بیانیه مشترک آمریکا و عربستان؛ حمایت نظامی از ریاض در ازای پر کردن بازار نفت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در پی دیدارهای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با مقامات سعودی در سفر به جده، واشنگتن و عربستان سعودی بیانیه مشترکی صادر کردند.

رسانه های سعودی گزارش دادند که واشنگتن و ریاض 18 توافقنامه و یادداشت همکاری در زمینه های انرژی، سرمایه گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کردند.

در بیانیه مشترک دو کشور آمده است: عربستان سعودی و ایالات متحده تاکید می کنند که دیدگاه مشترکی نسبت به منطقه ای که به تمام جهان متصل است، منطقه ای که امنیت، ثبات و رفاه در آن حاکم است، دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت های آمریکا و عربستان سعودی درباره بحران های جهانی گفته اند: ما بر اهمیت حل و فصل اختلافات بین المللی از راه های دیپلماتیک و مسالمت آمیز تاکید می کنیم.

طرفین همچنین از تمدید ویزای توریستی و کاری برای 10 سال دیگر استقبال کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ایالات متحده از تعهد عربستان سعودی به حفظ تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می کند. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کردند که رایزنی های منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشند.

واشنگتن و ریاض اعلام کردند که به عنوان شرکای استراتژیک در زمینه آب و هوا و انرژی کار خواهند کرد و افزودند: آمریکا متعهد به ارائه حمایت امنیتی و نظامی از عربستان سعودی است.

این بیانیه با تکرار توهمات دو کشور علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: عربستان و آمریکا بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها تاکید دارند. هر دو طرف بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید می کنند.

آمریکا و عربستان سعودی با تاکید بر اهمیت همکاری مشترک در حوزه امنیت سایبری گفتند: ما از توافق دوجانبه در زمینه همکاری در حوزه فناوری ارتباطات استقبال می کنیم. هر دو کشور بر اهمیت تجارت آزاد در مسیرهای دریایی بین المللی تاکید دارند.

این بیانیه می افزاید: هر دو طرف بر تعهد خود برای مقابله با القاعده و داعش تاکید کردند. هر دو طرف معتقدند جلوگیری از جریان جنگجویان خارجی مهم است.

همچنین در ادامه مداخلات واشنگتن و ریاض در امور داخلی لبنان، این بیانیه مدعی شد: هر دو کشور ادامه حمایت خود را از حاکمیت و امنیت لبنان اعلام کردند.

در بیانیه جنگ یمن همچنین آمده است: عربستان سعودی و آمریکا بر حمایت قاطع خود از آتش بس با میانجیگری سازمان ملل در یمن تاکید کردند.

دو طرف همچنین بر تعهد مستمر خود به راه حل دو دولتی برای مسئله فلسطین تاکید کردند.

پیشتر بایدن صبح شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل خود در جده گفت که رهبران سعودی با باز کردن حریم هوایی خود به روی پروازهای رژیم صهیونیستی موافقت کرده‌اند و گفت که او همچنین درباره آتش‌بس در یمن با مقامات ریاض گفتگو کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید