بیانیه رئیس جمهور اوکراین: با اتحاد بزرگ روسیه و ایران می جنگیم/ روسیه ۱۵۰۰ پهپاد ایرانی دارد/ ۴۰۰ حمله با پهپاد ایرانی انجام شد/ امیدوارم اسرائیل به ما کمک کند

بیانیه رئیس جمهور اوکراین: با اتحاد بزرگ روسیه و ایران می جنگیم/ روسیه ۱۵۰۰ پهپاد ایرانی دارد/ ۴۰۰ حمله با پهپاد ایرانی انجام شد/ امیدوارم اسرائیل به ما کمک کند

روز جدید ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: استفاده اخیر روسیه از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین می تواند فشار لازم را بر رژیم صهیونیستی وارد کند. وی در این خصوص گفت: ما در حال مبارزه با یک اتحاد بزرگ جدید یعنی روسیه و ایران هستیم و در حال حاضر امیدوارم اسرائیل به ما کمک کند و ما به شدت به این اتحاد واکنش نشان دهیم و مدعی شد که سازمان های اطلاعاتی اوکراین و … کشورهای دیگر برخی دیگر می گویند روسیه حدود 1500 پهپاد تهاجمی ایرانی دارد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در گفت و گو با برنامه تلویزیونی قصیده رژیم صهیونیستی که شب گذشته (دوشنبه) در سرزمین های اشغالی پخش شد، گفت که نمی توانم موضع رژیم صهیونیستی و امتناع این رژیم را درک کنم. تامین سامانه‌های پدافند هوایی به اوکراین. و این در حالی است که طی هشت ماه گذشته وی از نخست‌وزیرهای مختلف رژیم صهیونیستی درخواست دریافت چنین سامانه‌هایی را داشته است.

زلنسکی ادامه داد که اولین درخواستش از رژیم صهیونیستی در آغاز جنگ در اوکراین به اواخر فوریه برمی گردد، زمانی که او درخواست سیستم های رادیویی “زیرا اسرائیل سیستم های رادیویی باکیفیت تولید می کند” و سپس از رژیم صهیونیستی درخواست تسلیحات دفاع هوایی از این قبیل کرد. به عنوان گنبد آهنین و در آخرین درخواست، پهپادهای اسرائیلی را درخواست کرد.

به گزارش فارس، وی بار دیگر ادعای روسیه مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد و از رژیم صهیونیستی خواست به اوکراین کمک کند.

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به این موارد ادامه داد که حتی سعی کرده از کمک واشنگتن برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای کمک نظامی به اوکراین استفاده کند اما به جزئیات این پرونده اشاره نکرد و در پاسخ به این سوال رهبر انقلاب در برنامه ای که از واشنگتن در این زمینه کمک خواستند، گفت: بله، انجام دادم.

با این حال، زلنسکی توضیح داد که اسرائیل اخیراً با درخواست اوکراین برای تامین سیستم‌های رادیویی موافقت کرده است، اما جزئیات نامشخص است.

رئیس جمهور اوکراین در خصوص امتناع مقامات رژیم صهیونیستی از تحویل سامانه گنبد آهنین به کیف، گفت: زمانی که موضوع این سامانه مطرح شد، هیچ یک از مقامات رژیم صهیونیستی حاضر به بحث در مورد چنین موضوعی نشدند.

زلنسکی در این باره توضیح داد: «من با سه نخست وزیر اسرائیل گفت‌وگو کردم» و گفت که در ابتدای سال جاری و قبل از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، چنین درخواستی را از مقامات این کشور مطرح کرده است. رژیم صهیونیستی که آن را نپذیرفتند

اسراییل که سمت راست را می گیرد موضوع پول یا تجهیزات نظامی نیست

زلنسکی سپس با انتقاد از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال اوکراین گفت: من اسرائیل را درک نمی کنم… با آنها جلساتی داشتم و بارها از آنها خواستم که به ما کمک کنند. این به معنای دادن پول یا تجهیزات نظامی نیست. نکته این است که سمت راست را انتخاب کنیم.”

بر اساس این گزارش، علیرغم درخواست های مکرر اوکراین، رژیم صهیونیستی از آغاز عملیات نظامی روسیه موضع قاطع خود را مبنی بر عدم ارائه کمک نظامی به اوکراین اتخاذ کرده است.

اوکراین با اتحاد بزرگ ایران و روسیه دست و پنجه نرم می کند

زلنسکی در اغراق مکرر خود درباره ایران استدلال کرد که استفاده اخیر روسیه از تسلیحات ایرانی در جنگ اوکراین می تواند فشار لازم را بر رژیم صهیونیستی وارد کند.

وی در این خصوص گفت: ما در حال مبارزه با یک اتحاد بزرگ جدید یعنی روسیه و ایران هستیم و در حال حاضر امیدوارم اسرائیل به ما کمک کند و ما به شدت به این اتحاد واکنش نشان دهیم و مدعی شد که سازمان های اطلاعاتی اوکراین و … کشورهای دیگر برخی دیگر می گویند روسیه حدود 1500 پهپاد تهاجمی ایرانی دارد.

رئیس جمهور اوکراین با بیان اینکه تهدیدات گسترده تری از سوی روسیه و ایران وجود دارد، گفت: شاید بیایید با هم فکر کنیم که از چه تعداد از این پهپادها می توانند نه تنها علیه اوکراین استفاده کنند.

وی جمهوری اسلامی را مقصر دانست و گفت: ما هر روز در حال جنگ با ایران هستیم، 400 حمله توسط پهپادهای ایرانی علیه مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی ما انجام می‌شود. ما به اسرائیل اطلاع دادیم و گفتیم “در دفاع هوایی به ما کمک کنید”… ما می توانیم با پدافند هوایی در برابر این شیطان همراه شویم. زیرساخت ها یا نهادهای نظامی اسرائیل نیز پهپادهایی دارند که می توانند در این حمله و در این جنگ به ما کمک کنند.

من از نبود روابط نزدیک میان اوکراین و اسرائیل متاسفم

او در آن مصاحبه نتوانست مستقیما به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی را مانند آمریکا و انگلیس «شریک» می‌داند پاسخ دهد و تنها گفت که این سؤال سخت است.

زلنسکی در این رابطه گفت: حیف است که ما [در جریان این جنگ] مثل رابطه ای که با لهستان و انگلیس داریم، چنین رابطه ای (با رژیم صهیونیستی) نداریم که هر روز مشکلات را به آنها بگویم تا کمک کنند، بیایید بحث کنیم. من نمی فهمم چرا چنین رابطه ای [با اسرائیل] ما آن را نداریم.”

اوکراین مهمات می خواهد نه واسطه!

ولودیمیر زلنسکی با اشاره به تلاش‌های نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل برای میانجیگری بین مسکو و کیف، گفت: ما به میانجی نیاز نداریم، بلکه به یک شریک و یک دوست نیاز داریم. روس ها نیازی به واسطه ندارند، آنها به افرادی برای خرید زمان نیاز دارند و فکر می کنم آنها بنت را چنین دیدند و از او برای خرید زمان استفاده کردند. او (بنت) می خواست صلح را متوقف کند تا این جنگ متوقف شود، اما نتوانست. یک سری تجهیزات پزشکی و یک بیمارستان سیار فراهم کرد.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت که مقامات رژیم صهیونیستی به دلیل انتقاد صریح وی از اسرائیل از او «عصبانی» شده اند.

رئیس‌جمهور اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا بهتر است اوکراین موضع آرام‌تری در قبال رژیم صهیونیستی اتخاذ کند، گفت: راه‌های زیادی برای گفت‌وگو «به‌طور رسمی و غیررسمی با اسرائیل» وجود دارد، زیرا من به نتیجه نیاز داشتم، اما هیچ‌یک از آنها موفق نبودند.

وی با اشاره به این موارد ادامه داد که اوکراین به «کمک دیگری» نیاز دارد و خواستار موضع صریح رژیم صهیونیستی شد و گفت: ما کمک های بشردوستانه دریافت کرده ایم اما شما در کنار روس ها یا طرف اوکراین؟ من برای اسرائیل احترام کامل قائلم، اما ما باید انتخاب کنیم و شما نمی توانید میانجی در این جنگ باشید.

زلنسکی توضیح داد که برخلاف کشورهایی که قبل از جنگ جهانی دوم یا بی‌طرف بودند یا در واکنش به ظهور فاشیسم در اروپا مردد بودند، «اسرائیل نمی‌تواند یکی از آن کشورهایی باشد که امسال به تماشای تولد این موج بعدی نازیسم بنشیند. “

زلنسکی در ادامه انتقاد از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال اوکراین گفت: علیرغم اینکه می‌دانم رژیم صهیونیستی باید به فکر امنیت و منافع خود باشد، اما این موضوع بیشتر به «نگرش و رویکرد به پوتین» مربوط می‌شود. اوکراین) و سیاست او مرتبط است.

وی همچنین رژیم صهیونیستی را به ترس از روسیه و رئیس جمهور آن کشور متهم کرد و گفت: من اسرائیل را درک نمی کنم. من فکر می کنم دولت و جامعه باید مانند یک بدن باشند و من نمی فهمم که اگر این جامعه از مبارزه اوکراین برای آزادی و استقلال حمایت می کند، پس چرا طرز تفکر دیگری در چرخه سیاستمداران وجود دارد.

زلنسکی در این رابطه ادامه داد: می‌دانم که اسرائیل، مردم این کشور چیزهای زیادی از جنگ می‌دانند و شاهد اتفاقات بد زیادی بوده‌اند و ما این فاجعه و آنچه را که اسرائیلی‌ها از سر گذرانده‌اند، درک و احساس می‌کنیم. من تاریخ را می دانم… بارها به اسرائیل رفته ام و اقوام زیادی در آنجا دارم.”

زلنسکی به آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ماه فوریه اشاره کرد و گفت که اولین تماس را از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرده و این تماس را «گفتگوی گرم با یک شریک» توصیف کرد. بایدن به زلنسکی و خانواده اش پیشنهاد داد که از اوکراین فرار کنند و رئیس جمهور اوکراین نیز پاسخ داد که او به مهمات نیاز دارد نه فرار.

جهان ممکن است در جنگ اوکراین شکست بخورد و اوکراین را از دست بدهد

زلنسکی با اشاره به این موارد گفت که اوکراین “پیش از این جنگ را برده است و اکنون فقط جهان می تواند در این جنگ شکست بخورد و اوکراین را از دست بدهد.”

وی درباره تهدید روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نیز گفت: اگر روس‌ها از این سلاح‌ها همان طور که تهدید کرده‌اند استفاده کنند، «این یک شکست برای جهان خواهد بود، زیرا آنها پیامی قاطع، روشن و مستقیم به پوتین نداده‌اند». این یک شکست برای کشورهایی خواهد بود که می خواستند میانجی باشند.

اوکراین با روسیه سازش نخواهد کرد

رئیس جمهور اوکراین در بخش پایانی مصاحبه خود در پاسخ به سوالی درباره آشتی با روسیه گفت: من با تروریست ها سازش نمی کنم. اگر نمانیم، شاهد جنگ دیگری خواهی بود. اگر ما قوی نباشیم، جهان جنگ جهانی سوم خواهد داشت.

این اولین بار نیست که زلنسکی علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت می کند و بارها ایران را به تهیه پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده است که مقامات روسیه و ایران همه آنها را رد کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید