آخرین رایزنی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا صبح روز دوشنبه با همتای فرانسوی خود ژان ایو لودریان تلفنی گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد که بلینکن با لودریان درباره وضعیت برنامه هسته ای ایران و تلاش ها برای احیای آژانس بین المللی انرژی اتمی صحبت کرده است.

در بیانیه آمده است: «آنتونی بلینکن با ژان ایو لودریان صحبت کرد تا درباره گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های نظامی مخرب روسیه در نزدیکی اوکراین و تعهد مستمر آنها (ایالات متحده و فرانسه) به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین صحبت کند.

این وزارتخانه همچنین توضیح داد که وزرای امور خارجه دو کشور همچنین درباره تلاش‌های مشترک برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

بلینکن در توییتر خود نوشت: «لودریان و من در مورد نگرانی هایمان در مورد اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین صحبت کردیم. ما همچنین درباره اقدامات مشترک برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردیم.»

لازم به ذکر است که این دومین نشست مشورتی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در 40 ساعت گذشته است. پیشتر لودریان شنبه شب اعلام کرد: همزمان با نزدیک شدن به از سرگیری مذاکرات برای ازسرگیری برجام، موضوع هسته ای ایران را نیز مورد بحث قرار دادم.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می گوید قصد دارد از طریق گفتگوهای جاری در وین، پایتخت اتریش، راه را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای بریکس هموار کند.

تاکنون شش دور مذاکره بین آمریکا و سایر طرف های برجام به غیر از ایران در وین برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام برگزار شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در مذاکرات حاصل شده است، اما برخی اختلافات همچنان باقی است. یکی از زمینه های بحث برانگیز در این مذاکرات، اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج وی از برجام است. علاوه بر این، دولت بایدن گفت که نمی تواند تضمینی برای خروج دولت های بعدی ایالات متحده از برجام ارائه کند.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز چند روز پیش با بیان اینکه آماده رسیدن به توافق خوبی در سر میز مذاکره در وین هستیم، گفت: بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان یک اصل مهم و آموزنده است. ”

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید