ترجیح ائتلاف های مدنی بر ائتلاف های انتخاباتی

ترجیح ائتلاف های مدنی بر ائتلاف های انتخاباتی

مصاحبه ای با محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه ها، از اعضای جبهه اصلاحات ایران و نماینده سابق مجلس اخیرا منتشر شد که در درازمدت با شکست مواجه شد. به همین دلیل 9 آبان شارک با انتقاد از سیاست های قبلی ائتلاف و ذکر دلایل شکست آن ها خاطرنشان کرد که ادامه این ائتلاف ها ممکن است مورد استقبال مردم قرار نگیرد. از سوی دیگر، ائتلاف های سیاسی و انتخاباتی، به ویژه میان نیروهای راست میانه و ملی- مذهبی، غیرممکن به نظر می رسد. زیرا این دو طیف هنوز زوایای جدی با یکدیگر دارند

حالا محمود صادقی می گوید سخنان این مصاحبه در یکی از خبرگزاری ها – که شارک به نقل از آن مقاله ای با عنوان «ائتلاف اصلاح طلبان و ملی گرایان مذهبی» منتشر کرده بود، منتشر شد. – به صورت پراکنده منتشر شده و به نظر من برخلاف آنچه در این خبرگزاری منعکس شده، ائتلاف انتخاباتی بین نیروهای سیاسی اصلاح طلب نیست. بلکه من در مورد ائتلافی از همه نیروهای اخراج شده از انتخابات برای فعالیت مدنی صحبت می کنم. صادقی درباره موضع دقیق خود به شارک گفت: من با یکی از خبرگزاری ها مصاحبه ای داشتم که متن آن به صورت تکه تکه منتشر شد و بازتاب زیادی داشت. فردای انتشار این مصاحبه شما نیز در روزنامه شرق مقاله ای در انتقاد از موضع من نوشتید. مقاله شما نیز بازتاب زیادی داشت و در رسانه های مختلف به آن پرداخته شد. نکته جالب اینکه رسانه های جناح اصولگرا مانند روزنامه جوان یا سایت مشرق به نقل از مقاله «شرق» به انتقاد از موضع من پرداختند; اما در این مصاحبه که متن کامل آن در سایت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها موجود است، عرض کردم که تحلیل شخصی من این است که با توجه به فضای موانع و حذف گسترده چهره های برجسته، «حاشیه نشینان معتقد به جنبش صلح و مدنی، از اصولگرایان تا اصلاح طلبان تا نیروهای دگراندیش و ملی گرا برای ایجاد انگیزه و خواستار انتخابات آزاد و رقابتی.» وی ادامه داد: همانطور که می بینید، من در مورد امکان یا نیاز به ائتلاف های انتخاباتی صحبت نکردم و پیشنهاد کردم که گروه های حذف شوند. می تواند به سمت ائتلاف و همگرایی برای فعالیت مدنی حرکت کند و حتی اصولگرایان را نیز جزو این نیروهای اخراجی ذکر کردم، زیرا در این مدت اصولگرایان نیز با رد صلاحیت های گسترده مواجه شدند و دامنه رد صلاحیت ها دیگر محدود به اصلاح طلبان نیست. هم افزایی بین تمام نیروهای سیاسی که چشیده اند رد صلاحیت به گونه ای که همه تلاش کنند تا یک انتخابات رقابتی درخواست کنند و این درخواست یک جنبش مدنی باشد و نه یک اقدام سیاسی سازمانی برای ارائه لیست یا برنده شدن در چیزی. در واقع خواسته ائتلاف مدنی اصلاح نظام انتخاباتی است نه لزوماً پیروزی در انتخابات بعدی. ضمناً معتقدم مطالبات باید متوجه بدنه جامعه شود و حالا ممکن است ادامه آن به سیاست های ائتلافی با محوریت فهرست های انتخاباتی مانند گذشته جواب ندهد و شما هم به این موضوع انتقاد کردید. در شرق و من ائتلاف های انتخاباتی را از سخنانم گرفتم. تو بودی؛ «اگر مصاحبه من تکه تکه منتشر نمی شد، چنین برداشتی ایجاد نمی شد. این نماینده سابق مجلس در پایان گفت: به نظر من در شرایط کنونی یک دغدغه مشترک برای تشکیل ائتلاف و تلاش برای برگزاری انتخابات رقابتی در این ائتلاف وجود دارد که نوعی فعالیت مدنی خواهد بود.

ما اکنون به یک جنبش جامع برای آزادی رقابت و اصلاحات انتخاباتی نیاز داریم. با توضیحات اخیر محمود صادقی به مشرق، کاملاً مشخص است که نظر وی با آنچه در مقاله «ائتلاف اصلاح طلبان و مذاهب ملی؟» آمده است، همخوانی دارد. واضح است که ائتلاف یا به عبارت دیگر همگرایی کنشگری مدنی با ائتلاف انتخاباتی ملی گرایان، طبقه متوسط ​​و اصلاح طلبان تفاوت آشکاری دارد. چرا که اصولاً چنین ائتلافی در پست اجرایی غیرممکن به نظر می رسد و عموماً مورد قبول جامعه نیست و اکنون با توجه به آخرین اظهارات صادقی باید گفت که وی به چنین نظری اعتقادی ندارد. از سوی دیگر، طبیعی است که انتظار داشته باشیم در برابر مقوله واحدی به نام رد صلاحیت، نیرویی بین هر نیرویی از اصلاح طلبان، فرقه ها و ملی گرایان گرفته تا اصولگرایان نانوشته اصولگرا شکل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید