای کوچکی که در تنگنای منابع مالی قرار دارند، نخواهد کرد.

نماینده بناب در مجلس افزود: تا زمانی که خرید و فروش آرا کنترل نشود نخبگان از ورود به انتخابات اجتناب می کنند و وارد رقابت های سیاسی نمی شوند. از سوی دیگر تا زمانی که انتخابات جناحی نشود و احزاب در انتخابات نقش فعالی پیدا نکنند نمی توان شاهد حل مشکلات بود. نزدیک به 400 حزب داریم که هیچ نقشی در انتخابات ندارند و در این طرح هم برنامه ای برای آنها وجود ندارد.

گلمرضا نوری کزالجه نماینده مردم بستان آباد نیز در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بر اصلاح قانون انتخابات از این منظر تاکید کردند. با نگاه به نظام جامع انتخابات کشور، موضوع اصلی کشور ما در بحث انتخاباتی، بحث مشارکت و مطالبه ماست. افزایش مشارکت یا مشارکت حداکثری است که این طرح چنین سودی را برای ما به همراه نخواهد داشت، همچنین امکان افزایش مشارکت در این طرح وجود ندارد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس با اشاره به موادی از طرح مذکور گفت: در ماده (2) این طرح آمده است که افسران رسمی نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات که به مدت قانون قبل از انتخابات، پس از دوره نمایندگی، سابقه کار آنها برای صندوق های بازنشستگی مربوطه اعمال می شود. این یکی از موضوعات مرتبط با کمیته اجتماعی است که نباید وارد این طرح می شد، از سوی دیگر این سوال پیش می آید که اگر این ماده از طرح حذف می شد، باز هم بر تصویب عمومی تاکید می شد؟

وی تصریح کرد: از سوی دیگر محدودیت هایی در تمدید زمان رای گیری و شرایط ویژه منتخبین اعمال شده و علاوه بر آن هیچ اشاره ای به تشکیل ستاد کاندیداهای زن نشده است، لذا این طرح نمی تواند مشکل انتخابات شورای اسلامی را حل کند.

حامیان این طرح چه گفتند؟

رسول فاروحی میکل نماینده مردم لاهیجان با موافقت با کلیات طرح اصلاح اصولی مجلس گفت: انتخابات یکی از مهمترین مسائل کشور است و به فرموده امام خمینی (ره) مجلس شورای اسلامی است. در رأس امور رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر موضوع انتخابات و اصلاح قانون تاکید کردند. این طرح همچنین به برگزاری انتخابات هدفمند در مسیر درست و رفع نواقص برنامه های پیش از انتخابات کمک می کند.

وی افزود: پیگیری تخلفات پس از انتخابات از مزیت های این طرح است، همچنین فعالیت احزاب را رسمیت می بخشد و آنها را به مردم پاسخگو می کند.

محمد سبزی با موافقت با کلیات طرح مذکور، به مطالبه مردم و رهبری برای اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: ممکن است دولت تصمیمی برای ارائه این لایحه نداشته باشد، بنابراین نمی توان منتظر دولت بود. تمام معایب انتخابات مجلس در این طرح اصلاح شده و این طرح به افزایش مشارکت احزاب، الکترونیکی شدن انتخابات، بررسی صلاحیت ها و برخورد با جرایم و تخلفات پس از انتخابات کمک می کند.

علی خزریان از دیگر حامیان کلی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با یادآوری چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: با توجه به تلاش های صورت گرفته در 44 سال گذشته و موفقیت ها یا ناکامی ها. که در مواردی با آن مواجه هستیم، تغییر قانون انتخابات مجلس برای رفع نواقص و یکی از نقاط ضعف ضروری است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: به لطف ثبت نام الکترونیکی پیش بینی شده در این طرح، امکان راستی آزمایی کاندیداها و جلوگیری از بروز رسوایی پس از انتخابات فراهم شده است. همچنین مشکل خرید و فروش آرا با تشکیل کمیته های اجرایی و نظارتی حل می شود و به عادلانه بودن انتخابات کمک می کند. ما نباید قیام 88 را فراموش کنیم، پس باید اطمینان حاصل کنیم که انتخابات مجلس زیر سوال نرود.

وی یادآور شد: در این طرح روند کار با صلاحیت داوطلبان ساماندهی شد و زمان کار و حفاظت از کسانی که صلاحیت آنها مشکل بود افزایش و پیش بینی شد. البته در برخی موارد ایراداتی نیز وجود دارد که در بررسی جزئیات با ارائه پیشنهادات آن را اصلاح خواهیم کرد. این طرح 77 ماده ای بر اساس سیاست های کلی انتخابات نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید