آذری جهرمی: دلیل سهم پایین کاربران ایرانی در دسترسی پهن باند در یک کلام «فیلتر شدن» است.

آذری جهرمی: دلیل سهم پایین کاربران ایرانی در دسترسی پهن باند در یک کلام «فیلتر شدن» است.

روز جدید بر اساس گزارش سازمان جهانی مخابرات، سهم هر کاربر ایرانی (مجموعه پهنای باند تقسیم بر تعداد کاربران) 15.2 میانگین سرعت بین المللی است در حالی که همین رقم در آرژانتین 41.13 است. دلیل این تفاوت چشمگیر ایران با کشوری مانند آرژانتین چیست؟ در یک کلام باید گفت که فیلترینگ.

محمدجواد آذریجهورمی در روزنامه اعتماد نوشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی مخابرات، سهم هر کاربر ایرانی (مجموعه پهنای باند تقسیم بر تعداد کاربران) 15.2 میانگین سرعت بین المللی است، در حالی که همین رقم در آرژانتین است. 41.13.

دلیل این تفاوت چشمگیر ایران با کشوری مانند آرژانتین چیست؟ در یک کلام باید گفت که فیلترینگ.

اگر فقط شبکه مجازی یوتیوب از فیلتر خارج شود و دولت ظرفیت های لازم را ارتقا دهد و از هیچ تلاشی برای گشایش ظرفیت پهنای باند بین المللی دریغ نکند، این شاخص در ایران افزایش می یابد.

ممکن است این سوال پیش بیاید که پهنای باند چه ربطی به فیلترینگ و یوتیوب دارد؟ وقتی یوتیوب فیلتر می شود، کاربر از دسترسی به محتوای ارزشمند محروم می شود. زمانی که این فرآیند محدود شود، تعداد ایرانیانی که از یوتیوب استفاده می‌کنند از زنجیره خارج می‌شوند.

برخی اشاره می کنند که برخی از این کاربران از ظرفیت دستگاه ها استفاده می کنند. اما آقای شکوری مقدم یک بار به من اطلاع دادند که محتوایی که آپارات ایجاد کرده و در یوتیوب قرار داده شده بیشتر از آپارات در یوتیوب بازدید دارد. چرا؟ زیرا یوتیوب فقط یک پلتفرم نیست، بلکه یک زنجیره، یک اکوسیستم و یک شبکه است.

منطقه شبکه چگونه به وجود آمد؟ کارشناسان آمدند و گفتند که افکار مختلف، تجربیات مختلف و دانش متفاوت وجود دارد، برای جلوگیری از دوباره کاری و افزایش بهره وری و افزایش بهره وری، بهتر است این دانش را به هم وصل کنیم. یعنی کاری که یک نفر در گوشه دنیا انجام داد، دیگری آن را دوباره تجربه نمی کند و از داده های اطلاعات قبلی استفاده می کند.

در واقع، مردم مجبور نیستند به فکر اختراع مجدد چرخ باشند. فرض کنید اتاق فکری را مقایسه می کنید که 8 میلیارد نفر به اتاق فکری دسترسی دارند که فقط 80 میلیون ایرانی به آن دسترسی دارند. اصلا قابل مقایسه نیست این موارد مفهوم شبکه ای موضوع است، مسئله این است که ما ظرفیت داریم، سرمایه گذاری لازم برای استفاده از آن را قبلا انجام داده ایم، ساختارها را هم داریم، اما از آنها استفاده نمی کنیم و این روند جایگاه ما را در جامعه پایین می آورد. شاخص جهانی

دیدگاهتان را بنویسید