آبگیری سد چمشیر فعلا متوقف شده است!/ سرنوشت سد چمشیر چه خواهد شد؟

ساعت: 09:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1919941

با وجود اینکه وزارت نیرو اعلام کرده بود مشکل زیست محیطی آبگیری سد چمشیر وجود نخواهد داشت، اما سازمان حفاظت محیط زیست به صراحت اعلام کرد که به دلیل یک سری بلاتکلیفی باید نمونه برداری مجدد انجام شود و آبگیری سد چمشیر به حالت تعلیق درآمد. در انتظار تایید .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چند روز پیش وزارت نیرو اعلام آمادگی کرد زهکشی سد چمشیر خب این سوال مخالفان زیادی را برانگیخته است، زیرا کارشناسان معتقدند علاوه بر چشمه های نمک، لایه های نفتی در بستر دریاچه این سد و مسیر رودخانه وجود دارد که در صورت غفلت از آن فاجعه زیست محیطی ما در منطقه خواهیم بود.

طبق تحقیقات انجام شده لایه‌هایی از نمک در بستر دریاچه این سد و در مسیر رودخانه وجود دارد که در صورت برداشت آب از سد، کیفیت آب رودخانه شور خواهد بود. همچنین کارشناسان معتقدند فاجعه ای که در سد چمشیر رخ داده است مسدود شدند این حادثه تکراری است و قابل رفع نیست.

جالب است بدانید که در مدل‌سازی بهبود کیفیت آب پس از آب‌گیری کشاورزی، ابهاماتی وجود دارد که ممکن است کیفیت آب کاهش یابد و اگر این اتفاق بیفتد نمی‌توانیم از منبع آب استفاده کنیم و در واقع سد گتوند تکرار می‌شود.

حسین آهن، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به برداشت آب از سد چم شیر واکنش نشان می دهد و معتقد است سیلاب قطع شده است. رودخانه زهره که باعث زهکشی طبیعی می شود، باعث افزایش شوری زمین های کشاورزی و گسترش کانون ریزگردها بین ماهشهر و هندیجان می شود. اتفاقی مشابه پیش از این نیز با احداث سد مارون رخ داده است که باعث کم شدن آب و حتی خشک شدن بخش هایی از تالاب شادگان و ایجاد ریزگردها و نفوذ آب شور به نخلستان های منطقه شده است.

علیرضا ورناسری کهندلی عضوکمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابهامات و سوالات تخصصی در خصوص نحوه ساخت وجود دارد که باید برطرف شود. نمک زده است 80 هزار هکتار زمین در خوزستان در آب به دلیل حل شدن آن نمک وجود دارد زیرا شاهد سرازیر شدن آب نمک در بستر رودخانه هستیم. فعالان محیط زیست بیان کردند: در محل احداث سد لایه های نفتی وجود دارد و احتمال اختلاط سایر آلاینده ها از جمله آلودگی آب به هیدروکربن های نفتی وجود دارد که بدون شک اثرات زیانباری برای خوزستان خواهد داشت..

ورنا نصری هندلی با بیان اینکه پس از زهکشی سد چم وی تاکید کرد که ساخت سد چم شیر خواهد بود رودخانه زهره از حالت طبیعی خارج شد و به خوزستان تبدیل شد مرکز پودر ریز ساخته شده است.

وی با بیان اینکه اکنون به دلیل تغییرات فصلی آبیاری رودخانه زهره و وجود منابع متعدد نمک که در کنار آن یک سری چشمه های نمک نیز وجود دارد، گفت: شوری آب را شدیدتر می کند و با عدم جاری شدن سیلاب و شسته نشدن نمک، نمک فراوان و نمک قطعا به مراتع کشاورزی پایین سرازیر خواهد شد..

ورناصری با اشاره به اینکه گرمای بیش از حد در شهرهای جنوبی به ویژه خوزستان و وجود ریزگردها نگرانی ها را چند برابر کرده است، گفت: تبخیر بیش از حد آب رودخانه های اطراف سد چم شیر شوری آب را دو برابر می کند. متاسفانه در ساخت و زهکشی این سد مدرک کارشناسی و دقیق نیست

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تاکید کرد: خشکسالی چند سال گذشته وضعیت آب همه استان ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث تغییر اقلیم در منطقه شده است. سد و همچنین چشمه های نمک پایین دست باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وارناصرها در پایان اعلام کردند: این سد در مکانی ساخته شده که علاوه بر چشمه های نمک، لایه های نفتی نیز وجود دارد که در صورت عدم تمهیدات و بررسی های لازم، نمایان می شود. فاجعه زیست محیطی در کشور خواهیم بود.

علی سلاجه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برداشت آب از سد چم شیر گفت: وزارت نیرو تاریخ برداشت آب از سد را تا پایان آذرماه اعلام کرده است اما تا زمانی که اطلاعات این گروه بررسی و تایید شود. ، سازمان محیط زیست مجوزی برای برداشت آب از سد صادر نمی کند.

باید بگویم؛ با اينكه وزارت نیرو وی اعلام کرده بود که هیچ مشکل زیست محیطی برای برداشت آب وجود ندارد سد چمشیر هر چند این اتفاق نخواهد افتاد سازمان حفاظت محیط زیست به صراحت می گوید که به دلیل تردید در احتمال وجود گنبدهای نمکی مخفی در سد چمشیر، از وزارت نیرو درخواست نمونه برداری مجدد کرده ایم و تا زمان نمونه برداری مجدد، مجوز برداشت از سد را صادر نمی کنیم.، بنابراین فعلا برداشت آب از سد چمشیر متوقف شده است. حال باید دید نتیجه بازرسی و سرنوشت سد چم شیر چه خواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید