جزئیات جدید از بازگشت فلفل دلمه ای از روسیه

اما مشکل چیست و چرا میوه های صادر شده از ایران به کشورهای دیگر بازگردانده می شود؟ رئیس اتحادیه سراسری محصولات کشاورزی به تجارت نیوز گفت: مقصر اصلی بازگشت فلفل از روسیه سازمان حفظ نباتات است. در خرداد ماه امسال روسیه بیانیه ای به سازمان حفظ نباتات ایران صادر کرد. در این بیانیه آمده است که ایران نباید از چهار ماده سمی غیر ثبت شده در روسیه برای تولید محصولات استفاده کند.

آیا سازمان حفظ نباتات مقصر است؟

نورانی ادامه داد: دومین موضوعی که روسیه بر آن تاکید کرده این است که گلخانه ها و صادرکنندگان محصولات کشاورزی هم اکنون باید ثبت نام کنند. سومین مشکلی که در این ارتباط به آن اشاره شده این است که از اول نوامبر، همه محموله‌های گلخانه‌ها باید دارای گواهی بهداشتی و عاری از سموم باشند.

وی گفت: متأسفانه سازمان حفظ نباتات از شرایط روسیه برای واردات میوه از ایران اطلاعی نداده و هیچ یک از صادرکنندگان اسنادی را تهیه نکرده اند. صادرکنندگان محصولات خود را به روسیه فرستادند و فقط در مرز داغستان متوجه این موضوع شدند و روسیه فلفل ها را پس داد.

نورانی تاکید کرد: مقصر بازگشت فلفل از روسیه سازمان حفظ نباتات است که پروتکل ها را ندیده و امضا نکرده است. از آنجایی که پروتکل ها امضا نشد، این باعث آبروریزی ما شد و محصولات را پس داد. ما همچنین مقاماتی را که ما را رسوا کردند محاکمه کردیم و آنها باید در محاکم دولتی پاسخگو باشند.

پس از بازگشت میوه های صادراتی به کشورهای دیگر، اخبار جدیدی مبنی بر از بین رفتن محصولات کشاورزی ایران منتشر شد. اما نورانی در پاسخ به این سوال گفت: برای کاهش صادرات به کشورهای دیگر با سازمان حفظ نباتات مکاتبه کرده ایم اما هنوز این موضوع رد یا تایید نشده است. پس بهتر است فعلا در این مورد اظهار نظر نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید