زهکشی سد چمشیر نیاز به بررسی دارد/ عزم دولت برای حل آلودگی هوا جزم نیست

ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۷
کد خبر: 1923039

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تکذیب خبر برداشت آب از سد چمشیر گفت: با احداث گمانه در حال بررسی وضعیت این سد هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همزمان با هفته هوای پاک، علی سلیقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه همه ابعاد محیط زیست مطالبه عمومی مردم است و آلودگی هوا یکی از آن مسائل است، گفت: در مورد قانون هوای پاک: بر اساس ماده 2، قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست نهاد نظارتی و حاکمیتی است که بر اجرای این قانون نظارت دارد.

وی افزود: مشکلات متعددی باعث وضعیت فعلی محیط زیست کشور و افزایش تعداد شهرهای آلوده شده است. یکی از این سوالات مربوط به فرآیند پایداری جو است. آنچه با تغییرات اقلیمی در جهان رخ داده است واقعیتی غیرقابل انکار است و کشور ما باید خود را برای این شرایط آماده کرده و قدم های محکمی بردارد.

سلایگه با اشاره به نهادهای موظف در قانون هوای پاک تصریح کرد: در قانون هوای پاک 23 نهاد مسئول وجود دارد که 11 نهاد مسئولیت مستقیم و 12 نهاد غیرمستقیم اما مؤثر دارند. این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست ارزیابی، تشخیص و پایش را انجام داده است.

وی ادامه داد: در جایگاه قانونی، سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان مرجع نظارتی وظیفه نظارت، گزارش، اجرای سامانه های مربوط به نظارت و تصویب و تصویب آیین نامه های مربوطه را بر عهده دارد که سازمان حفاظت محیط زیست تقریباً تمامی موارد مربوطه را اجرا می کند. مفاد سال 1395 تاکنون تصویب شده است. از نظر نظارت نیز اقدامات لازم را انجام داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بحث آسیب شناسی به قوانین دیرهنگام و پیشرفته اشاره کرد و گفت: قوانین دیرهنگام و پیشرفته گاهی برای قوانین موجود مشکل ایجاد می کند. به عبارت دیگر، وقتی قوانینی در قالب طرح یا لایحه در مجلس مطرح و تصویب می‌شوند، باید به گونه‌ای عمل کنند که با قوانین موجود همپوشانی نداشته باشند و همدیگر را نقض نکنند، اما این قوانین باید روندی را طی کنند. رو به جلو.

وی افزود: قبل از قانون هوای پاک، با اجرای سه قانون انرژی، حمل و نقل عمومی و انرژی های نو، طبق وظایف قوه مجریه در کشور، طبیعتا فرآیندها بسیار بهتر انجام می شد. در قانون هوای پاک مشکلاتی وجود دارد اما به عنوان مثال در خردادماه مجلس قانون اسقاط خودرو و ساماندهی صنعت خودرو را ابلاغ کرد که اغلب مشکلاتی دارند.

وی به تشریح آسیب دوم پرداخت و گفت: دستگاه های ذیربط هیچ گاه بحث پاکیزگی هوا را وظیفه ذاتی خود مطرح نکرده اند. الان خوشبختانه این رویکرد جا افتاده و دستگاه ها نویدبخش صحبت می کنند. بر اساس رویکرد کلی دولت سیزدهم، کل کابینه جایگاه خود را در قانون هوای پاک پیدا می کند. سازمان حفاظت محیط زیست در کنار مردم، دولت و رئیس جمهور نظارت دارد و مطالبات خود را مطرح می کند.

به گزارش سلایگه، رئیس جمهور طی سه هفته گذشته در بحث بودجه سال آینده کشور بارها به موضوع قانون هوای پاک و این که نهادها باید بدون هیچ تردیدی به تعهدات خود عمل کنند، اشاره کرده است. با این رویکرد و الزامات، دستگاه ها حرکت رو به جلو پیدا کرده اند.

موضوع آلودگی هوا «ازهر من شمس» است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشکل آلودگی هوا «ازهر من شمس» است و کسی آن را پنهان نمی کند، تصریح کرد: مردم خیلی بهتر از مسئولان مشکلات را تحلیل می کنند و جلو می روند. ما مسئولان دولتی هستیم که باید وظایف قانونی خود را به خوبی انجام دهیم. ما قانون هوای پاک و عدم اجرای آن را آسیب شناسی کردیم. خوشبختانه نتایج خوبی کسب کردیم. به عنوان نمونه ای از فرآیندهای اکولوژیکی، مشکلات آب و هوا، آب، خاک، پوشش گیاهی و جانوری در یک فرآیند بلند مدت و نه کوتاه مدت حل خواهد شد. ما حدود 60-70 سال این مشکلات را در کشور داشتیم اما قانون خاصی ایجاد نشد و الان کشور به چنین وضعیتی رسیده است. مشکل یکی دو سال دیگر حل نمی شود، اما مهم این است که رویکردها در این راستا است. این موارد باید در قوانین به نحو مطلوب حل شود و دولت نیز موظف است طبق قوانین به آن رسیدگی کند.

وی با اشاره به ظرفیت صندوق ملی محیط زیست افزود: در لایحه بودجه 1402 اعلام شده بود که 20 درصد عوارض آلایندگی خودروها در این صندوق لحاظ شود. کلیه صنایع آلاینده، کارخانجات و صنایع، آموزش و فرهنگ زیست محیطی می توانند از ظرفیت و امکانات این صندوق استفاده کنند. به عنوان مثال 600 تاکسی در شهر تبریز هر کدام 50 میلیون وام دریافت کردند و این اتفاق تا پایان امسال در شهر تبریز رخ خواهد داد. حدود 140 میلیارد تومان با موضوع صنایع آلاینده، فاضلاب و پسماند استان گیلان اعتبار داده شد تا اقدامات لازم انجام شود. همچنین امکان استفاده از صندوق ملی محیط زیست برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد.

سلاجقه درباره صنایع دانش بنیان گفت: این صنایع در کشور رو به رشد است و نقطه امیدی برای تحقق هوای پاک است.

به گفته رئیس OOS، ما به خاطر مسئولیت آمدیم تا کاری برای کشورمان انجام دهیم، نه به خاطر ریاست جمهوری. سال هاست که در سطح دانشگاه ها، انجمن ها و اتحادیه های علمی کشور اصرار داریم و اکنون میدان در دست ماست و برای این امتحان سخت الهی آمده ایم و محکم در مقابل دستگاه ها ایستاده ایم تا به وظیفه خود عمل کنند. مشق شب.

وی ادامه داد: اسقاط خودرو اولین بحث ما در کشور است. گزارش ها نشان می دهد که سالانه به طور متوسط ​​25000 خودرو اسقاط می شود که رقم پایینی است. در بحث حمل و نقل عمومی اتفاق خاصی نیفتاده است اما اکنون خوشبختانه شهرداری و وزارت کشور وارد عمل شده اند. در بحث گاز و برقی شدن حمل و نقل عمومی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. در مورد سوخت یورو 4 هم برای ما محقق شده است، اما برای رسیدن به یورو 5 و 6 آیا واقعا خودروهای ما توانایی استفاده از چنین سوخت باکیفیتی را دارند؟ در مورد سوخت به عنوان صنعتی که احتراق دارد و دود تولید می کند، اقدامات خوبی با وزارت نفت انجام می دهیم.

به گفته سلایگه، متاسفانه زیرساخت های لازم در کشور فراهم نیست. به عنوان مثال مصرف انرژی کشور قانون دارد و مانند سایر کشورها نباید اجازه دهند که از 22 درجه سانتیگراد بالاتر برود. همه ما وظیفه داریم با پوشیدن لباس گرم از مصرف بیش از حد انرژی جلوگیری کنیم. وزارت نفت روی موضوع بهینه سازی و ارتقای کیفیت کار می کند و تا 22 باخمن خبرهای خوبی مبنی بر گام بسیار پیشرفته در ارتقای کیفیت سوخت در کشور خواهیم شنید که با حضور رئیس جمهور و رئیس جمهور افتتاح می شود. وزارت نفت ما هم وارد موضوع خودرو شده ایم و با نظارت مستمر اجازه نمی دهیم یک خودرو به بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: گاهی مشکلات را با واقعیت های موجود در کشور در نظر نمی گیریم. به عنوان مثال، مقرراتی را وضع کردیم که تا سال 1400 تمام سوخت ما باید یورو 6 باشد، اما زیرساخت آن را نداریم. ظرف و ظرف باید مطابقت داشته باشند، در غیر این صورت فعل حذف می شود. باید بر اساس استانداردهای داخلی برنامه ریزی کنیم و از ظرفیت های بین المللی برای افزایش دانش استفاده کنیم.

اخبار مربوط به برداشت آب از سد چمشیر صحت ندارد

سلاجقه خبر برداشت آب از سد چمشیر را تکذیب کرد و توضیح داد: در چمشیر سرمایه گذاری بزرگی برای کشور انجام شده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به موقع مجوزهای لازم را داده است. به عبارت دیگر گزارش های ارزیابی سد چمشیر مستند است. سازندگان زمین شناسی منطقه حساس هستند و در مورد مکان سدسازی و بحث های سازه ای انتخاب شده اند، اما سمن ها و اساتید دانشگاه درباره محدوده دریاچه بحث هایی داشته اند. ما واقعاً اجازه نمی دهیم و سعی می کنیم منطقی باشیم. قبلاً در ابتدای کار به وزارت نیرو نامه زدیم که با چاه سازی بازرسی انجام شود. رئیس جمهور این نامه را به وزیر نیرو نیز ارسال کرد. ما در آن جهت قدم می زنیم و ابتدا بررسی را انجام می دهیم.

به گفته Selaige، گام های بلندی در زمینه هوای پاک برداشته شده است. مثلا وزارت ارتباطات فردا یک موتور برق به پستچی ها می دهد، اما مهم این است که بدهی ها و توقعات مالی انباشته شده است که هر اقدامی را فقط با اعتبار چند سال کشور انجام دهیم، چیزی است. جدی می تواند در بحث قانون پاکی هوا اتفاق بیفتد کشور رقم زد.

وی با اشاره به قوانین موتورسیکلت تهران تصریح کرد: قرار بود تسهیلات، وام و خودروهای اسقاط ارائه شود اما نشد.

20 درصد مالیات آلایندگی به صندوق محیط زیست واریز می شود

سلایگه با اشاره به افق روشن در بودجه سال 1402 تصریح کرد: 20 درصد عوارض آلایندگی واریز به صندوق محیط زیست اعتبار مناسبی است. نیروگاه ها و صنعت باید با شرایط محیطی سازگار شوند. فرآیندها با 30 سال گذشته متفاوت است و مبتنی بر دانش است. مشکلات با فناوری های جدید حل می شود.

وی افزود: برای تسهیل فرآیندها و کاهش نارضایتی مردم، ضوابط استقرار را با مطالعه جامع در کشور توسط کارشناسان مجرب، اداره کل، مجامع دانشگاهی و پژوهشگران تغییر دادیم که به اطلاع مسئولان اجرایی نیز خواهیم رساند. با این اقدام مشکلاتی که سازمان محیط زیست آن را دست و پا گیر می دانست برطرف شد اما از طرفی نظارت ما نیز قوی شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نظارت بر این سازمان گفت: از این پس نظارت های ما قبل، حین و بعد از اجرا انجام می شود. بر این اساس از صنایع می خواهم از صندوق محیط زیست کمک بگیرند و مشکلات خود را از جمله تعویض فیلتر حل کنند تا آلودگی ایجاد نکنند.

سلایگ در پایان گفت: «تمام عزم دولت برای حل معضل آلودگی هوا جزم اندیشی است.» معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که رویکرد بودجه 1402 باید بوی زیست محیطی بدهد. ابعاد زیست محیطی دیده شد که امیدواریم مجلس از آن حمایت کند. بنابراین اگر این دولت با این رویکرد حرکت کند مشکلی پیش نمی آید و دستگاه هایی که همگام هستند همین روند را ادامه دهند، مطمئن باشید تا 5 سال آینده آلودگی هوا 40 درصد کاهش می یابد. در بحث کاهش گوگرد اقدامات خوبی در حال انجام است که مشکل گیاه را کاهش می دهد. یک ترخیص بین پالایشگاه ها و نیروگاه ها وجود دارد که از اصفهان شروع شده و قصد داریم در اراک هم انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید