حضور و بسیج میدانی سپاه باعث کاهش رنج سیل زدگان جنوب کشور شد/ ادامه سیلاب همزمان با بارش رحمت الهی + فیلم

ساعت: 19:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۷
کد خبر: 1801384

بارش شدید باران در روزهای اخیر در جنوب کشور زندگی بسیاری از مردم شهری و روستایی را تحت تاثیر قرار داده است به همین دلیل دستور تخلیه در برخی نقاط صادر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; به لطف باران الطاف الهی خشکسالی در جنوب پس از چندین دهه انتظار رو به پایان است اما این شروع خوب با خطرات سیل در برخی شهرها و روستاهای مناطق جنوبی کشور نیز همراه بود.

پس از وقوع سیل در خوزستان شاید کمتر کسی فکر می کرد که بار دیگر شاهد اتفاقات مشابهی در استان های جنوبی باشیم، اما ورود چندین بارندگی شدید در این مناطق همه معادلات فکری را بر هم زد.

باران های سیل آسای دهه 1970 فراموش شد

bf2fffe5 581f 477c a696 98ed2c45713d خبر خاکستری


استان هرمزگان در جنوبی ترین نقطه کشور در سال های اخیر با بارندگی های بی سابقه ای مواجه بوده است به طوری که بارش های سیل آسای دهه 70 قابل مقایسه با بارندگی های روزهای اخیر نیست.

سرریز بزرگترین مخزن استان موسوم به «استقلال میناب» در شرق استان نشان از بارش شدید باران در دو هفته اخیر تاکنون دارد به طوری که دریچه های پایینی سد باز شد و برخی روستاهای مجاور را زیر آب گرفت. .

با پایان یافتن بارندگی در روزهای اخیر همه مردم فریاد شادی سر دادند چرا که زمین های تشنه سیراب شد اما این پایان ماجرا نبود و با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود دو سامانه قدرتمند دیگر، این زمان به دنبال ارزیابی و راه حل خطر بود. خطری مثل سرریز شدن سد استقلال این بار چطور می خواهد دو برابر حجمش را به دست بیاورد.

کمک مضاعف سپاه و بسیج سیل زدگان

316f0d6d 1e22 4d98 9b7b 884022f95521 خبر خاکستری


از این رو حضور جهادی نیروهای نظامی و بسیج در کنار سایر دستگاه های اجرایی کمک شایانی به مردم کرد، از ایجاد تجهیزات سنگین راهسازی تا خودروهای کمکی سبک و از سوی دیگر امدادرسانی در تخلیه روستاهای سیل زده. این یک تهدید جدی است که همدلی مضاعف را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

حضور سردار مارانی فرمانده قرارگاه سپاه در مدینه منوره در کنار سایر نیروهای سپاه اهمیت موضوع را برجسته می کند.

تخلیه اضطراری روستاهای پایین دست سد استگل میناب

61cdaa9c f3a0 4b99 96fd ea9e53849aff خبر خاکستری


سد استقلال میناب به طور کامل پر شده و ظرفیت آن تکمیل شده و دریچه سد با این بارندگی دوباره باز است.

فرماندار میناب با حضور میدانی در روستاهای پایین دست از مردم می خواهد که هر چه سریعتر روستاهای خود را تخلیه کنند چرا که حجم سیلاب بسیار زیاد است و احتمال آبگرفتگی روستاها وجود دارد.

در این راستا نیروهای جهادی سپاه از جمله قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر در منطقه به کمک اهالی شهر آمدند و از مردم خواستند برای حفظ جان خود منازل خود را تخلیه کنند.

در ادامه این اقدامات، با شروع بارندگی های امروز، روستاهای مازاق بالا، مازاق پایین و تمبک که در بارندگی های قبلی نیز خسارت زیادی دیده بودند، بر فراز روستاهای تخلیه شده قرار گرفتند که با حضور گروه های جهادی این روستاها تخلیه شدند. .

اما این پایان ماجرا نخواهد بود، زیرا تمام اتفاقات رخ داده باید فراموش شود و در روزهای آینده سامانه بارشی قوی تری خواهیم داشت.

امشب باران شدیدی در راه است

c7b6e40c d1d4 4f11 8fc2 b04a2badc60c خبر خاکستری


رضا مدرس معاون استاندار هرمزگان گفت: امشب در تمام شهرستان های استان بارندگی شدید خواهیم داشت و احتمالاً باید بر شدت سدسازی در استان بیفزاییم. ما به هیچ وجه نمی خواهیم به فواره ها و مراکز خطرناک نزدیک شویم.

مدرس با صدور اخطار نارنجی به تمامی دستگاه ها و اعلام آمادگی کامل نیروهای امدادی، گفت: شاهد همکاری بسیار نزدیک سپاه و بسیج در تخلیه هزاران نفر از ساکنان روستاهای بالا و پایین مازاق و تمبک هستیم. علاوه بر این، با کمک هر چه بیشتر سازمان‌های امدادی می‌توانیم میزان خسارات وارده به مردم را کاهش دهیم.

وی همچنین از تلاش اکیپ های آب و فاضلاب برای اتصال آب و برق به مناطق آسیب دیده خبر داد و گفت: در برخی مناطق شاهد سیل هستیم که به خطوط برق آسیب رسانده است و برای اصلاح شبکه این مناطق باید بارندگی و بارندگی داشته باشیم. صبر کنید تا رودخانه ها و کانال ها عقب نشینی کنند.

سامانه بارشی سیل آسا تا اوایل بهمن در هرمزگان فعال است

بنابراین هشدار تداوم ناپایداری جوی و دریایی از 26 دی ماه تا 10 بهمن ماه از سوی مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان صادر می شود که نشان دهنده نارنجی بودن سطح هواشناسی است.

مهرداد حسن زاده با اشاره به تداوم ناپایداری جوی و دریایی در استان هرمزگان در روزهای آینده گفت: در ساعاتی با بارش نسبتاً شدید همراه با تندباد لحظه ای و احتمال بارش تگرگ همراه باشد.

به گفته حسن زاده، بالا آمدن فصلی رودخانه ها، طغیان مسیل ها و آبگرفتگی معابر عمومی از پیامدهای خطرناک این سامانه بارشی در نقاط مختلف مرکز، شرق و غرب استان هرمزگان و تنگه هرمز خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان بار دیگر نسبت به فرصت‌های ناشی از این بارندگی‌ها هشدار داد و گفت: با اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت سیل به‌ویژه در شرق استان هرمزگان، با توجه به تداوم سامانه بارشی در هرمزگان و از مناطق همسایگی استان بویژه کرمان باید به طور جدی پرهیز کرد و در رودخانه ها قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید