آخرین وضعیت مجوز نمایش «برادران لیلا»/ امکان توقیف وجود دارد؟


ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842751

جواد نوروزبیگی تهیه کننده «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی آخرین وضعیت این فیلم را برای اکران عمومی تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم برادران لیلا ساخته سعید روستایی درباره وضعیت درخواست اکران سازمان سینمایی گفت: طبق توصیه ای که در آن زمان داشتیم، فکر می کردیم می توانیم پروانه نمایش بگیریم تا فیلم نهایی شود و شرکت روی آن کار کند.

وی افزود: در مراحل اجرایی مشکلاتی وجود داشت اما این که فیلم دیرتر از زمان لازم آماده شد و در این بین فیلم برای حضور در جشنواره کن پذیرفته شد. من به عنوان تهیه کننده ای که همیشه طبق قانون عمل کرده ام، هیچ وقت اعتراف نکردم که این فیلم به صورت غیرقانونی در جشنواره ها پخش شده است. به همین دلیل بلافاصله از سازمان سینمایی برای اخذ مجوز درخواست تشکیل جلسه دادیم. در همان زمان فیلم توسط کادر مدیریتی دیده شد و در جریان فیلم قرار گرفتند.


این فیلم با مشارکت سازمان سینمایی اکران شد

نوروزبیگی تاکید کرد: در تمام این مراحل سازمان سینمایی حمایت کاملی از ما داشت، زیرا فیلم پروانه ساخت دریافت کرده بود و به دلیل اینکه شرایط فیلم به دلیل ورود به کن به نوعی افتخار سینمای ایران بود. جشنواره فیلم، تصمیم گرفتیم با آن تعامل داشته باشیم. «فیلم را به جشنواره بفرستید.

تهیه کننده «برادران لیلا» همچنین درباره نظرات اصلاحی سازمان سینمایی برای صدور پروانه نمایش این فیلم توضیح داد: نظراتی که طرفین موظف به صحبت در مورد آن هستند.. و باید دوستان فیلم را قانع کنیم. سازمان و دوستان سازمان سینمایی باید ما را قانع کنند. این روزها درباره فیلم «برادران لیلا» صحبت می کنیم. فیلمی که هم کارگردان آن طرفداران و طرفداران خود را دارد و هم سازمان سینمایی علاقه مند است از او برای رسیدن به مرحله اکران حمایت کند.

وی افزود: اینکه در این شرایط فیلمی از جمهوری اسلامی ایران وارد بخش رقابتی جشنواره کن شد، اتفاق مبارکی برای همه سینمای ایران بود و در آینده این فیلم برکت خود را به سینما خواهد آورد. هر ساله چندین فیلم ایرانی داریم که می تواند چنین جایگاهی را به همه سینمای ایران بدهد.


آنچه در مورد عدم مجوز این نمایش منتشر شد، در حد حدس و گمان است

نوروزبیگی همچنین درباره حمایت سازمان سینمایی از اجرای اصلاحات فیلم توضیح داد: تاکنون چندین جلسه مشترک داشته ایم و با هم کار کرده ایم. من و سعید روستایی حدود 20 روز پیش و قبل از نمایش فیلم در جشنواره کن، من و کارکنان سازمان سینمایی درباره فیلم تبادل نظر کردیم و فاصله چندانی با هم نداشتیم. فکر می کنم شرایط فیلم برای هر دو طرف قابل تعامل است و در آخرین مرحله مذاکره هستیم. تا به امروز هیچ گزارشی مبنی بر عدم اکران این فیلم به ما اعلام نکرده است و آنچه در برخی رسانه ها مطرح می شود تنها حدس و گمان است. اگر قرار است این موضوع اعلام شود باید به من یا سعید روستایی ابلاغ شود.

وی با اشاره به مصاحبه اخیر ناشر برادران لیلا درباره برنامه ریزی برای اکران گفت: نمی توانم مردم را به دلیل بی انضباطی احتمالی به عنوان تهیه کننده از یک فیلم خوب محروم کنم. سازمان سینمایی اینطور فکر نمی کند و فیلمی که پروانه ساخت برای آن صادر شده است قطعا پروانه نمایش دریافت می کند.

نوروزبیگی گفت: در تمام این سال ها شرایط حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی یکسان بوده و پس از پذیرش فیلم، درخواست پروانه نمایش ارائه شد. در دوره جدید اعلام کرده اند که شرایط تغییر کرده و فیلم ها قبل از هر حضور بین المللی باید برای دریافت پروانه نمایش اقدام کنند. از آنجایی که ماجراهای برادران لیلا به دوران تغییر دولت ها مرتبط است، امیدواریم از این مرحله عبور کنیم. با شناختی که از مدیران سازمان سینمایی دارم، نمی دانم با فیلمی که به خارج از کشور رفته و جایزه گرفته است، ارتباط برقرار کنم، بنابراین می خواهند کل فیلم را بایگانی کنند.

تهیه کننده برادران لیلا همچنین با بیان اینکه سعید روستایی تدوین های فیلم را برای پخش عمومی نمی پذیرد، گفت: زمانی که به ایران بیاید حتماً با تعامل این فیلم پای میز مذاکره می آید تا اکران شود. یک سرمایه گذار خصوصی مخاطبان سینما امروز منتظر دیدن این فیلم هستند و در شرایطی که سینما به چنین فیلم هایی نیاز دارد، فیلم نباید مجازات شود. شاید جواد نوروزبیگی یا سعید روستایی به خاطر یک اشتباه باید مجازات شوند اما سینما نباید از این فیلم محروم شود. اگر اشتباهی در روند کاری من وجود دارد، اشتباه شخصی است و نباید طوری رفتار کنیم که فیلم از سوی مردم نادیده گرفته شود. هیچ اطلاعیه ای تاکنون برای ما ارسال نشده است. سازمان سینمایی هم اعتقادی به عدم نمایش فیلم ندارد.


رفتار شخصی در حاشیه هیچ ربطی به فیلم ندارد

نوروزبیگی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به هشدار رئیس سازمان سینمایی درباره برخی رفتارهای غیرعادی عوامل لیلا برادرز در حاشیه جشنواره فیلم کن و احتمال تاثیر این حواشی بر شرایط اکران تاکید کرد. : نه با فیلم. این رفتارها و اظهار نظرها طبیعتاً شخصی است و ربطی به کلیت فیلم ندارد. این نظر و عمل شخصی مردمی است که خودشان باید پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اکران فیلم هایی چون «زور» و «عنکبوت» با نظر دست اندرکاران فعلی سینما ادامه داد: مدیران فعلی سازمان سینمایی برای فعال شدن سینما در کنار سینماگران هستند. رویدادهای بین المللی و جهانی همیشه برای سینمای ایران مهم بوده است. امسال دو فیلم با مجوز رسمی از جمهوری اسلامی در جشنواره کن حضور داشتند و این جای تشکر دارد. امیدواریم در این شرایط «برادران لیلا» بدون مشکل به اکران عمومی برسد.

نوروزبیگی در پایان با تکذیب شایعه حضورش به عنوان تهیه کننده در مراحل اولیه فیلم «عنکبوت مقدس» خاطرنشان کرد: در همان زمان تهیه کننده فیلم «عنکبوت» بودم که پروانه ساخت آن را هم گرفتیم. در آن زمان عوامل این فیلم جدید می خواستند برای پروانه ساخت اقدام کنند و من هرگز در این پروژه شرکت نکردم.

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید