آب انبار کمال خان در حال بازگشت به مسیر طبیعی خود است


ساعت: 20:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889268

وزیر نیرو گفت: در جلسه ای که با طرف افغانستانی داشتیم، مقرر شد حق آبه جمهوری اسلامی ایران مشخص شود و امسال آن حق آبه آزاد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آشرامون، محرابیان وزیر نیرو در خصوص جزئیات سفر خود به افغانستان و دیدار با مقامات افغانستان در خصوص پیگیری حق آبه سیستان اظهار داشت: در این سفر مذاکرات زیادی با وزیر نیرو، وزیر امور خارجه داشتیم. و معاون اجرایی دولت افغانستان در مورد اجرای دقیق معاهده 1351 با طرف افغان صحبت کردیم.

وی افزود: مهم ترین موضوعی که در ماه ها و سال های اخیر باعث شده تا حق آبه قانونی خود را نگیریم، اجرای طرح استکبار در حوالی مرز جمهوری اسلامی ایران بوده است.

محرابیان با اشاره به اینکه سازه ای در پروژه استکبار اجرا شده که باعث شده سد کمال خان به سمت منطقه گود زارع حرکت کند و از مسیر طبیعی خود خارج شود، آب به سمت گودال زارع هدایت نشود و آب وارد گودال شود. جمهوری اسلامی ایران از سد کمال خان در مسیر طبیعی خود.

وی دور نگه داشتن آب از گود زارع را به نفع افغان ها عنوان کرد و ادامه داد: تعداد قابل توجهی از مردم افغانستان در منطقه زرنج زندگی می کنند و از این رودخانه آب می گیرند. این پروژه باعث شد ساکنان این منطقه از حق آب طبیعی محروم شوند.

وزیر نیرو در خصوص حق آبه جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال های عادی حق آبه جمهوری اسلامی ایران که این حق آبه را دریافت می کند 820 میلیون مترمکعب است که در منطقه یک حق آبه داشتیم. جلسه تعیین حق آبه جمهوری اسلامی ایران و آزادسازی آن حق آبه در سال جاری.

وی بیان کرد: البته در ماه های اخیر مقدار کمی آب وارد جمهوری اسلامی ایران شده است، زمانی 4 میلیون متر مکعب و در روزهای اخیر به دلیل بارندگی ها و سیلاب هایی که در منطقه داشته ایم مقداری از سیلاب وارد ایران شده است که این سیلاب ها موقتی است و با قطع بارندگی، سیلاب پایان می یابد.

محرابیان در پایان گفت: امیدواریم با آزادسازی سهمی که جمهوری اسلامی در اختیار دارد، شاهد اعطای حق آبه در سال جاری باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید