آخرین میخ بر تابوت قدرت خالی آمریکا / باج اعتماد کاذب


ساعت: 16:14
تاریخ انتشار: 14/12/1300
کد خبر: 1812854

ما نباید برای امنیت پایدار در مقابل خطراتی که ما را تهدید می کند به کشورهای دیگر تکیه کنیم، بلکه فقط می توانیم نیروهای نظامی خود را تقویت کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روسیه پنجشنبه گذشته به اوکراین حمله کرد و گفت که سیاست های ناتو و ایالات متحده نقش مهمی در شکل دادن به این بحران داشته است و پوتین از کشورهای غربی خواست اجازه ندهند اوکراین به ناتو بپیوندد و آن را یک تهدید امنیتی جدی خواند. او در حد خود می دانست.

اوکراین یکی از گلوگاه های اصلی در بخش انرژی اروپا است و این مزیت بالقوه باید اهمیت اوکراین باشد که حدود 35 درصد گاز اروپا را از روسیه وارد می کند و اوکراین یکی از تامین کنندگان غلات در جهان است.


شهره رضایی کارشناس ارشد مسائل بین الملل با اشاره به وضعیت روسیه و اوکراین به خبرنگار ما گفت: قبل از پرداختن به موضوع جنگ باید بررسی کنیم که چرا اوکراین برای روسیه مهم است. اوکراین در امتداد مرز غربی روسیه قرار دارد. یکی از مهم ترین گلوگاه های انرژی در اروپا و این مزیت بالقوه این کشور است.

وی با تاکید بر اینکه روسیه عضویت اوکراین در ناتو را تهدیدی برای کشورش می‌داند، گفت: اتحادیه اروپا در راستای منافع روسیه و مخالفت با گسترش ژئوپلیتیک روسیه با پیوستن اوکراین به اتحادیه همکاری می‌کند، هرچند مسکو نسبت به سایر همسایگان خود حساس است. وی گفت که اگر گرجستان و نروژ تصمیم به پیوستن به ناتو بگیرند، اقدامات آنها یک پاسخ نظامی خواهد بود.

این کارشناس بین الملل با بیان اینکه چگونه یک کشور می تواند به ناتو بپیوندد و اوکراین چه آرزویی دارد، گفت: اولین بند 5 امضا شده معاهده که بیان می کند حمله مسلحانه به یک عضو حمله به همه اعضا است که اوکراین و گرجستان از آن استقبال کردند. 2008 برای پیوستن به اتحاد و پیوستن به ناتو.

وی ادامه داد: پوتین از کشورهای غربی خواست اجازه ندهند اوکراین به ناتو بپیوندد یا کشورهای غربی نیروهای خود را از قلمروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، کشورهای بالتیک خارج کنند. زیرا با پیوستن اوکراین به ناتو این کشور به محل استقلال و موشک ها و نیروهای ناتو تبدیل می شود و این موضوع از نظر امنیتی تهدیدی جدی است و روسیه در مرزهای آن قرار دارد و از سوی دیگر اوکراین فقط 600 کیلومتر است دور از مسکو

رضایی افزود: پنجشنبه گذشته روسیه پس از ماه ها تنش، هشدار و تهدید به اوکراین حمله کرد. همزمان از شرق تا غرب، از شمال به جنوب، پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی در شهرهای مختلف اوکراین هدف موشک‌های روسیه قرار گرفت. در امتداد مرزهای شرقی و شمالی روسیه و همچنین از بلاروس منتقل شد.

وی در خصوص واکنش کشورهای غربی و آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی گفت: ضمانت‌های امنیتی در قبال تامین تجهیزات هسته‌ای در تفاهم نامه بوداپست به امضای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین و پنج کشور امضا شد. تفاهم نامه و تضمین آنها به اوکراین امنیت دادند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: کاخ سفید و اتحادیه اروپا تاکنون اقدام قابل توجهی برای حل این بحران انجام نداده اند، جز اینکه روسیه و مقامات آن را با تحریم های جدید و سخت گیرانه تهدید کرده و در عین حال تحریم ها و فشارهای بیشتری را علیه روسیه اعمال کرده اند. به بحران کمک نمی کند؛ اما آن را عمیق تر خواهد کرد.


اکبر نادری کارشناس ارشد علوم سیاسی در ادامه درباره ضعف های اوکراین در این جنگ گفت: یکی از درگیری هایی که امروز در اوکراین شکست خورد، فساد سیاسی و اقتصادی بود، شهرها یکی پس از دیگری در این کشور و در مریم در حال سقوط هستند. ; چرا باید مهمترین باور و ارزش که میهن پرستی است در جامعه خاموش شود و کشور را ترک کنند؟

وی گفت: مهمترین درسی که باید از وضعیت اوکراین گرفت، عدم اعتماد به غرب و آمریکاست. به ابزار نظامی و سیاسی تکیه کنیم. ایران هشت سال مورد تجاوز قرار گرفت، اما مقاومت کرد. این نشان از درون زایی و استقلال پایه های امنیت ملی کشور و پیوند محکمی است که بین دولت و ملت وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی وضعیت اوکراین را نتیجه تقلب در وعده های توخالی آمریکا دانست و گفت: این نتیجه نشان داد که هر کشوری باید به دنبال منافع و استقلال خود باشد. کشورهای اروپایی تداوم و تجارت خود با روسیه را مهمتر از حمایت اوکراین می دانند. زیرا باید بر قدرتی تاکید کرد که مهمترین عامل حفظ و بقای یک کشور است و قدرت نظامی مبنای اصلی حفظ منافع ملی است.


وی عدم امکان اتخاذ سیاست ملی مبتنی بر موازنه مثبت و منسجم را ضعف دولت اوکراین دانست و گفت: نخبه گرایی غربی و اوکراین فراگیر یکی از راه های ایجاد این بحران بود، اما در واقع بخشی از آن نیز بود. پیشروی سریع نیروهای روسیه در خاک اوکراین، علاوه بر سایت‌های نظامی روسیه، نشان می‌دهد که مردم از این رژیم ناراضی هستند و فساد اقتصادی و سیاسی در این کشور باعث نارضایتی شده است.


نادری امنیت ملی و پایدار را اولویت کشورها دانست و گفت: برای امنیت پایدار در مرزها در برابر خطراتی که ما را تهدید می کند نباید به کشورهای دیگر اتکا کنیم و تنها نیروهای نظامی خود را می توان تقویت کرد.

وی گفت: مهمترین وظیفه رئیس جمهور این است که در سیاست اشتباه نکند. و حضورشان در جبهه ها بود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از آنجایی که رئیس جمهور اوکراین به تعهدات غرب و حمایت غرب اعتقاد و تکیه داشت، قطعاً باید در غرب زدگی معتدل عمل می کرد. تنها چیزی که دیده می شود این است که همه کشورها بر خلاف منافع خود هستند.«آنها تعهدات را به حاشیه خواهند برد.

وی نیت پوتین را حمله به اوکراین توصیف کرد و گفت: اگر عواقب اشغال نظامی یکی از پیامدهای متعدد داشته باشد، می توان گفت: «چند نوع تحلیل وجود دارد و البته او قطعاً نمی خواهد کشور را اشغال کند. در عوض، او می خواهد دولت مورد حمایت خود را در اوکراین تغییر دهد. این احتمال وجود دارد که دوباره مانند فروپاشی شبه جزیره کریمه تکرار شود و پس از رفراندوم دوباره به روسیه بپیوندد.

نادری موضع ایران در قبال جنگ اوکراین را مناسب خواند و افزود: اگرچه ایران روسیه را محکوم نکرده است، اما از آنجایی که سوریه به طور کامل از روسیه حمایت نکرده است، با توجه به ملاحظات سیاسی و خوشبختانه مواضع، باید موضوع ملایم تری را بپذیریم و تا کنون نیز چنین بوده است. واقع بین.

سازمان های بین المللی نشان داده اند که در این شرایط بحرانی نتوانسته اند مؤثر و تأثیرگذار باشند و آگاهانه و داوطلبانه از همه اتحادها دست کشیده اند. آنها چندین سال با سقوط شهرهای اوکراین مواجه شدند و حتی با ابرقدرت های جهان پیروز شدند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید