بیانیه مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه منتشر شد

روسای جمهور:

1. وی وضعیت کنونی میدانی سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد، آخرین تحولات پس از نشست مجازی سران کشورها در 11 ژوئیه 2019 را بررسی کرد و بر عزم خود برای تقویت هماهنگی سه جانبه بر اساس توافقات فی مابین و نتایج حاصل از مذاکرات تاکید کرد. جلسات وزرای خارجه و کارشناسان ارشد. آنها همچنین تحولات اخیر بین المللی و منطقه ای را بررسی کردند و بر نقش پیشرو روند آستانه در حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید کردند.

2. آنها بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین به اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید کردند و اعلام کردند که این اصول باید مورد احترام همه قرار گیرد و هیچ اقدامی صورت نگیرد. باید گرفته شود، صرف نظر از عاملان آن، باید این اصول را نقض کند.

3. آنها عزم خود را برای ادامه همکاری برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن ابراز کردند. آنها افزایش حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی و گروه‌های وابسته به نام‌های مختلف در مناطق مختلف سوریه از جمله حملاتی که تأسیسات غیرنظامی را هدف قرار داده و منجر به از دست دادن جان بی‌گناهان شد، محکوم کردند. آنها بر لزوم اجرای کامل همه اقدامات مربوط به شمال سوریه تاکید کردند.

4. در این راستا، وی تمامی تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید در میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم، از جمله ابتکارات برای خودمختاری نامشروع و عزم خود را برای مقابله با دستور کار جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه رد کرد. کشورهای همسایه بیان کرده اند که این کار از طریق حملات و نفوذهای فرامرزی انجام می شود.

5- شرایط شمال سوریه را بررسی کردند و تاکید کردند که دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه تنها در سایه حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور امکان پذیر است و برای این منظور تصمیم گرفتند تلاش های خود را هماهنگ کنند. آنها مخالفت خود را با تصرف و انتقال غیرقانونی نفت و عواید حاصل از فروش آن که متعلق به سوریه است، ابراز کردند.

6. آنها بر عزم خود برای ادامه همکاری تا به امروز با هدف نابودی نهایی همه افراد، گروه ها، سازمان ها و نهادهای تروریستی تاکید کردند و بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه، خواستار حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی شدند.

7. آنها وضعیت منطقه کاهش تنش در ادلب را به تفصیل بررسی کردند و بر لزوم حفظ صلح در میدان از طریق اجرای کامل همه توافقات مربوط به ادلب تاکید کردند. آنها نسبت به حضور و فعالیت گروه های تروریستی که غیرنظامیان را در داخل و خارج از منطقه ادلب تهدید می کنند، ابراز نگرانی جدی کردند. موافقت کردند که تلاش بیشتری برای اطمینان از عادی سازی پایدار وضعیت در منطقه کاهش تنش ادلب و اطراف آن، از جمله وضعیت انسانی، انجام دهند.

8. نگرانی عمیق خود را در مورد شرایط بشردوستانه در سوریه و هرگونه تحریم یکجانبه ای که با قوانین بین المللی، حقوق بشردوستانه بین المللی و منشور ملل متحد مغایرت داشته باشد، از جمله اقدامات تبعیض آمیز از طریق صدور معافیت برای برخی مناطق که ممکن است به دستور کار جدایی طلبانه کمک کند، ابراز کرد. منجر به فروپاشی این کشور خواهد شد. در این راستا، آنها از جامعه بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل و آژانس‌های بشردوستانه آن و سایر نهادهای بین‌المللی دولتی و غیردولتی خواستند تا با شفافیت بیشتر، به دور از تبعیض، سیاسی‌سازی و پیش‌شرط، کمک‌های خود را به همه سوری‌ها افزایش دهند.

9. آنها بار دیگر نظر خود را بیان کردند که مناقشه سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها از طریق روند سیاسی سوریه و با کمک سازمان ملل مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل قابل حل است. در این راستا بر نقش مهم کمیسیون قانون اساسی که تشکیل آن حاصل مشارکت مطمئن ضامنان آستانه و اجرای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی است، تاکید کردند. در مورد آمادگی خود برای حمایت از کار کمیسیون از طریق تعامل مستمر با اعضای آن و فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، گیر او. پدرسن، به عنوان تسهیل کننده برای اطمینان از عملکرد پایدار و موثر جلسات بعدی کمیسیون. آنها ابراز عقیده کردند که کمیسیون در کار خود باید قواعد مرجع و اصول رویه را رعایت کند تا بتواند به رسالت خود در راستای تهیه و آماده سازی تغییرات قانون اساسی برای تصویب عمومی و نیز دستیابی به پیشرفت در کار خود در روحیه سازش و تعامل سازنده و پیشرفت بدون دخالت خارجی و جدول زمانی تحمیل شده از بیرون به منظور دستیابی به توافق مشترک بین اعضا. آنها اظهار داشتند که کار کمیسیون قانون اساسی باید از همه موانع تدارکاتی و اداری رها شود.

10. آنها عزم خود را برای ادامه عملیات آزادی متقابل بازداشت شدگان/افراد ربوده شده در چارچوب کارگروه مربوطه در روند آستانه ابراز کردند. آنها تاکید کردند که این کارگروه مکانیزم منحصر به فردی است که در ایجاد اعتماد بین کشورهای سوریه موثر است و وجود آن ضروری است و همچنین تصمیم گرفتند اقداماتی را برای ادامه تلاش برای آزادی بازداشت شدگان و ربوده شدگان و افزایش دامنه عملیات مطابق با دستور کار کارگروه تامین اجساد و شناسایی پذیرش مفقودین؛

11. آنها ضمن تصریح به اینکه پناهندگان و آوارگان داخلی حق بازگشت و حق حمایت دارند، بر لزوم تسهیل بازگشت داوطلبانه و ایمن آنها به خانه های اولیه خود در سوریه تأکید کردند. در این راستا، آنها از جامعه جهانی خواستند تا کمک های کافی برای اسکان مجدد آنها و بازگشت به زندگی عادی ارائه کند و مسئولیت بیشتری برای مشارکت در تقویت کمک ها به سوریه، از جمله توسعه طرح های بازسازی اولیه، از جمله زیرساخت های اساسی، به ویژه آب، برق، به عهده بگیرد. و مراقبت های بهداشتی، درمان، آموزش، مدارس، بیمارستان ها و غیره. – و انجام مین زدایی بشردوستانه مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه.

12. آنها ادامه حملات نظامی رژیم صهیونیستی علیه سوریه از جمله علیه زیرساخت های غیرنظامی را محکوم کردند. آنها این حملات را نقض قوانین بین المللی، حقوق بشردوستانه بین المللی و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین بی ثبات کننده و افزایش تنش در منطقه می دانند. با توجه به لزوم رعایت تصمیمات حقوقی شناخته شده بین المللی، از جمله مفاد قطعنامه های مربوطه سازمان ملل در رد اشغال جولان سوریه، به ویژه قطعنامه های 242 و 497 شورای امنیت سازمان ملل متحد که تمامی تصمیمات و اقدامات رژیم صهیونیستی در این زمینه را باطل می کند. . آنها تاکید کردند که قانونی است.

13. آنها علاوه بر موضوع سوریه، بر قصد خود برای تقویت هماهنگی های سه جانبه در زمینه های مختلف به منظور افزایش همکاری های مشترک سیاسی و اقتصادی تاکید کردند.

14. موافقت کردند که نمایندگان خود را متعهد به برگزاری نوزدهمین نشست بین المللی سوریه تحت روند آستانه تا پایان سال 2022 کنند.

15. تصمیم گرفت نشست سه جانبه آتی رهبران روند آستانه را به دعوت رئیس جمهور فدراسیون روسیه آقای ولادیمیر پوتین در اولین فرصت ممکن در فدراسیون روسیه برگزار کند.

16. رؤسای جمهور فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه مراتب تشکر صمیمانه خود را از جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دلیل میزبانی سخاوتمندانه از نشست سه جانبه رهبران روند آستانه اعلام کردند. در تهران

دیدگاهتان را بنویسید