آخرین تحولات مذاکرات؛ رسانه های غربی به جای تصمیم گیری سیاسی بازی می کنند

جمهوری اسلامی ایران پس از وقفه ای کوتاه در دور هشتم و بازگشت از تهران، بسته پیشنهادی را روی میز گذاشت.

آنچه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مذاکرات بر آن تاکید کرد، موضوع لغو تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به نوع برچسبی است که به آنها چسبانده شده است. ایالات متحده همچنین باید تحریم هایی را که مانع از منافع اقتصادی ایران می شود، لغو کند.

مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در وین با نشست‌های کارشناسی مختلف و مذاکره‌کنندگان سران از ایران و کشورهای ۱+۵ در وین دنبال می‌شود که بر روی پیش‌نویس توافق کار می‌کنند.

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدارها و رایزنی‌های خود در وین، با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپا برای گفتگو و همچنین نمایندگان گروه 1+5 دیدار خواهد کرد.


آخرین تحولات مذاکرات؛  رسانه های غربی به جای تصمیم گیری سیاسی بازی می کنند

رسانه های غربی و اجتماعی در روزهای اخیر استدلال کرده اند که متن توافق وین نهایی شده است. با این حال، برخلاف این ادعا، همچنان نقاط اختلاف مهم و کلیدی میان مذاکره کنندگان در وین وجود دارد که تا زمانی که این مسائل حل نشود، نمی توان از نهایی شدن متن و دستیابی به توافق صحبت کرد.

تا زمانی که بین ایران و کشورهای 1+4 اختلاف وجود دارد، هیچ متنی نهایی نمی شود و تنها شرط نهایی شدن متون و دستیابی به توافق، تصمیم گیری سیاسی بین اروپا و آمریکاست.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که تمامی تحریم ها در وین لغو شده است. البته دامنه و تعداد موضوعات به شدت کاهش یافته است. اما تعداد مسائلی که باقی می‌مانند، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی شود.


آخرین تحولات مذاکرات؛  رسانه های غربی به جای تصمیم گیری سیاسی بازی می کنند

همچنین روز یکشنبه 250 نماینده ملت در بیانیه ای خطاب به آیت الله سید ابراهیم رئیس جمهور کشورمان تاکید کردند که با قرار دادن منافع ملت ایران در خط قرمز بدون دریافت تضمین های لازم، به هیچ توافقی پایبند نیستند. با بدهکاران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این بیانیه 6 ماده ای از دیپلماسی فعال و صادقانه تشکر کردند و از رئیس جمهور کشورمان خواستند در صورت توافق احتمالی، ضمانت دریافت و اجرای تعهدات آمریکا را بررسی کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با امیر قطر در دوحه با تاکید بر اینکه آمریکا باید اراده خود را برای رفع تحریم ها ثابت کند، گفت: باید از صحت و پایان پرونده های سیاسی اطمینان حاصل شود.


آخرین تحولات مذاکرات؛  رسانه های غربی به جای تصمیم گیری سیاسی بازی می کنند

در پی بازی های رسانه های غربی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران، برخی از کاربران داخلی غربگرای شبکه های اجتماعی پیشنهاد کردند که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه باید به تیم مذاکره کننده ایرانی در وین می پیوست، اما پیگیری های ایرنا نشان می دهد که اینگونه است. بود. وزیر امور خارجه کشورمان در حال حاضر برنامه ای برای سفر به وین ندارد و قرار است هفته آینده عازم آفریقا شود.


آخرین تحولات مذاکرات؛  رسانه های غربی به جای تصمیم گیری سیاسی بازی می کنند

طی روزهای اخیر و در حالی که پایتخت اتریش در حال مذاکره برای لغو تحریم ها بوده است، طبق دیدارهای در حال انجام، هیئت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی وارد وین شده است که قصد دارد بر مذاکرات تاثیر بگذارد. رژیم صهیونیستی تلاش هایی را برای اعمال فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی و در صورت امکان اجرای طرح های مخرب در نشست بعدی شورای حکام انجام داده است.

بنی گانز وزیر دفاع رژیم صهیونیستی در ادامه نگرانی های خود از هرگونه توافق جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا مراجعه کرد.

وزیر ارتش اسرائیل در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که امشب با کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا دیدار کرده است و بر روابط راهبردی و همکاری بین اسرائیل و آمریکا که به امنیت و امنیت منطقه ای اسرائیل کمک می کند، تمرکز کرده است.

این مقام اسرائیلی به سیاست متهم کردن رژیم به اشاعه تسلیحات هسته ای علیه ایران ادامه داد، در حالی که این رژیم زرادخانه هسته ای خود را دارد. من از آن قدردانی می کنم.

این مقام اسرائیلی گفت: مهم است که هرگونه توافق با ایران تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و رسیدگی به پرونده های باز در مورد برنامه هسته ای ایران باشد.


آخرین تحولات مذاکرات؛  بازی رسانه ای غربی به جای تصمیم گیری سیاسی

در حالی که مذاکرات لغو تحریم ها در وین به مراحل و پیشرفت های قابل توجهی رسیده است، آژانس بین المللی انرژی اتمی باید از سیاست زدگی و تأثیرگذاری بر کشوری که تنها هدفش برهم زدن روند گفتگو و جلوگیری از حصول توافق است، دست بردارد. زیرا سیاسی شدن آژانس مانعی بسیار جدی بر سر راه مذاکرات خواهد بود.

دور هشتم مذاکرات که در 6 ژانویه در وین آغاز شد، یکی از طولانی ترین دورهای مذاکرات است که شرکت کنندگان پیش نویس متن توافق را نهایی کرده و برخی از مسائل مورد مناقشه را حل و فصل کردند. اکثریت هیأت ها اذعان دارند که با وجود پیچیدگی برخی مسائل، مذاکرات رو به جلو است.

دیدگاهتان را بنویسید