بریتانیا: روسیه در ازای صدها پهپاد انتحاری، برای ارسال قطعات نظامی پیشرفته به ایران آماده می شود

بریتانیا: روسیه در ازای صدها پهپاد انتحاری، برای ارسال قطعات نظامی پیشرفته به ایران آماده می شود

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه روسیه را به برنامه‌ریزی برای تامین قطعات نظامی پیشرفته به ایران در ازای صدها پهپاد انتحاری متهم کرد و از غرب خواست تا برای افشای جزئیات تبادلات نظامی بین دو کشور اقدامات بیشتری انجام دهد.

والاس در بخشی دیگر از بیانیه خود که درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین منتشر شد، تاکید کرد: ایران به یکی از حامیان اصلی نظامی روسیه تبدیل شده است.

وزیر دفاع انگلیس در این بیانیه جزئیاتی از اجزای نظامی که معتقد است روسیه قصد دارد به ایران ارسال کند، ارائه نکرد، اما گفت: روسیه در ازای تحویل بیش از 300 پهپاد کامیکازه، اکنون قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته را به ایران ارسال کند. ایران را به انجام برساند که هم خاورمیانه و هم امنیت بین المللی را تضعیف می کند. ما باید این قرارداد را افشا کنیم، درست مثل من.»

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز صبح روز سه شنبه از تهران، وزیر امور خارجه ایران خواسته بود فورا به حمایت نظامی خود از روسیه پایان دهد.

پس از انکار طولانی مدت، ایران با ارسال پهپادها به روسیه موافقت کرد، اما گفت که این پهپادها قبل از حمله نظامی مسکو به اوکراین در فوریه تحویل داده شده است. اما مسکو همچنان استفاده نیروهای خود از پهپادهای ایرانی در اوکراین را رد می کند و هنوز به ادعای وزیر دفاع انگلیس پاسخی نداده است.

با این حال اوکراین و متحدان غربی آن معتقدند که حمله پهپادی روسیه به زیرساخت های غیرنظامی و مناطق مسکونی در اوکراین با کمک پهپادهای انتحاری ایرانی انجام شده است. بر این اساس، کشورهای غربی صنعت نظامی ایران را تحریم کردند و از سازمان ملل خواستند در این زمینه تحقیق کند.

دیدگاهتان را بنویسید