یوم الله 9 دی؛ روز بصیرت و میثاق امت با ولایت

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج


روز 9 دسامبر در تاریخ کشورمان روز بصیرت و اتحاد ملت و ولایت ثبت شده است، روزی که مردم ایران در 18 آذر 1397 همچون همیشه حماسه آفریدند و در مقابل دشمن قرار گرفتند.

روزی که به امروز نزدیک بود و مردم ایران نشان دادند که دشمنان و انقلاب خود را به خوبی می شناسند و با تمام توان با آنها مقابله خواهند کرد.

اما 9 دسامبر چه روزی است و چه اتفاقی افتاد؟

1388 شورشی که قرار بود در آن سال اجرا شود و به بن بست رسید. قیام 1367 حاصل سالها برنامه ریزی نظام حاکم بود و عده ای سعی کردند در یوم الله 18 آذر که نمادی از غلبه بر قیام است ضربه نهایی را به نظام اسلامی وارد کنند.

شورشیان تصور می کردند با تحلیلی غلط می توانند مردم را از نظام اسلامی جدا کنند، اما حرکت عظیم مردم غیور ایران در 18 آذر، قیام یاغیان را خنثی کرد.

در واقع می توان توصیف کرد که نهمین روز ایران روزی است که مردم ایران نشان دادند هرگز فریب ترفندها و حیله های آنان را نمی خورند و دانا هستند و هرگز راه خود را در گرد و غبار ایجاد شده توسط یاغیان گم نمی کنند. .

در آن روز شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به ریاست احمد جنتی در واکنش به اعتراضات تاسوعا و عاشورای سال ۱۳۸۷ فراخوانی صادر کرد و ابتدا قرار بود این راهپیمایی در روز ۱۷ دی ماه برگزار شود. به همین منظور خبر آمدن این راهپیمایی در آخرین ساعات روز 16 آذر از سوی خبرگزاری ها پخش شد. اما این خبر در ساعات اولیه 8 دسامبر با فراخوانی برای راهپیمایی در 9 دسامبر تغییر کرد.

به این ترتیب روز چهارشنبه 18 دی ماه 1396 راهپیمایی در تهران و سایر استان ها برگزار شد و در 17 استان این مراسم یک روز زودتر برگزار شد و رسانه های خارجی فرصت داشتند از این راهپیمایی گزارش تهیه کنند.

حماسه 18 دی و حضور عاشورایی حماسه آفرینان و مردم دولت مدار ایران اسلامی در راهپیمایی 18 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زرین دیگری برای تکریم ایرانیان تلقی می شود. مردان و زنان .

9 1 دسامبر

مناطق مهم تشکیل 9 D

اگر بخواهیم به آن روزها برگردیم، شاید بتوان گفت که دلیل اصلی شکل گیری حماسه 18 دی، ظهور انتخابات 88 و اعلام تقلب در انتخابات توسط افرادی بود که در انتخابات پیروز نشدند.

بعد مردمی که در انتخابات شرکت نکردند یا اگر رای آوردند قصد دیگری داشتند، قصد انتخاب رئیس جمهور را نداشتند. مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر این باورند که فضای سیاسی ایران در همه عرصه‌ها آماده بهره‌برداری و عملیاتی کردن الگوهایی مانند انقلاب رنگی است.

در ناآرامی‌های سال 2008، تعدادی از املاک مردود که در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خوردند، شورش کردند، همه‌چیز و همه را مقصر دانستند، و حتی حاضر شدند به دشمنان قسم خورده رژیم و مستقیماً از خارج بپیوندند. خط بکشید و به دستور آن عمل کنید و تا سرنگونی نظام و ویرانی کشور و دست زدن به قتل و دزدی پیش بروید یا از یاغیان و غارتگران حمایت کنید و با کلمات دوگانه و مبهم، یاغیان را درست کنید و مطالبه کنید. آنها مشروع و قانونی هستند تا زمینه را برای شورشیان مساعد کنند.

اما در این میان رهبر انقلاب دقیقاً یک هفته پس از انتخابات با احتیاط، قاطعیت و مقتدرانه در خطبه های نماز جمعه آب پاکی را بر دستان ناپاک آمریکا و صهیونیست ها و بدخواهان داخلی ریختند. اظهارات وی نقشه دشمن را تشریح کرد.

از دیگر دلایل اصلی شکل گیری حماسه 18 آذر می توان به هتک حرمت ماه محرم و روز عاشورا اشاره کرد که احساسات مذهبی مردم ایران را جریحه دار کرد.

اوج حرکت این مردم در روز عاشورا حکایت از عدم اعتقاد به ارزش ها و مظاهر اسلامی از جمله امام حسین (ع) و عاشورا داشت و به همین دلیل روز عزاداری امام را تبدیل کردند. حسین (ع) به جشن و سرور برآمد و به دسته‌های نماز جماعت عزاداران حمله کرد. انجام دادند و شعار دادند.

بنابراین می توان گفت روز 18 دی با توجه به پیشینه حوادث پس از انتخابات شکل گرفت و به نام یوالله نامگذاری شد که تا سالیان متمادی در یاد مردم ایران و جهان خواهد ماند.


آیا این خبر مفید بود؟