دسترسی به بازار چند میلیارد دلاری روسیه با سفر رئیس جمهور به مسکو/ روس ها در مذاکرات 1+5 از مواضع راست ایران حمایت می کنند

ساعت: 12:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802380

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اشتراکات ایران و روسیه در سازمان همکاری شانگهای گفت: دو کشور می توانند در زمینه هایی مانند انرژی و کشاورزی و سایر مسائل مشترک همکاری داشته باشند و در کوتاه مدت از آن بهره ببرند.

حسن عابدینی کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار راه دانا؛ وی در خصوص پیامدهای مثبت سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: فدراسیون روسیه و ایران دو همسایه استراتژیک با مرز آبی گسترده هستند. با توجه به اینکه روسیه یکی از معدود کشورهای دارای حق وتو در سازمان ملل و جانشین اتحاد جماهیر شوروی است، می تواند از این حق برای عمل به عنوان مانعی در برابر یکجانبه گرایی غربی استفاده کند.

وی با اشاره به دوری سیاست خارجی روسیه از آمریکا و دولت های غربی در سال های اخیر گفت: این موضوع برای جمهوری اسلامی اهمیت ویژه ای دارد و روسیه بازار چند صد میلیارد دلاری در منطقه دارد که بازار بزرگی دارد. سهم این بازار برای ایران است.» تعلق ندارد؛ این سفر می تواند زمینه ای برای افزایش صادرات و استفاده از این بازار برای ایران فراهم کند.

عابدینی با اشاره به الحاق ایران به سازمان شانگهای ادامه داد: این قرارداد یکی از زمینه های همکاری دو کشور محسوب می شود. با پیوستن رسمی به این پیمان، ایران به همراه کشورهایی مانند چین و هند می توانند از بستر و پتانسیل موجود برای گسترش روابط با روسیه استفاده کنند.

وی توضیح داد: البته طرح های مختلفی در سال های اخیر برای همکاری دو کشور ارائه شده است که یکی از مهم ترین آنها همکاری تهران و مسکو برای مبارزه با تروریسم بین المللی در سوریه و عراق بود. علیرغم حمایت آمریکا از داعش، ایران و روسیه با تهدید امنیت منطقه ای و همکاری های گسترده نشان داده اند که چنین همکاری هایی می تواند پتانسیل خاصی را در منطقه ایجاد کند.

کارشناس مسائل سیاسی همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: با توجه به حوزه‌های موجود، دو کشور می‌توانند به سرعت در حوزه‌هایی مانند انرژی، کشاورزی و سایر موضوعات مشترک تعامل داشته باشند و در کوتاه‌مدت از مزایای این همکاری‌ها بهره ببرند. .

عابدینی گفت: جابجایی پرسنل نظامی و تبادل نظر بین آنها که طی سه سال اخیر روند مثبتی داشته است می تواند توافقات خوبی در این زمینه ایجاد کند. روابط ایران و فدراسیون روسیه که مخالف یکجانبه گرایی آمریکا هستند، می تواند هم به ثبات منطقه ای و هم به گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور منجر شود.

وی در خصوص تاثیر همکاری ایران و روسیه در مذاکرات گفت: به هیچ وجه نمی‌توان تحلیل ملموسی از برجام داشت، زیرا برجام معاهده‌ای بود که علی‌رغم حمایت از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مانند آمریکا و اروپایی‌ها از تعهدات خود حمایت کردند و از آن حمایت اقتصادی داشتند و نداشتند، اما به نظر می‌رسد روسیه همچنان که تاکنون نشان داده است، از موضع جمهوری اسلامی در این زمینه حمایت کرده است و می‌تواند. این روند را به طور کلی ادامه دهید.

عابدینی تصریح کرد: سیاست خارجی روسیه تاکید دارد که مواضع ایران درست است و هیچکس نباید آن را نادیده بگیرد و آمریکایی ها هستند که یکجانبه تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند و اروپایی ها حتی پس از خروج آمریکا نیز به تعهدات خود عمل نکرده اند. چین، روسیه و ایران اکنون بر سر بسیاری از مسائل بین المللی توافق دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: نکته مهم این است که روسیه با استفاده از حق وتو می تواند با وتوی غرب اعم از فرانسه، انگلیس و آمریکا مخالفت کند و مانعی در برابر آنها و گامی برای جمهوری اسلامی باشد. حقوق تقلبی آن است.”

وی در پایان گفت: باید در نظر داشته باشیم که نمایندگان مسکو در مذاکرات 1+4 طی 8 ماه گذشته آشکارا و آشکارا از حقوق کشورمان حمایت کرده اند. امیدواریم این همکاری پس از سفرها و اقدامات بعدی به تعمیق این روابط کمک کند و پیامدهای اقتصادی آن در کنار امنیت و سیاست کشور به زودی نمایان شود.

انتهای پیام/ آی

دیدگاهتان را بنویسید