آمریکا آخرین میخ را بر تابوت برجام زد. رایزی در سمرقند نیز به چین و روسیه پرداخت

آمریکا آخرین میخ را بر تابوت برجام زد.  رایزی در سمرقند نیز به چین و روسیه پرداخت

روز جدید اگرچه مذاکرات به بن بست رسیده است، کنگره آمریکا نیز به دنبال دشوارتر کردن احیای برجام با کوبیدن میخ های نهایی به تابوت توافق هسته ای است.

در همین راستا، یک گروه دو حزبی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا لایحه تحریم های دائمی این کشور علیه ایران را تهیه و به مجلس نمایندگان معرفی خواهند کرد.

فاکس نیوز در خبری اختصاصی نوشت: چند قانونگذار دموکرات و جمهوری خواه طرحی را به نام قانون تثبیت تحریم های ایران تهیه کرده اند که با هدف قرار دادن بخش نفت، بازدارندگی علیه ایران را افزایش می دهد و تخصیص بودجه به برخی فعالیت ها از جمله دشوارتر می کند. توسعه برنامه موشکی.”

در ادامه گزارش فاکس نیوز، میشل استیل، نماینده معرفی کننده این لایحه، ایران را به عنوان کشوری بی علاقه به حفظ صلح منطقه ای و جهانی متهم کرد و گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری جلوگیری از تهدید غیرقابل قبول یک کشور مهم است. ایران هسته ای به واقعیت تبدیل شود. استیل گفت: تحریم های موجود موفق شده است از وقوع چنین فاجعه ای جلوگیری کند و ما باید اطمینان حاصل کنیم که می توانیم فشار راهبردی و اقتصادی خود را بر ایران برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای حفظ کنیم.

قبل از این اقدام، دولت بایدن دور جدیدی از تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد. چهارشنبه گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم ها علیه 10 شخص و دو نهاد مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا دلیل اعمال تحریم های جدید علیه افراد و موسسات مرتبط با ایران را فعالیت های «بدن سازی» سایبری ایران اعلام کرد.

البته این تحریم ها واکنش تند ایران را برانگیخت. سخنگوی وزارت امور خارجه اقدامات آمریکا در اعلام تحریم برخی شهروندان و شرکت های ایرانی به اتهامات واهی دست داشتن در حملات سایبری علیه آمریکا و نسبت دادن اقدامات ادعایی علیه آنها به دولت و نهادهای ایرانی را به شدت محکوم کرد. جمهوری اسلامی ایران

سید ابراهیم رئیسی در سفری سه روزه برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای عازم سمرقند ازبکستان شد.

این سفر و جلسات برگزار شده عملاً از تمایل دولت سیزدهم و در کل جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات هسته ای و احیای برجام می کاهد، زیرا این تصور وجود دارد که تهران با تکیه بر عرصه های اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک قدرت برخی از توافق‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند جایگزین مطمئنی برای رفع تحریم‌ها پیدا کند.

رئیسی در اجلاس شانگهای تاکید کرد که همگرایی انرژی در سازمان همکاری شانگهای به لحاظ تمایل ایران برای ایفای نقش موثر به توسعه بیشتر اقتصادی و در نهایت کاهش هزینه های امنیتی و اقتصادی و ثبات در منطقه و فراتر از منطقه کمک شایانی خواهد کرد. نقش در تامین منابع انرژی اعلام شده

این اظهارات ممکن است به نوعی شامل دیپلماسی منطقه ای موازی دولت سیزدهم در کنار دیپلماسی برجام باشد، اما نباید از این نکته غافل شد که برخی از جریان های رادیکال درون دولت عملا در مسیر شکست هسته ای قرار دارند. مذاکرات و حمایت در شرق با محوریت مسکو و پکن را قرار داده اند. در همین حال، تایید عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند موتور این روند رادیکال را برای افزایش فشار بر دولت سیزدهم برای کنار گذاشتن مذاکرات هسته ای و وابستگی بیشتر به روسیه و چین روشن کند.

از سوی دیگر، برخی از سیاستمداران و منتقدان دیدگاه دولت ریاست جمهوری و جریان های هماهنگ در جایگزینی احیای برجام و لغو تحریم ها با رضایت از حضور ایران در توافقاتی مانند سازمان همکاری شانگهای این تصور را دارند که سازمان نمی تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و تجاری ایران کمک کند. محمد مهاجری در همین رابطه در توییتر خود نوشت: «می‌گویند موز اگر قوت داشت، پشتش را صاف نگه می‌داشت!» اگر قرار بود سازمان شانگهای مفید باشد، دو سوم اعضایش لنگ نمی‌زنند. اقتصاد روزانه! شور و شوق دولت رئیس جمهور برای پیوستن به این تشریفات به این معناست که ما خوشحالیم که دیپلماسی ما آسمان را شکست!»

البته سایر مخالفان و منتقدان عضویت کشورها در سازمان‌ها و موافقت‌نامه‌هایی مانند شانگهای معتقدند که چون اعضای این سازمان نه واحد پولی مشترک دارند و نه نهادهای حاکمیتی مانند اعضای اتحادیه اروپا و نه تمایلی به عقب‌نشینی دارند. مانند اعضای ناتو امنیت یکدیگر را تحریک کنند. بنابراین بازدید از آنها چندان مثمر ثمر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید