تکرار ادعای کاخ سفید بر ضد ایران و نگرانی از دستیابی روسیه به موشک های زمین به زمین

این مقام کاخ سفید در ادامه فضاسازی های ضدایرانی در جنگ اوکراین ادامه داد.

این مقام آمریکایی بلافاصله اعتراف کرد: هنوز این اتفاق نیفتاده است اما ما را نگران می کند.

پس از این حملات هوایی ضدایرانی، جان کربی گفت که این نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است و ما گزینه های زیادی برای مقابله با این اقدام احتمالی داریم و به همراه شرکای خود در سازمان ملل اقدامات لازم برای مقابله با آن را بررسی خواهیم کرد.

در عین حال، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید مدعی است که واشنگتن به دنبال درگیری با روسیه نیست، بلکه خواهان راه حلی برای بحران اوکراین است.

او استدلال کرد که واشنگتن به مذاکرات برای حل بحران اوکراین متعهد است، اما همچنین به موفقیت آن در میدان جنگ کمک خواهد کرد.

غرب به رهبری آمریکا ماه هاست که ادعاهای ضد ایرانی را مطرح می کند و این در شرایطی است که تنش ها در جنگ اوکراین تشدید شده است که تهران به شدت آن را رد می کند. آمریکا ابتدا اعلام کرد که پهپادهای ایرانی می فرستد و مدتی است که ادعا می کند موشک های زمین به زمین را از ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ منتقل می کند.

هیئت روسی در سازمان ملل خواستار برگزاری دو جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره مسائل و مشکلات مربوط به اوکراین در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شد و جلسه مربوط به ادعاهای ضد ایرانی عصر چهارشنبه به وقت محلی برگزار شد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گفت: روز چهارشنبه درباره انطباق این موضوع با منشور سازمان ملل در خصوص درخواست تحقیق بر اساس قطعنامه 2231 بحث خواهیم کرد.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایران در جنگ اوکراین بی طرفی فعال خود را حفظ کرده و هرگز به طرف های این جنگ سلاح نداده است تا در آن از آن استفاده کنند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران همواره از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و علیرغم توافق دوجانبه در زمینه همکاری های دفاعی، هرگز سلاحی در اختیار این کشور قرار نداده است. متخاصم برای استفاده در جنگ اوکراین و نه پس از درگیری.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل گفت: کشورهای غربی بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده سعی در ایجاد ارتباط نادرست بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین دارند در حالی که قطعنامه 2231 منع نمی کند. صادرات سلاح و نه، دستورات و ظرفیت لازم را به دبیرخانه سازمان ملل برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به ادعای بی اساس مقامات غربی و اوکراینی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین پاسخ داد و گفت: ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی در خصوص ادعای استفاده از پهپاد داده اند. اوکراین به سازمان ملل ارائه شد.

حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در نشست مشترک با اوکراین هستیم، گفت: هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سیاست تهران متناقض نیست و برای صلح در منطقه از جمله اوکراین سخت تلاش می کنیم، باید بگویم ایران و روسیه همکاری های متفاوتی از جمله دفاعی دارند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: ما در گذشته از روسیه سلاح دریافت کرده ایم و همچنان به دریافت آن و ارائه تسهیلات به روسیه ادامه می دهیم و برای جنگ با اوکراین هیچ سلاحی به روسیه نداده ایم.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از جمهوری اسلامی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را نادرست خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاهای بی اساس مبتنی بر اطلاعات نادرست و پیش فرض های مغرضانه را بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند سازمان های رسانه ای برخی کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و لذا آمادگی کشورمان را اعلام کرد. برای گفتگو و مذاکره با اوکراین.اعلامیه هایی برای حل این اتهامات.

کنعانی با اشاره به بی طرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای درگیری ها همواره با ادامه جنگ مخالف بوده و بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل تاکید کرده است. اختلافات مسالمت آمیز بوده و در این راستا وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی خود دیدار و گفت و گو کرد.

این مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ موضعی روشن و تسلیم ناپذیر، همواره به اصول اساسی حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی همه کشورها از جمله اوکراین بر اساس احترام می گذارد. بر اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل.جامعه بین المللی تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید