سفر رئیس موساد به آمریکا علیه برجام/نخست وزیر اسرائیل: با تمام توان علیه توافق هسته ای می جنگیم

سفر رئیس موساد به آمریکا علیه برجام/نخست وزیر اسرائیل: با تمام توان علیه توافق هسته ای می جنگیم

روز جدید نخست وزیر اسرائیل: موشک های ایران نیز باید در توافق هسته ای گنجانده شود.

نخست وزیر اسرائیل گفت: توافق هسته ای ایران توافق بدی است و خطرات نهفته در آن امروز بیشتر است.

یایر لاپید روز یکشنبه افزود: ما با تمام توان با توافق هسته ای مبارزه خواهیم کرد، اما به روابط راهبردی با آمریکا آسیب نرسانیم. امضای توافق هسته ای با ایران برای اسرائیل الزام آور نیست. ما هر کاری از دستمان بر می آید برای حفظ امنیت خود انجام می دهیم.

نخست وزیر اسرائیل گفت: جنگ دیپلماتیک اسرائیل علیه توافق هسته ای شامل دیدارهای اخیر مشاور امنیت ملی اسرائیل و وزیر دفاع اسرائیل در آمریکا می شود.

این دو مقام ارشد اسرائیلی اخیرا به آمریکا سفر کردند.

در آخرین دور پیام رسانی در مذاکرات هسته ای، آمریکا به خواسته های ایران پاسخ داد و ایران هم اکنون باید پاسخ دهد.

وی ادامه داد: ما سخت کار می کنیم تا مطمئن شویم آمریکایی ها و اروپایی ها خطرات توافق هسته ای را درک کنند. توافق 2015 (برجام) معامله خوبی نبود و توافق مجدد مورد مذاکره فعلی خطرات بیشتری را به همراه دارد.

لاپید افزود: توافق هسته‌ای جدید باید شامل تاریخ پایان باشد و تحت نظارت بیشتر باشد و به حل مشکلات موشکی بالستیک ایران و ارتباط تهران با تروریسم در تمام مناطق خاورمیانه کمک کند. در صورتی می توان چنین توافقی را به دست آورد که تهدید ارتش ایران قطعی باشد.”، باید روی میز باشد. همچنین اگر ایرانی ها بفهمند که چالش ایجاد و فریب آنها هزینه زیادی دارد. از من دستور گرفت که برای هر سناریویی آماده باشد.

او پیشتر مدعی شده بود که توافق هسته ای جدید سالانه 100 میلیارد دلار به ایران کمک می کند و گروه های مسلح مورد حمایت ایران مانند حماس، حزب الله و جهاد اسلامی از این پول استفاده خواهند کرد.

یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) طی روزهای آینده به آمریکا سفر خواهد کرد تا با مقامات آمریکایی درباره احیای برجام گفتگو کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این آخرین اقدام اسرائیل برای جلوگیری از احیای برجام توسط قدرت های غربی است. دولت یهود معتقد است که توافق برای احیای برجام، حمایت مالی از گروه‌های نظامی و جلوگیری از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای را برای دشمن سرسختش ایران آسان‌تر می‌کند. تهران نمی تواند این کار را انجام دهد. این چیزی است که جمهوری اسلامی از اجرای آن سرباز می زند.»

یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشد به خبرگزاری فرانسه گفت که دیوید بارنیا، رئیس موساد هفته آینده برای شرکت در جلسات استماع کنگره در پشت درهای بسته درباره توافق هسته ای به ایالات متحده سفر خواهد کرد.

این مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: در مذاکرات هسته ای به لحظه حساسی رسیده ایم و من به آن خوشبین هستم.

مذاکرات برای احیای برجام

مذاکرات برای احیای برجام اکنون در مراحل پایانی خود است. همزمان، آمریکا در حال مذاکره با اسرائیل بر سر توافق احیای برجام است.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم ها را دوباره علیه ایران اعمال کرد. با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس دولت آمریکا، ایران و گروه 1+4 و آمریکا مذاکرات احیای برجام را از ابتدای سال 1400 آغاز کردند. هدف از این مذاکرات، بازگشت آمریکا به عضویت در برجام است. برجام، لغو تحریم‌های ضد برجام علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای برجام.

اسرائیل مخالف برجام و مذاکره برای احیای این توافق است زیرا معتقد است این توافق از بار تحریم ها و فشار بر ایران کاسته و نتایج معکوس خواهد داشت. اسرائیل خواستار ممنوعیت کامل غنی سازی اورانیوم ایران است.

اسرائیل بارها اعلام کرده است که به برجام و توافق برای احیای آن پایبند نیست.

دیدگاهتان را بنویسید