آغاز فصل جدید ائتلاف تهران بیخگوش!

آغاز فصل جدید ائتلاف تهران بیخگوش!

روز جدید : از حدود یک ماه پیش که خبر سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی اعلام شد، هر چند روز یک بار رسانه ها اخبار و گزارش هایی از ابعاد مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی این سفر منتشر می کنند. رسانه های عربی این سفر را صفحه جدیدی در تاریخ روابط عربستان سعودی و آمریکا و البته سایر کشورهای عربی با واشنگتن می دانند و مجلات و روزنامه های اسرائیلی نیز اشاره می کنند که این سفر باید به سرزمین های اشغالی در یک ساعت انجام شود. زمانی که تنش‌ها بین ایران و اسرائیل به اوج خود رسید و کابینه نفتالی بنت در تل‌آویو فروپاشید، در واقع می‌توانست کمک‌کننده‌ای برای فضای کنونی باشد. این تسهیلات به نوعی نشان می دهد که بایدن برای حل تعدادی از مشکلات و شنیدن سخنان و برنامه های مقامات تل آویو وارد سرزمین های اشغالی می شود، اما نکته اینجاست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند بایدن در سفر خود به منطقه ابتدا از اسرائیل دیدن کند. و سپس به عربستان سفر خواهد کرد تا بتواند به نگرانی ها و چالش هایی که رژیم صهیونیستی برای خود متصور است رسیدگی کند، اما باید توجه داشت که بایدن در سفر به اسرائیل تنها «سخنران اصلی» نخواهد بود. شکی نیست که نه تنها بایدن، بلکه بالاترین ساختار سیاسی، امنیتی و اقتصادی آمریکا نیز از عناصر پیشنهادی جامعه یهودی و آیپک پیروی می کنند و به همین دلیل می بینیم که بایدن نیز باید شکایت کند و حتی برای اعلام اسرائیل برنامه ریزی کند. تا به سخنان واشنگتن گوش دهد و برنامه های خود را که موازی با شأن سیاسی دموکرات ها است، برای تل آویو توضیح دهد. منابع اسرائیلی اعلام کردند که بایدن در سفر خود به اسرائیل با مقامات فعلی و نتانیاهو در یک دیدار مجازی چهارجانبه با یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، دیدار خواهد کرد. و انجام مذاکرات و سپس دریافت بالاترین افتخار دولتی از سوی اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، فقط یک برنامه دیپلماتیک عادی است، اما آنچه غیرعادی تلقی می شود، سخنانی است که وزیر دفاع اسرائیل ساعاتی قبل از ورود بایدن به اسرائیل بیان کرد. بنی گانتز در سخنانی گفت که در جریان سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه، وی را از پیشرفت های حاصل شده در زمینه ایجاد «ائتلاف نظامی» علیه ایران مطلع خواهد کرد. گانتز اخیرا پس از سفر به آمریکا و دیدار با وزیر دفاع این کشور، اظهاراتی درباره تلاش واشنگتن برای امضای قرارداد دفاع هوایی بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه در برابر تهدید ایران بیان کرد. پهپادها و موشک ها که از جمله این کشورهای عربی می توان به امارات متحده عربی، مصر، اردن، بحرین، عربستان سعودی و قطر اشاره کرد. منابع خبری به نقل از یک دیپلمات اسرائیلی گزارش دادند که عراق نیز در نشست آتی شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد. در این میان باید توجه داشت که سخنان گانتز با هدف تشکیل ائتلاف نظامی علیه تهران را باید نوعی برنامه ارائه شده از سوی تل آویو دانست که مسئولان آن امیدوارند اعراب منطقه را به این ائتلاف جذب کنند و در این میان. ، ایالات متحده نیز باید این پروژه را مدیریت کند.

سخنان وزیر دفاع اسرائیل با تمرکز بر تشکیل ائتلاف نظامی علیه تهران را باید نوعی برنامه ارائه شده از سوی تل آویو دانست که مقامات آن امیدوارند اعراب منطقه را به این ائتلاف جذب کنند و در این بین واشنگتن نیز باید از این پروژه آگاه باشد.

دوره با شیوخ!

اگر به قسمت دوم سفر بایدن دقت کنیم، خواهیم دید که عربستان نه تنها میزبان او خواهد بود، بلکه در این بین، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز به شکلی با بایدن دیدار خواهند کرد. نشست مشترکی که در آن سران عراق، اردن و مصر نیز به عنوان متحدان آمریکا و عربستان سعودی در این نشست شرکت خواهند کرد. در ظاهر، سفر بایدن را باید به عنوان یک عقب نشینی عمومی از شعارهای حقوق بشری دموکرات ها در نظر گرفت. زیرا او بدون شک نه تنها با پادشاه عربستان سعودی، بلکه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که به طور غیرمستقیم او را قاتل جمال خاشقجی اعلام کرده، نیز دیدار خواهد کرد. این موضوع بسیاری از انجمن ها و فعالان حقوق بشر در آمریکا را به انتقاد از دولت بایدن برانگیخته است و به همین دلیل، وی اکنون به دلیل سفر به عربستان با چالش های داخلی جدیدی روبرو شده است.

در مورد دوم، لازم به ذکر است که چند روز پیش رویترز گزارش داد که دولت جو بایدن در حال مذاکره برای لغو ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است، اما هرگونه تصمیم نهایی در این زمینه به پیشرفت بستگی دارد. که ریاض در پایان دادن به آن به نتیجه جنگ در یمن دست یافته است. نکته انتشار این خبر حتی قبل از سفر بایدن به عربستان این است که او نه تنها در مورد برجام و دیدگاه اعراب به ویژه عربستان در مورد تهران و رفتار ایران در منطقه با آنها صحبت خواهد کرد دولت ها با توجه به تورم و رکود اقتصادی در جهان به دنبال آن هستند تا بتوانند به هر طریق ممکن وضعیت اقتصادی خود را سامان دهند. این مهم جز با امضای معاهدات جدید بین آمریکا و عربستان امکان پذیر نخواهد بود. دیدگاه سوم که بسیار مهم به نظر می رسد و تا حدودی دست عربستان و اعراب را در مقابل بایدن می گیرد، قضیه اوکراین است. پیامدهای اقتصادی آن جنگ به حدی برای غرب گران تمام شده است که واشنگتن اکنون به دنبال ضربه زدن به روسیه برای به حاشیه راندن نفت و گاز پهناورترین کشور جهان است. در این میان باید توجه داشت که بحث رابطه عربستان و اسرائیل یکی از محورهایی است که بایدن در سفر خود به منطقه دنبال خواهد کرد و در این زمینه دو مقطع مهم وجود دارد. ابتدا شامگاه دوشنبه منابع عبری زبان از فرود هواپیمای رژیم صهیونیستی در فرودگاه ریاض، پایتخت عربستان سعودی خبر دادند. اما نکته دوم این است که اگر عربستان بخواهد با اسرائیل رابطه علنی داشته باشد احتمالا از طرف آمریکایی یا اسرائیلی در رابطه با موضوع فلسطین مطالباتی خواهد داشت اما در این بین آنچه باید مورد توجه قرار گیرد اتحاد و سه است. راهپیمایی هایی که صدایشان به تهران می رسد. شما می توانید آن را بشنوید!

دیدگاهتان را بنویسید