خشم کاخ سفید از همکاری نظامی ایران و روسیه


ساعت: 23:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883232

یک مقام ارشد کاخ سفید با ابراز خشم از همکاری نظامی ایران و روسیه گفت که گزینه مطلوب واشنگتن دیپلماسی بر سر تهران است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جان کربی، رئیس هماهنگی روابط راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه گفت: افزایش همکاری های نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه نتیجه تحریم ها علیه دو کشور است.

کربی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت روسیه و ایران به دلیل «اقداماتشان در حوزه‌های مختلف جهانی» منزوی شده‌اند و می‌دانیم که تحریم‌ها می‌خورند. “ما می دانیم که کنترل های صادرات خورنده هستند.

وی ادامه داد: مشخص است که آنها (ایرانی ها) توانایی تولید داخلی را دارند. من اجزای توافق را نمی دانم که آقای [ولادیمیر] بسته شامل چه مواردی است؟ من نمی توانم به طور خاص در مورد اینکه ایران چگونه می تواند این نیاز را برآورده کند، صحبت کنم.”

این مقام کاخ سفید درباره پوتین افزود: ما از توانایی او در تکمیل ذخایر مهمات می دانیم و اکنون به دلیل فشاری که بقیه دنیا بر آقای پوتین وارد می کنند، [دسترسی وی] محدود به هواپیماهای بدون سرنشین است.

کربی همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت که «گزینه مطلوب» رئیس‌جمهور آمریکا همچنان گزینه دیپلماتیک است، اما آمریکا «هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنمی‌دارد».

این مقام آمریکایی دو روز پیش در مصاحبه دیگری با CNN در پاسخ به این سوال که ادعای جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره همکاری ایران و روسیه در زمینه پهپاد چه تاثیری بر مذاکرات هسته ای خواهد داشت، گفت: نمی دانم. که لزوماً بر «تلاش‌های ما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران (یا نه) تأثیر خواهد گذاشت… قطعاً بر تلاش‌های ما برای ادامه حمایت از اوکراین تأثیر خواهد گذاشت».

کربی همچنین گفت: باید دید روسیه با ایرانی ها و این پهپادها دقیقاً چگونه در این زمینه پیش می رود، چه می گیرند و چقدر و چگونه از آن استفاده می کنند. بنابراین ما آن را از نزدیک تماشا می کنیم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به زودی صدها پهپاد با قابلیت حمل سلاح را به روسیه تحویل خواهد داد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: اطلاعات ما نشان می دهد که دولت ایران در حال آماده شدن برای تحویل چند صد هواپیمای بدون سرنشین از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح به روسیه در مدت زمان بسیار کوتاه است.

بیانیه ای که واکنش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «ناصر کنعانی» سخنگوی این وزارتخانه را در پی داشت، تصریح کرد: سابقه همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه قدمت برخی از فناوری های مدرن به قبل از جنگ در اوکراین برمی گردد و در دوره اخیر تغییر خاصی در این رابطه ایجاد نشده است.

کنعانی همچنین امروز در پیامی در توئیتر درباره سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی نوشت: وی در ابتدای سفر ایران را به حمایت از کشتار اوکراینی ها متهم کرد! دروغ یک ارز پر رونق در میان سیاستمداران آمریکایی است! براندازی حقیقت برای اهداف شوم.

بایدن بعدازظهر امروز (پنجشنبه) پس از امضای بیانیه مشترک درباره بیت المقدس بر ضرورت دیپلماسی با ایران تاکید کرد و گفت: دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه بر لزوم تامین امنیت صهیونیست ها تاکید کرد و گفت: اسرائیل باید یک کشور مستقل یهودی باقی بماند و ضامن امنیت یهودیان در جهان باشد. ما از راه حل دو دولتی برای دستیابی به صلح بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها حمایت می کنیم زیرا راه حل دو دولتی بهترین راه حل برای درگیری های بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید