آذربایجان صادرات فلفل دلمه ایران را نابود می کند!

بر اساس گزارش سایت آژانس ایمنی مواد غذایی آذربایجان، سه شرکت پلان (11 تن)، آموتراد (7.5 تن) و تیسوت (7.2 تن) فلفل دلمه ای را از ایران وارد کردند. با این حال، به عنوان بخشی از اقدامات کنترلی، حدود هفت عدد از این فلفل ها توسط کارشناسان آژانس ایمنی مواد غذایی آذربایجان مورد آزمایش قرار گرفتند.

آذربایجان صادرات فلفل دلمه ایران را نابود می کند!

نتیجه اعلام شده نشان می داد که محموله ارسال شده به کشور در 26 دسامبر 1400 حامل ویروس خطرناکی به نام روگوز بوده است.

سازمان ایمنی مواد غذایی جمهوری آذربایجان در پی نتایج این آزمایش 15 تن فلفل دلمه وارداتی از ایران را معدوم کرد. اما در بررسی انبار سوم متعلق به شرکت پلان مشخص شد که محتویات آن انبار به صورت غیرقانونی به فروش رسیده است.

یعنی حدود 15 تن فلفل ایرانی در آذربایجان معدوم شد که حدود 11 تن آن به صورت غیرقانونی و خودسرانه وارد بازار شد.

آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در تلاش است تا این مواد غذایی آلوده را از بازار جمع آوری کند و همچنین از شرکت واردکننده شکایت کیفری کرده و برای رسیدگی به این موضوع شکایتی تشکیل شده است.

اما مشکل صادرات مواد غذایی به آذربایجان محدود نمی شد. روسیه هفته گذشته فلفل ایرانی را نابود کرد. زیرا فلفل ایرانی حاوی نوعی سم است. گفتنی است رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی به تجارت نیوز گفت: مقصر اصلی بازگشت فلفل از روسیه سازمان حفظ نباتات است.

به گفته این مقام مسئول، روسیه در خردادماه امسال با صدور بیانیه ای به سازمان حفظ نباتات ایران، سه نکته را در این بیانیه مشخص کرد. اولین نکته این است که ایران نباید از چهار نوع سمی که در روسیه ثبت نشده است برای صادرات محصولات کشاورزی به ترکیه استفاده کند. دوم اینکه گلخانه ها و صادرکنندگان محصولات کشاورزی هم اکنون باید ثبت نام کنند.

سومین مشکلی که در این ارتباط به آن اشاره شده این است که از اول نوامبر، همه محموله‌های گلخانه‌ها باید دارای گواهی بهداشتی و عاری از سموم باشند. اما به گفته نورانی، سازمان حفظ نباتات از شرایط روسیه به صادرکنندگان اطلاعی نداده و صادرکنندگان جدید در مرز داغستان متوجه این موضوع شده اند.

ترکمنستان و ازبکستان قبلا سیب زمینی صادراتی ایران را پس داده اند. اما نکته قابل توجه این بود که با وجود اینکه آذربایجان این محموله را منهدم کرد، مواد کشاورزی برگشتی به ایران در داخل کشور مصرف می شود.

حیدر یکی از اهالی برجی و رئیس کانون وکلای مشهد می گوید: محصولات کشاورزی مرجوعی معمولا در خانه مصرف می شود. اکبر یاوری یکی از اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری تهران نیز با تایید فروش محصولات مرجوعی در بازار داخلی به تجارت نیوز گفت: این میوه های برگشتی در بازار داخلی به فروش رسیده است. ارزانتر هم هست.

دیدگاهتان را بنویسید