حمله پهپاد اسرائیل به سایت پارچین/ پایگاه موشکی اسرائیل را به رسمیت شناخت

حمله پهپاد اسرائیل به سایت پارچین/ پایگاه موشکی اسرائیل را به رسمیت شناخت

نیویورک تایمز گزارش داد که انفجار مرگبار روز چهارشنبه در مجتمع نظامی پارچین تهران توسط پهپادهای انتحاری با کوادکوپتر انجام شد.

این گزارش با استناد به ادعای 3 منبع ایرانی و یک مقام آمریکایی منتشر شده است.

منابع تایید کردند که انفجار چهارشنبه گذشته در پارچین یک تصادف نبوده بلکه نتیجه یک حمله پهپادی بوده است، اما از بیان اینکه چه کسی پشت این حمله بوده است خودداری کردند.

بر اساس این گزارش، پهپادهای مهاجم در ساختمانی که برای بررسی توسعه پهپادهای ایرانی استفاده می شد منفجر شد و یک مهندس جوان ایرانی کشته و دیگری مجروح شد.

نیویورک تایمز گزارش داد که این حمله مطابق با الگوی قبلی حملات منتسب به اسرائیل، از جمله حملات قبلی به تأسیسات تولید و توسعه پهپاد در ایران بود.

منابع ایرانی به نیویورک تایمز گفتند که حمله پهپاد از داخل ایران انجام شد زیرا سایت پارچین بسیار دور از مرز بود و کوادکوپترهای مهاجم برد کوتاهی داشتند، بنابراین به احتمال زیاد از منطقه نزدیک سایت پارچین پرواز می کردند.

به گزارش تایمز اسرائیل: در حالی که مقامات ایرانی در ابتدا از کلمه “حادثه” برای توصیف انفجار استفاده کردند، وزارت دفاع در بیانیه ای درباره یک مهندس جوان ایرانی که در انفجار کشته شد، از کلمه “شهادت” استفاده کرد. این نشان می دهد که تهران متقاعد شده است که این حمله توسط یک عامل یا شخص حقوقی خارجی انجام شده است.

این اولین بار نیست که یک حمله پهپادی از داخل ایران توسط عواملی که ادعا می شود توسط اسرائیل استخدام شده اند انجام می شود.

نیویورک تایمز در ادامه به حمله ایران به پایگاه اسرائیلی در اربیل اشاره می کند و می نویسد که فوریه گذشته (بهمن 1400) حمله پهپادی مشابه منتسب به اسرائیل به تاسیسات پهپاد ایران در کرمانشاه آسیب جدی وارد کرد. این امر ایران را بر آن داشت تا موشکی را به پایگاه پرتاب کند.

این در حالی است که نیویورک تایمز تلویحاً اعتراف کرده است که پایگاه موشکی اربیل متعلق به اسرائیل است که جریان ها سعی در تکذیب آن دارند و اکنون به گفته رسانه های آمریکایی مهر تایید دیگری بر فعالیت اسرائیل در عراق زده شده است. و این نشان می دهد که هدف قرار دادن این پایگاه اسرائیل اقدامی موجه و دفاعی است.

اسرائیل در مورد حادثه چهارشنبه پارچین اظهار نظری نکرد، اما یک مقام ارشد نظامی اسرائیل به نیویورک تایمز گفت که این کشور منابع قابل توجهی را برای کشف و انهدام این گونه سلاح ها سرمایه گذاری کرده است، با توجه به اینکه آنها می توانند از سیستم های ضد موشکی نظامی استفاده کنند. گنبد آهنین نامیده می شود، تهدیدی جدی برای اسرائیل است.

حادثه پارچین روز چهارشنبه چند روز پس از آن رخ داد که افراد مسلح یکی از افسران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در تهران کشتند.

پس از این حمله، یک مقام اطلاعاتی به نیویورک تایمز گفت که اسرائیل به مقامات آمریکایی اطلاع داده است که پشت این قتل است و به سرهنگ (شهید) حسن صیاد هدی در هشداری به تهران برای ادامه عملیات مخفیانه در حمله به سپاه قدس هشدار داده است. بر اسرائیل، او کشت.

ایران گفته است که انتقام این شهید را از اسرائیلی ها خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید