سم مورد استفاده در فلفل در روسیه ثبت نشده است

ساعت: 18:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801668

اخباری مبنی بر بازگشت محصولات کشاورزی ایران از کشورهای همسایه مطرح شده است، اما دلایل این اتفاق چیست و چند درصد از این محصولات مربوط به فارس است؟ پس از بررسی این موضوع و گفتگو با مسئولان به نتایج جالبی رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه، برخی شایعات مبنی بر بازگشت محموله سیب زمینی از ازبکستان به گوش رسید و سپس روسیه واردات فلفل از ایران به کشورش را ممنوع کرد. بعداً اخبار منتشر شد مبنی بر اینکه محموله های کیوی ایرانی از هند به دلیل باقیمانده سموم دفع آفات بازگردانده شده است و در نهایت اعلام شد که ترکمنستان واردات سیب زمینی ایرانی را ممنوع کرده است. همه این اتفاقات در کمتر از یک ماه رخ داده است، اما دلیل این امر چیست و چرا تاکنون محصولات ایرانی بازگردانده نشده است؟

در هفته‌های اخیر خبر بازگشت محموله‌های فلفل و کیوی جنجال‌های زیادی در رسانه‌ها به راه انداخته است، اما دلیل اصلی این امر، بی‌توجهی مسئولان در اطلاع‌رسانی به روسیه درباره باقیمانده گواهی سموم است. این امر باعث آسیب جدی به تولید کننده و صادر کننده شد.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در این گزارش قصد دارد به بررسی تاریخچه اصلی بازگشت این محصولات کشاورزی و دلایل آن از دیدگاه کارشناسان و کارکنان جهاد کشاورزی فارس بپردازد تا ببیند آیا واقعاً مشکلات فنی بهداشتی دلیل بازگشت این محصولات بوده است. یا نه، سهل انگاری. او از مسئولان بود و برای جلوگیری از بازگشت این محصولات و تحمیل بار مالی و فشار اجتماعی به کشاورز چه می توان کرد.

ابتدا به سراغ فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس رفتیم تا از عدم بازگشت محصولات فارس اطمینان حاصل کنیم.

شریفی با بیان اینکه هیچ محصول صادراتی از استان فارس بازگردانده نشده است، گفت: در کشور با چنین اتفاقاتی مواجه نبودیم و تولید همیشه به همین منوال بوده است. هنوز مشخص نیست.

وی افزود: دومین نکته قابل توجه این است که طبق پیگیری های این وزارتخانه، محصولاتی مانند سیب زمینی اصلا متعلق به ایران نیست و از پاکستان از طریق ایران و پس از بازگشت از ایران به پاکستان صادر شده است. پس از کشور ما در حالی که در این مدت فصلی برای تولید سیب زمینی در کشور وجود ندارد و بیشتر تولید سیب زمینی در بهار و تابستان صورت می گیرد.

معاون اصلاح نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تشویق به این موضوع با بیان اینکه این موضوع را مشکل بزرگ و لاینحلی نمی دانم، گفت: اگرچه ما این موضوع را رد نمی کنیم و ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد، اما محصولات مربوط به استان فارس نبود.

شریفی در پایان افزود: آزمایشگاه های کشاورزی میزان آلاینده ها را آزمایش می کنند، به عنوان مثال اگر سم یا کودی وجود داشته باشد که خارج از سطح استفاده شود، محصول ناسالم اعلام می شود، اما در برخی کشورها مانند روسیه استفاده از سموم خاص و مصرف کودها به طور کلی ممنوع است و این دلیل اصلی بازگرداندن محصولات بود.

سرانه مصرف کود در ایران کمتر از میانگین جهانی است

سیدجعفر حسینی مشاور سابق نظام اصناف کشاورزی در گفت و گو با شیرازه با اشاره به اینکه حد مجاز مصرف کودهای شیمیایی در سراسر جهان تعریف شده است، گفت: اگر کمتر از آن مصرف کنیم، عملکرد در هر هکتار حدود 120 کیلوگرم است، اما بر اساس آمار فائو، کشورهایی مانند انگلیس، چین و آمریکا بسیار بیشتر از یک مقدار مصرف می کنند و از این نظر استفاده از کودهای شیمیایی حائز اهمیت است. زمان. معنی

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد اظهارنظرها نه فنی و نه کارشناسی بوده است، افزود: در خصوص محصولاتی مانند فلفل که از روسیه برگشت داده شده است، بررسی ها نشان می دهد که سموم مصرفی در ایران و در محدوده قانونی در روسیه ثبت شده است. جزو استانداردهای آنها نبوده و نیست وگرنه از نظر کارشناسی محصول مشکل بهداشتی نداشت بنابراین اطلاعات مسئولان و صادرکنندگان باید به روزتر و دقیقتر از استانداردهای کشور مقصد باشد. .

این کارشناس کشاورزی با تاکید بر اینکه اتهام وزارت جهاد کشاورزی اشتباه بوده است، گفت: معتقدم بی توجهی نهادهای مختلف تنها مرجع و اتهام وزارت جهاد نیست زیرا در برنامه پنجم توسعه بوده است. . وی ادامه داد: 25 درصد محصولات کشاورزی محصولات سالم هستند، بنابراین باید دید آیا این اتفاق افتاده است یا خیر.

علاوه بر امنیت غذایی، موضوع سلامت غذا از جایگاه بالایی برخوردار است

حسینی با اشاره به لزوم توجه به غذای سالم در دنیا و اهمیتی که در این زمینه قائل هستند، افزود: در دنیا در کنار امنیت غذایی، موضوع سلامت غذا از جایگاه بالایی برخوردار است، بنابراین کشورهای مختلف سختگیرتر به نظر می رسند. روز به روز «آنها بیشتر روی تولید مواد غذایی متمرکز هستند که کشور ما نیز باید به این سمت برود.

وی سپس با تاکید بر اینکه اگر قرار است محصولی تولید کنیم یا از کشورهای دیگر وارد کنیم باید بر سلامت محصول نظارت داشته باشیم، گفت: اگر محصول باکیفیتی در کشور تولید کنیم بدون شک مشکلات کمتر می شود.

مشاور سابق نظام اصناف کشاورزی در کشور همچنین با تاکید بر لزوم توجه به سموم وارداتی خاطرنشان کرد: وقتی سموم و کودهای مختلف را در کشور وارد می کنیم نهادهای دیگر مانند وزارت صمت یا سرویس استاندارد کارآمد نیستند. وارداتی هستند چگونه می توان انتظار داشت که یک محصول سموم باقیمانده نداشته باشد؟

در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی مشکل داریم

این کارشناس کشاورزی معتقد است: در صادرات فرآورده های غیرنفتی مشکل داریم و در سال های اخیر که صادرات نفت با مشکلات و چالش هایی مواجه است، مسئولان ارشد کشور بر صادرات فرآورده های غیرنفتی تاکید کرده اند که متأسفانه چنین است. زیرا اگر به صادرات محصولات غیرنفتی توجه لازم شود، امروز مشکلات صادرات محصولات کشاورزی کاهش می یابد.

حسینی همچنین معتقد است که رایزن کشاورزی نیاز است و گفت: اگر بخواهیم فرآورده های نفتی را جایگزین محصولات کشاورزی کنیم، آیا رایزن اقتصادی در سفارتخانه ها نداریم.

این مقام مسئول با انتقاد از نداشتن شناسنامه برای محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر نبود شناسنامه باعث بلاتکلیفی در محل تولید محصولات کشاورزی شده است در حالی که با ثبت نام تا پایان کار که صادرات محصولات انجام می شود. باید ظرفیت ایجاد کند. “محصول را می توان از ابتدا تا انتها مشاهده کرد.

وی ادامه داد: زمانی که از ظرفیت صنوف کشاورزی استفاده می شود، می توان برای کشاورز پروانه ای صادر کرد که بر اساس آن بر اساس گواهی دارویی تا پایان کار بر محصولات نظارت شود.

این کارشناس کشاورزی درباره تاثیر ثبت محصولات کشاورزی بر تولید گفت: ثبت محصولات کشاورزی محصولی با کیفیت تولید می کند که با مصرف آن در بازار داخلی مشکلی در صادرات نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه اتهام وزارت جهاد به تنهایی نادرست است، گفت: باید از ظرفیت صنوف کشاورزی برای ساماندهی و ثبت محصولات کشاورزی استفاده شود در حالی که وزارت امور خارجه، سازمان استاندارد، وزارت صمت و سازمان نظام پزشکی. دانشگاه تمام تلاش خود را برای تولید محصولات باکیفیت دارد که نه تنها مشکلات صادرات را حل می کند، بلکه منجر به گران شدن ارز می شود، حال این سوال پیش می آید که آیا همه این دستگاه ها عملکرد خوبی داشته اند؟

دولت گلخانه دارانی را که قصد صادرات، ثبت و بررسی شرایط کشور مقصد و سپس ارسال محصول خود را دارند، ملزم کرده است.

حمید دبیری، مدیر حفظ نباتات جهاد فارس در گفت و گو با شیرازه، از مصرف سموم در حد استاندارد و قابل تحمل دنیا خبر داد و گفت: استفاده مجاز از سموم دارای MRL در زمان آزمایش هر محصول الزامی است. دور کمتر از این مقدار مشخص شده است.

وی افزود: اگر سم بیش از این مقدار مصرف شود به آن محصول ناسالم می گویند اما در مورد محصول فلفل و بازگشت آن از روسیه به ایران ربطی به این مشکل ندارد.

دبیری گفت: در محصولات خود از چهار قارچ کش و حشره کش استفاده کردیم که در روسیه ثبت نشده بود. آنها این کار را نکردند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بنابراین این سم در کشور ما قانونی است و مصرف آن نامحدود و مورد تایید سازمان حفظ نباتات است. اما نادیده گرفته شده است که این وظیفه صادرکننده است که قبل از صادرات محصول خود، یک سری اطلاعات در مورد آفات، بیماری ها، علف های هرز و سموم مورد تایید آن کشور به دست آورد.

وی افزود: اکنون دولت از گلخانه دارانی که قصد صادرات دارند می خواهد ثبت نام و شرایط کشور مقصد را بررسی کنند و سپس بر اساس گواهی بهداشت محصول خود را برای مجوز صادرات ارسال کنند.

این کارشناس حوزه کشاورزی در پایان با اشاره به لزوم ثبت و افزودن محصولات خاطرنشان کرد: اقدام و ثبت نام مذکور در راستای ثبت محصولات است تا نظارت بر مبنای کنترل کیفی محصول انجام شود که این امر انجام خواهد شد. به کشور مقصد تحویل داده شود و بدانید محصول از کدام مزرعه، شهر یا استان صادر شده است.

اما باید گفت که این پایان ماجرا نیست، زیرا بسیاری از کارکنان و دست اندرکاران بخش کشاورزی نسبت به تولید 25 درصدی محصولات سالم در برنامه پنجم توسعه، نبود گواهینامه برای تولید محصولات کشاورزی و کمبود متولیان امر به بحث توسعه صادرات غیرنفتی می پردازند و این را به بن بست می زنند و معتقدند تا زمانی که اقداماتی برای رفع این مشکلات انجام نشود صادرات محصولات کشاورزی به جایگاه اصلی خود نمی رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید