آب یخ بر سر آشتی ملی

آب یخ بر سر آشتی ملی

محبوب اما

مدت کوتاهی از شروع اعتراضات اخیر نگذشته بود که قاضی محسنی ادجه ای برای مصاحبه دعوت کرد. وی گفت: برای کسانی که شبهه، سوال، انتقاد یا ایرادی دارند در اختیارشان هستم و مواردی را که در حیطه اختیارات من است با آنها در میان می‌گذارم. گفتگو.

چهره های سرشناس اصلاح طلبان به این دعوت پاسخ دادند. در پایان آبان ماه، رسانه ها از دیدار رهبری جبهه اصلاحات ایران با حضور چهره هایی چون بهزاد نبوی، محمود صادقی، حسین مرعشی و جواد امام با رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی انقلاب خبر دادند. شورای امنیت ملی خبرهای دیگر حاکی از دیدار دیگر اصلاح طلبان مانند مجید انصاری، عبدالوهاب موسوی لاری و صفدر حسینی با ابراهیم رئیسی بود.

این نشست‌های خبری باعث شد که برخی آن را گامی عملی در جهت ایجاد آشتی ملی، آغاز اصلاحات و تغییر تفسیر کنند. برخی دیگر آن را ترفند حاکمان رژیم برای استفاده ابزاری از اصلاحات برای کنترل اوضاع و اعتراضات تفسیر کردند. از منظری دیگر، این جلسات نشان از هوشمندی دولت برای دریافت زنگ هشدار دارد و برخی ناظران آن را ابتکار سیاستمداری مانند علی شمخانی خواندند.

محمدرضا بهنار، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخیراً به عنوان یک فرد اصولگرا، اهمیت دیدار سران نظام با اصلاح طلبان را بسیار مهم اعلام کرده است. عالی است و گفت: ما قویاً معتقدیم که این جلسه توسط دولت برگزار می شود و چه زمانی چنین جلسه ای برگزار می شود، یعنی اصلاحاتی انجام می شود.

محمود صادقی به عنوان یک اصلاح طلب سیاسی که اتفاقاً در جلسه مذکور نیز حضور داشت، پس از تشکیل آن اظهار داشت: «رهبران نظام نگاه تعاملی داشتند نه تقابلی».

آراستگی مجالس بی خاصیت است

آیا دولت گذر از بحران را بسته به نزدیک شدن همه گروه های سیاسی می دید؟ آیا پس از اعتراضات پرهزینه اخیر، مقامات ارشد نظام مصمم به ایجاد آشتی ملی هستند و این دیدارهای سیاسیون با گرایش های مختلف «ب» فی سبیل الله برای آغاز حکومت جدیدی است که از او زاده شده است؟ اینها سوالاتی بود که می شد با تشکیل اتاق فکر بین سران قوا و چهره های برجسته اصلاح طلب پاسخ مثبت داد. اما طولی نکشید که اصلاح طلبان متوجه شدند که اینطور نیست و همچنان بر روی پاشنه خود می چرخد!

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت که دیروز مجددا وزارت کشور تاکید کرد به دلیل حکم قضایی و محرومیت اجتماعی حق فعالیت حزبی ندارد، در نامه ای به علی شمخانی توضیح داد که چرا جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. اصلاح طلبان با رهبران نظامی حضور نداشتند.

منصوری در این نامه خطاب به دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشت: متأسفانه در فاصله آخرین جلسه تا جلسه ای که روز یکشنبه مجدداً به آن دعوت شده بودم، یکی از بازداشت شدگان حوادث اخیر بر اساس یک مبهم اعدام شد. محاکمه و صدور حکم و اخبار صدور و اجرای احکام اعدام و احکام طویل المدت یکی پس از دیگری بر تشویش اذهان عمومی افزوده بود، ضمن پرهیز از استفاده از سیاست سرد و گرم و سرکوب در مواجهه با معترضان و معارضان. دیدگاه مشترک اکثر شرکت کنندگان در گفتگو بود.

منصوری در نامه خود افزود: «حضور در مجامع سیاسی به این شکل و با شرایطی مانند تزیینات، نه تنها از شأن ما دور نیست، بلکه هزینه‌های سنگینی را بر وجهه اجتماعی ما تحمیل خواهد کرد».

آب یخ روی مکالمات

اصلاح طلبان تاکید کردند که در این جلسات و نشست ها بیش از هر چیز تاکید دولت بر لزوم موافقت دولت با برخی اصلاحات، شنیدن صدای معترضان، مدارا با مردم و پرهیز از هرگونه خشونت بود. از زمان برگزاری این جلسات تا به امروز هیچ مدرکی دال بر تغییر رویه به نفع موارد فوق یافت نشده است.

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب ماه گذشته در این باره به آرمان ملی گفت: به نظر می رسد دولت به اصلاح برخی رویکردها، روش ها و ساختارها پاسخ مثبتی نداده است.

رسانه های کاغذی و مجازی اصولگرایان با گسترش مقوله «دشمن»، جریان های سیاسی کشور را در مقوله جدیدی از «خصومت» قرار داده و در صحنه ملی نیز به «دشمن» تفاهم و رضایت تبدیل شده اند.

حسین احمدی، سخنگوی حزب مجمع شهدا، یکی دیگر از اصلاح طلبان است که روز گذشته با اشاره به ادامه رفتارهای قهری و خشونت آمیز در روابط با معترضان، به ایلنا گفت: اتفاقات پس از دیدار اصلاح طلبان با سران کشور عملا بود. آب در مذاکرات.

وی تصریح کرد: در ابتدا آنچه شنیدیم نشان داد که در این گفتگوها تفاهم حاصل شد و راهکارهایی برای جلوگیری از تشدید بحران پیشنهاد و اتخاذ شد، اما در عمل اصلاح طلبان، مردم و معترضان پس از این گفتگوها با مخالفت روبرو شده اند. ” یعنی در مذاکرات نتیجه معکوس آن اتفاق را دیدیم».

کسانی که دوست ندارند حرف بزنند

بیشتر این تفاوت در احکام تند معترضان منعکس شده است. از زندان های طولانی مدت گرفته تا محرومیت ها و اعدام ها. بخش دیگر شروع مجدد برای از سرگیری رویه های قبلی در حوزه اجتماعی است. از سرگیری پیامک های ناپسند، پلمپ اماکن و تعطیلی کسب و کارها به دلیل فحاشی و نیز طبل خشونت و کینه توزی مداوم با افراد تریبون و رسانه های افراطی.

علاوه بر تداوم این رفتارها که عملاً ناکارآمدی مذاکرات گذشته را نشان می دهد، سنگ دیگری بر این مذاکرات و آشتی ملی از سوی گروه های ستاره دار و رادیکال که آشکارا مخالف «گفتگو» هستند، انداخته می شود. این طیف با ایراد شدیدترین و زمخت ترین اتهامات علیه هر جریان سیاسی که با آنها مخالف است، نه تنها می کوشد آن جنبش ها را بدنام کند، بلکه هرگونه گفت و گو با آنها را نیز تعطیل کند.

صحبت از “گفتگو” در داخل کشور با این رسانه های جدید و تعطیلی قضایی و محرومیت های اجتماعی، بیشتر شبیه تعارف سیاسی است تا بیان عقلانیت برای چاره جویی در شرایط فعلی!

روزنامه جم اواخر آبان ماه بلافاصله پس از انتشار خبر دیدارهای اصلاح طلبان با سران نظام نوشت: به گفته برخی کارشناسان اصلاح طلبان با برگزاری این جلسات در پشت صحنه تلاش می کنند اهدافی را دنبال کنند.

رسانه های مرتبط با صدا و سیما، اصلاح طلبان را متهم کردند که هدف آنها از این دیدارها امتیاز گرفتن از مسئولان، ایجاد تردید و تردید در ذهن و افکار مسئولان، فاصله گرفتن از رهبران و پرهیز از مسئولیت در قبال عملکرد آنها در سال های اخیر بوده است. 8 سال

روز گذشته روزنامه جوان نیز با حمله به رسانه های اصلاح طلب، خبرنگاران و خبرنگاران این جریان را به «محتواسازی برای ایران اینترنشنال» متهم کرد.

رسانه های نزدیک به سپاه با اشاره به دیدار اخیر اصلاح طلبان با سران نظام نوشتند که آنها برای دیدار با رئیسی، شمخانی و ادجه ای به پشت صحنه رفته اند تا کلاهی از این اتفاقات دوخته شود. جوان ادامه داد: بدون شک اصلاح طلبان یا فعالان آنها فقط با پهلوی و رجوی و سایر اصلاح طلبان بر سر روش براندازی جمهوری اسلامی موافق نیستند. یعنی روش خشونت آمیز را مفید نمی دانند، اما از هر روشی که پایان بدون خونریزی جمهوری اسلامی را بشارت می دهد، استقبال می کنند».

به عبارت دیگر با گسترش مقوله «دشمنان»، این مجلات کاغذی و مجازی، جریان های سیاسی داخل کشور را در مقوله جدیدی از «خصومت» قرار دادند و خود به «دشمن» تفاهم و رضایت در صحنه ملی تبدیل شدند. .

دعوت به گفتگو یا تعریف سیاسی؟

سایت اصولگرای رسا پا را فراتر گذاشته و با بیان این که «اصلاح طلبان نه تنها در حاشیه این ماجرای غم انگیز بوده اند، بلکه نویسنده داستان هستند»، نوشت: ایده آنها همراهی با جریان فوش، همجنس گرایان، بهائیت هاست. ، منافقین و تجزیه طلبان این بود که مجموعه های ننگین فوق از پایین تحت فشار هستند تا بتوانند خواسته های دشمنان نظام را در چانه زنی های سطح بالا در نظر بگیرند و امتیازات لازم را که همان تسلیم شدن در برابر نظام سلطه است، بگیرند! بیانیه های محقق داماد، حسن خمینی و مواضع دیگر افراد، رسانه ها و گروه های مرتبط با اصلاح طلبان اهداف شوم آنها را نشان می دهد.

در راس این رسانه ها کهن قرار دارد که برنامه روزانه اش این است که اخبار را بگردند و بعد از هر نظری که کوچکترین زاویه کیهانی داشته باشد پرش کنند.

در این تفاسیر باید گفت که اگرچه اصلاح طلبان کارنامه قابل دفاعی ندارند، اما صحبت از «گفتگو» در داخل کشور با این رسانه جدید و تعطیلی قضایی و طرد اجتماعی آن، بیشتر شبیه تعارف سیاسی است تا بیان عقلانیت. وضعیت موجود را اصلاح کنید!

دیدگاهتان را بنویسید