روسای جمهور ایران و روسیه در سمرقند دیدار خواهند کرد.


ساعت: 19:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897225

کرملین روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند دیدار خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کرملین روسیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند دیدار خواهد کرد.

به گفته سخنگوی کاخ کرملین، ایران به عنوان یکی از اعضای این سازمان در نشست سال آینده سازمان همکاری شانگهای که در هند برگزار می شود، شرکت خواهد کرد.

کرملین افزود که پوتین در سفر خود به ازبکستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و گفتگو درباره توافقنامه صادرات غلات اوکراین با روسای جمهور ترکیه و ازبکستان دیدار خواهد کرد.

بر اساس اعلام کاخ کرملین، پوتین روز پنجشنبه در سمرقند با رئیس جمهور چین دیدار خواهد کرد و محور این دیدار اوکراین و تایوان خواهد بود.

نشست روسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای 24 و 25 شهریورماه در شهر سمرقند برگزار می شود. این نشست اولین دیدار رودررو روسای سازمان همکاری شانگهای از سال 2019 و پایان ریاست ازبکستان بر این سازمان خواهد بود.

رؤسای جمهور همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از جمله روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان حضور خود را در این نشست تایید کردند. همچنین انتظار می رود روسای جمهور کشورهای ناظر از سازمان همکاری شانگهای و سران سازمان های شریک – سازمان ملل متحد، کشورهای مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا – در این نشست شرکت کنند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین‌المللی است که در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای چین توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

در نشست این سازمان که در تاریخ 8 و 9 ژوئن 2017 در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هند و پاکستان به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمدند. ایران در حال حاضر مراحل و فرآیندهای عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای را طی می کند.

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس در این سازمان ناظر هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شرکای گفتگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر «دوشنبه» در سپتامبر 2021، مراحل و فرآیندهای اعطای وضعیت شریک گفتگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید