بازگشایی دریچه های زهکشی سد کمال خان و هدایت سیلاب به سیستان/ صدای پای آب باعث خوشحالی مهمانان شد.

ساعت: 08:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801742

سرانجام امیدها به امید تبدیل شد و با بازگشایی دریچه های زهکشی سد کمال خان راهی سیستان شدند تا بر زخم های این دیار التیام بخشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ سال هاست که شاهد پایبندی افغانستان به معاهدات بین المللی حقوق آب ایران توسط هیرمند، خشکی تالاب بین المللی هامون و وضعیت نابسامان منطقه سیستان هستیم، شرایطی که معیشت مردم و مسائل دیگری مانند طوفان گرد و غبار را تحت تاثیر قرار داده است. باعث بیماری های تنفسی آنها شد.

اما علاوه بر اینکه در دو دهه گذشته حق آبه از افغانستان به ایران منتقل نشده است، مدت هاست که خبری از سیلاب روی سدها و سدهای کشور همسایه نیست.

امسال به دلیل بارندگی های خوب زمستانی سیل به یکی از مخازن افغانستان که برای جلوگیری از ورود آب به ایران ساخته شده بود رسید و پس از پرکردن سد منحرف شد و به سمت گودزاره حرکت کرد. دولت ایران و مردم نماینده مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته اند از این اقدام جلوگیری کنند و آب را به سیستان هدایت کنند.

روز یکشنبه هفته جاری رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه بر اساس مذاکرات انجام شده و مقامات آگاه، طرف افغان قول داده است تا 48 ساعت آینده دروازه کمال خان به سیستان را بازگشایی کند. وعده عملی شد و شب گذشته خبر بازگشایی دریچه های خروجی سد کمال خان لبخند رضایت را بر لبان مردم منطقه آورد و میهمانان را به وجد آورد.

سرانجام دریچه های زهکشی سد کمال خان بازگشایی شد

محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از طرف افغانستان سرانجام دریچه های اگزوز سد کمال خان باز شد و آب به سیستان فرستاده شد.

وی ادامه داد: از چند روز گذشته مردم سیستان با حساسیت زیادی موضوع جریان آب رودخانه هیرمند را رصد کرده و راهکارهایی را برای ایجاد فشار و رهاسازی آب پیشنهاد کرده اند.

سرگزی گفت: خوشبختانه مردم و تلاش مسئولان باعث حمایت دولت افغانستان در بازگشایی دروازه های سد کمال خان به سیستان شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: تامین آب با حسن نیت و با حداکثر ظرفیت برای تامین آب مورد نیاز سیستان انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید