آخرین وضعیت لوایح ایجاد سه منطقه آزاد/ تلاش دولت برای رفع محرومیت از مناطق مرزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره لوایح دولت برای ایجاد 3 منطقه آزاد تجاری و صنعتی در دوغارون، سرحس و مازندران و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: یکی از راه های پیشرفت کشورها همین مناطق آزاد است که می توانند جذب سرمایه گذار برای جذب سرمایه گذاری و حضور در این زمینه ها.

وی با بیان اینکه برای تشویق سرمایه گذاران باید تشریفات و تشریفات اداری کاهش یابد، افزود: این امر باعث می شود سرمایه گذاران تحرک بیشتری داشته باشند و مشوقی برای سرمایه گذاری شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور به تلاش کشورها برای جذب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در کشورشان اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری به معنای تولید، اشتغال و رونق اقتصادی است، بنابراین این کار در ایران نیز آغاز شده و دولت تمام تلاش خود را برای جذب سرمایه گذار انجام می دهد، اما نقاط ضعف و مشکلاتی نیز وجود دارد.

حسینی ادامه داد: زمانی گفته می شد که مناطق آزاد به جای اینکه مرکز صادرات باشند، به مراکز واردات تبدیل شده اند. اما امروز گزارشی که آقای سعید محمد رئیس مناطق آزاد ارائه کردند نشان می دهد که تراز صادرات و واردات مثبت شده است یعنی به همان اندازه که واردات هست صادرات هم هست اما قطعا صادرات هم هست. از این مناطق باید در آینده افزایش یابد.

وی درباره روند بررسی و وضعیت لایحه ای که در ابتدا دولت برای ایجاد مناطق آزاد ارائه کرد، توضیح داد: مجلس ایراداتی به این لایحه پیدا کرد، سپس به شورای نگهبان رفت و دوباره به مجلس برگشت و از آنجایی که نظر شورای عالی اولیای دم در مجلس راضی نشدند او تأخیر کرد. بر این اساس دولت برای جلب نظر شورای نگهبان این لایحه را در قالب سه لایحه مجزا ارائه کرده است و دلایل هر کدام را بیان کرده ایم.

حسینی ادامه داد: این لوایح در حال حاضر مجددا در مجلس در حال بررسی است. 15 منطقه آزاد تجاری در کشور داریم که اگر این سه منطقه در شورای نگهبان و مجلس تصویب شود، تعداد مناطق آزاد کشور به 18 منطقه می رسد.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: هدف افزایش مستمر مناطق آزاد نیست بلکه باید در جایی که نیاز به ایجاد تعادل در کشور است این کار انجام شود.

حسینی با بیان اینکه تصمیم برای ایجاد مناطق آزاد بر اساس کاربری بوده است، خاطرنشان کرد: در برخی مناطق منطقه آزاد داشتیم و در برخی جاها نداشتیم. این کار از یک طرف ایجاد تعادل است تا شاهد رونق اقتصادی در مناطق مرزی کشور باشیم تا محرومیت مناطق مرزی کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید