کاخ سفید مدعی شد: ایران صدها پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است/ اگر ایران بتواند از توان نظامی روسیه استفاده کند، خطرناکتر می شود.

کاخ سفید مدعی شد: ایران صدها پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است/ اگر ایران بتواند از توان نظامی روسیه استفاده کند، خطرناکتر می شود.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی افزود: ما می دانیم که روسیه روابط دفاعی رو به رشدی با ایران دارد. ایران صدها پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. ما معتقدیم که این رابطه ادامه خواهد داشت.

وی با تکرار این ادعاها افزود: از منظر نظامی روابط ایران و روسیه در حال تقویت است. به همین دلیل است که ما نگران مردم خاورمیانه و اوکراین هستیم. اگر ایران موفق شود از توان نظامی روسیه استفاده کند، در منطقه خطرناکتر می شود.

این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد: همچنین اطلاعاتی داریم که نشان می دهد کره شمالی گلوله های توپ را در اختیار روسیه قرار داده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود: روسیه از هزاران موشک و میلیون ها گلوله توپ در اوکراین استفاده کرده و ده ها هزار سرباز را از دست داده و بیش از 100 هزار سرباز این کشور مجروح شده اند. جنگ در اوکراین پیامدهایی برای روسیه دارد و پوتین به طور فزاینده ای به دنبال حمایت بین المللی از جمله ایران، کره شمالی و چین است.

وزارت خزانه داری دولت بایدن در اولین روز از سال جدید خورشیدی، پس از تبریک عید نوروز به سفره هفت سین ایرانیان، 4 نهاد و 3 شخص مرتبط با ایران را تحریم کرد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده روز سه شنبه به وقت محلی (21 مارس 2023 / 1 آوریل 2023) اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، با هماهنگی اداره تحقیقات فدرال (FBI)، چهار نهاد و سه مورد افرادی را در ایران و ترکیه به دلیل مشارکت در خرید تجهیزات از جمله تامین موتورهای اروپایی برای پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا افزود: این شبکه تدارکاتی به نمایندگی از وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح ایران فعالیت می کند که کنترل چندین شرکت در زمینه ساخت پهپاد و موشک های بالستیک را در اختیار دارد.

این ادعاهای آمریکا در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال جدید در اجتماع عظیم زائران و اهالی حرم مطهر رضوی با تاکید بر ادامه حمایت نظام از جبهه مقاومت، باطل را نفی کردند. مدعی دخالت ایران در جنگ اوکراین شد و گفت: ما به طور قاطع و صریح شرکت در جنگ اوکراین را رد می کنیم و چنین چیزی مطلقاً صحت ندارد. جنگ در اوکراین توسط ایالات متحده برای گسترش ناتو به شرق آغاز شد و اکنون در حالی که مردم اوکراین گرفتار و رنج می برند، ایالات متحده و کارخانه های اسلحه سازی آن بیشترین سود را از جنگ می برند و به همین دلیل هستند. جلوگیری از کارهایی که برای پایان دادن به جنگ لازم است.

غرب به رهبری آمریکا ماه هاست که ادعاهای ضد ایرانی را مطرح می کند و این در شرایطی است که تنش ها در جنگ اوکراین تشدید شده است که تهران به شدت آن را رد می کند.

ایالات متحده ابتدا ادعا کرد که پهپادهای ایرانی می فرستد، سپس ادعا کرد که ممکن است موشک های زمین به زمین را از ایران به روسیه برای استفاده در آن جنگ منتقل کند.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: محدودیت‌های تسلیحاتی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ به طور رسمی در ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ برداشته شد و از آن زمان انتقال تسلیحات به ایران یا از ایران دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.

تهران معتقد است که ارجاع به بند 4 (الف) پیوست ب قطعنامه 2231 فاقد وجاهت قانونی است. از آنجایی که فعالیت‌های مندرج در بند مذکور تنها در صورتی نیاز به تأیید قبلی شورا دارد که دولت صادرکننده تصمیم بگیرد که عناصر مربوطه، صرف‌نظر از گنجاندن آنها در سند S/2015/546، «ممکن است در توسعه سیستم‌های ارسال هسته‌ای نقش داشته باشند، اما، ایران رسماً و صریحاً اعلام کرده است که «هرگز هیچ اقلامی را که به نظر می‌رسد به توسعه سیستم‌های حمل سلاح هسته‌ای کمک می‌کند، تولید یا تحویل نداده و یا قصد تولید آن را ندارد».

بر این اساس ایران هیچ پرونده ای را که مشمول بند 4 الف ضمیمه ب قطعنامه 2231 باشد به روسیه منتقل نکرده و هرگونه ادعای خلاف آن بی اساس و مردود است.

دیدگاهتان را بنویسید