بیانیه کاخ سفید در آستانه سفر رئیس جمهور به روسیه: ایران همچنان به ارسال پهپاد به روسیه ادامه می دهد و در ازای آن از مسکو حمایت دفاعی انتظار دارد.

بیانیه کاخ سفید در آستانه سفر رئیس جمهور به روسیه: ایران همچنان به ارسال پهپاد به روسیه ادامه می دهد و در ازای آن از مسکو حمایت دفاعی انتظار دارد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به روسیه اعلام کرد: ما همچنان روابط رو به گسترش و نگران‌کننده ایران و روسیه را رصد می‌کنیم.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما همچنان شاهد تقویت و گسترش روابط دفاعی ایران و روسیه هستیم.
30% سود موثر سالانه به صورت روزانه سود آسان با داریک

این سخنگوی کاخ سفید گفت: این رابطه نگران کننده است زیرا ایران همچنان به ارسال پهپاد به روسیه ادامه می دهد و مسکو از آنها برای حمله به زیرساخت های انرژی اوکراین استفاده می کند. در مقابل، ایران از روسیه انتظار حمایت دفاعی دارد، این روابط برای منطقه و جهان خوب نیست.

او همچنین ادعاهای واشنگتن مبنی بر حمایت از انصارالله یمن را تکرار کرد.

خبرگزاری تاس به نقل از یوری اوشاکوف مشاور رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رئیسی روسای جمهوری روسیه و ایران بعدازظهر در کرملین برگزار می شود. 7 دسامبر (16 دسامبر).

وی پیش بینی می کند که گفت وگوی این دو مقام طولانی شود. این مقام ارشد روسی همچنین گفت: انتظار داریم جلسه کاری و مذاکرات از ساعت 16 به وقت مسکو در کرملین آغاز شود. در ابتدا گفتگوی نسبتا طولانی بین دو رئیس جمهور انجام خواهد شد.

این ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است. حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران پیش از این با اعلام آمادگی برای بررسی ادعای فروش پهپاد در نشست مشترک با اوکراین، گفت: هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه سیاست تهران متناقض نیست و برای صلح در منطقه از جمله اوکراین سخت تلاش می کنیم، باید بگویم ایران و روسیه همکاری های متفاوتی از جمله دفاعی دارند.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: در گذشته از روسیه تسلیحات دریافت کرده‌ایم و به دریافت و ارائه تسهیلات به روسیه ادامه می‌دهیم و از نظر اصولی با جنگ اوکراین مخالفیم، هم با جنگ روسیه و هم علیه جنگ در اوکراین. نه، ما هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ علیه اوکراین نداده‌ایم.

اما کشورهای غربی با تفسیر نادرست قطعنامه 2231 تلاش می کنند ایران را به نقض بندهای تسلیحاتی متهم کنند. جمهوری اسلامی ایران همچنین می گوید که محدودیت های تسلیحاتی در آن قطعنامه رسماً در 18 اکتبر 2020 پایان یافته است و از آن زمان تاکنون انتقال تسلیحات به ایران یا از ایران انجام شده است. دیگر مشمول قطعنامه 2231 نیست.