سخنگوی دولت: اعتراضات مدنی بخشی از درگیری های این روزها بود

سخنگوی دولت: اعتراضات مدنی بخشی از درگیری های این روزها بود

روز جدید سخنگوی دولت تاکید کرد: دشمن از اول انقلاب این مسیر را طی می کند و گاهی مانند امروز این مسیر دشمن بیشتر نمایان می شود. امروزه شاهد افزایش تبلیغات هستیم. بخشی از این درگیری ها این روزها اعتراضات مدنی بود که پیش از این شاهد تجمعات معلمان، کارگران و… بودیم که بر اساس فرهنگ فارسی شکل گرفته بود. در واقع فرهنگ ایرانی در این اعتراضات کاملاً مشهود بود، اما جدای از آنها، سوء استفاده و هرج و مرج فراوانی نیز وجود داشت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: باید توجه داشت که هیچ توهمی در ایجاد و برنامه ریزی کشور وجود ندارد. یعنی فرض بر این نیست که همه مردم یکسان فکر می کنند. سیاستمداران ما می دانند که نظرات مخالف در جامعه وجود دارد و باید برای آنها تدبیری اندیشید، زیرا مخالفان نیز ایرانی هستند.

صبح امروز 28 آبان ماه علی بهادری جهرمی در نشستی با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در مجتمع سلامت شهدای این دانشگاه برگزار شد، در پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی اساتید حاضر در جلسه، بیان کرد: سخنگوی دولت نقطه تماس دولت و مردم است یکی از برنامه های ما این است که موضوعات مطرح شده در جلسات را به گوش مسئولان برسانیم و از آنها بخواهیم پاسخ دهند. گزارش این مذاکرات را به رئیس جمهور منتقل خواهیم کرد. حداقل تاثیر این جلسات نشان دادن تاکید جامعه نخبگان و اقشار مختلف و بحث بر روی موضوعات مشترک است. کشور نباید از نظرات اساتید بی نصیب بماند زیرا آنها منبع ارزشمند کشور هستند.

وی ادامه داد: این نشست نمونه ای از فضای واقعی ایران است. ایران ما از دیدگاه های مختلفی تشکیل شده است. در این جلسه نظراتی مطرح شد که با نظرات دیگران مغایرت داشت. اگر ایران قوی می خواهیم باید بدانیم که ایران از همه چشم اندازها تشکیل شده است. این هم برای حاکمان و هم برای جامعه و به طور کلی نخبگان مهم است. البته لازم به ذکر است که پیشنهادها نباید صفر و صد باشند. همه با هم ایران را تشکیل می دهیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: هنر ما این است که بتوانیم از حداکثر ظرفیت کشور استفاده کنیم و با توجه به اکثریت از نظرات اقلیت در جامعه بهره ببریم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید یاد بگیریم از همه توانمندی ها استفاده کنیم ضمن اینکه اصول و مبانی و احترام به اکثریت و اقلیت را رها نکنیم، خاطرنشان کرد: تمرکز اصلی دشمن ایجاد تقابل بین دیدگاه های مختلف در یک کشور است. دشمن می داند که کشور ما از هم نمی پاشد و می خواهد با تشدید نقاط اختلاف، آن را تجزیه کند. دشمن از ما می خواهد که به جای جنگیدن با هم بجنگیم. اگر فضای علمی و بحث های مبتنی بر دوستی و احترام را رها کنیم، به خواسته های دشمن رفته ایم و در این سروصداها است که صدای حق به گوش نمی رسد.

بهادری جهرمی افزود: دشمن از ابتدای انقلاب این مسیر را طی کرده است و گاهی مانند امروز این مسیر دشمن بیشتر نمایان می شود. امروزه شاهد افزایش تبلیغات هستیم. بخشی از این درگیری ها این روزها اعتراضات مدنی بود که پیش از این شاهد تجمعات معلمان، کارگران و… بودیم که بر اساس فرهنگ فارسی شکل گرفته بود. در واقع فرهنگ ایرانی در این اعتراضات کاملاً مشهود بود، اما جدای از آنها، سوء استفاده و هرج و مرج فراوانی نیز وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه قطعا منتقدان نقش سازنده ای دارند، گفت: باید هم از منتقدان و هم از کسانی که به شرایط فعلی معتقد هستند استفاده کنیم. کسانی که با خودروهای خود سنگ پرتاب می کنند و رد می شوند در اقلیت هستند و حتی معترضان نیز این رفتار را نمی پذیرند. آژیتاتورها اطمینان حاصل می کنند که صدای معترضان و مقامات شنیده می شود. این سیاست دشمن است. هم معترضان و هم مسئولان باید بتوانند بین اعتراض و شورش تمایز قائل شوند.

سخنگوی دولت درباره اینکه آیا نقش دشمن در بروز حوادث اخیر پررنگ‌تر بود یا عوامل داخلی و نارضایتی مردم، گفت: هر دو موثر هستند و باید برای هر دو برنامه‌ریزی شود. البته من سنگینی مسئولیت را بیشتر درونی می بینم. البته باید قدردان زحمات پدران و نیاکانمان باشیم، اما هر کدام هم ایراداتی دارند و هم نکات مثبتی که باید هر دو را با هم در نظر گرفت.

بهادری با بیان اینکه دشمن نشان دهنده رشد ما نیست، ادامه داد: ما استعداد فوق العاده ای داریم و جغرافیای استراتژیک داریم و در منابع طبیعی رتبه پنجم جهان را داریم و می توانیم در معادلات جهانی موثر باشیم و هندسه قدرت را تغییر دهیم. تغییر در هندسه جهانی قدرت تنها به دلیل افول آمریکا نیست و تا حدودی به دلیل تغییر سبک بازیگری ماست. ما جزو کشورهای تاثیرگذار هستیم و دشمن می بیند که اگر ما را سرنگون نکند، منافع و نظریه او زیر سوال می رود. اگر الگوی ایران اسلامی عمل کند، نظریه حاکمیت سکولار غرب زیر سوال خواهد رفت. لذا دشمن ما را تحریم می کند و جنگ رسانه ای را علیه ما راه می اندازد.

وی افزود: دشمن ناکارآمدی را افزایش می دهد و مانع دیده شدن کارآمدی ما می شود. با رو به زوال، دشمن روی مدیریت فضای مجازی و جنگ رسانه ای سرمایه گذاری کرده است. در دوران کرونا که بر فضای مجازی حاکم شد و از فضای مجازی خارج شد، زمین بازی در آن فضا را به نفع خود تنظیم کرد.

هر ماه بیشتر از ماه قبل نفت می فروشیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: دشمن می بیند که در دولت سیزدهم هر ماه نسبت به ماه قبل بیشتر از ماه قبل نفت می فروشیم که برای رفع تحریم ها مذاکره می کنیم البته هنوز به حجم فروش قبل از تحریم نرسیده ایم. در گذشته با غفلت از توان داخلی به دشمن اجازه می دادیم حداکثر نفوذ را داشته باشد و نتیجه آن وضعیت نامناسب اقتصادی ما بود و اکنون با سیاست دولت سیزدهم، از شدت تحریم ها کاسته می شود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: دشمن می بیند که اکنون با غرق شدن کرونا، قدرت او در فضای مجازی نیز کم می شود و بعد از آن چنین جایگاهی نخواهد داشت. ایده آل ترین شرایط برای ایجاد هرج و مرج دشمن در کشور ما اتفاقات اخیر بود چرا که هم تحریم ها باعث نارضایتی مردم شد و هم دشمن فضای مجازی را کنترل کرد. دشمن با تمام امکانات به صورت علنی و رسمی و با استفاده از تمام توان خود برای مقابله با ایران وارد میدان شد و سرانجام نفاق قدرت او در برابر ایران برملا شد. حالا دشمن سقوط کرده و ما برخاستیم.

وی تصریح کرد: رویکرد دولت تداوم اینگونه گفت وگوها با همه ایرانیان و با همه تفکرات در حوزه های تخصصی برای ریشه یابی مشکلات و پاسخگویی به آن است. شما هرگز نمی توانید با روشن کردن سطل های زباله و فحش دادن به مشکلات پاسخ دهید، اما با برگزاری چنین جلساتی می توانید پاسخ مشکلات را دریافت کنید.

دبیر شورای دولت با بیان اینکه دشمن از برگزاری چنین جلساتی هراس دارد، تصریح کرد: چند شب قبل در کوی یکی از دانشگاه های تهران با دانشجویان جلسه پرسش و پاسخ چهار ساعته داشتم که از این تعداد بود. فقط یک جمله از من منتشر شد. سوال کننده از من پرسید که چرا با تجمعات اخیر برخورد قاطع نشد و دولت مجوز شلیک نداد و من پاسخ دادم که این راه حل مناسبی نیست و هر چه ممکن است لزوماً اعمال آن صحیح نیست. آنها این پاسخ را دقیقاً برعکس عنوان کردند زیرا دشمن می خواهد جنگ شناختی راه بیندازد.

ما باید صدای همه ایرانیان را بشنویم

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه باید صدای همه مردم ایران را بشنویم، ادامه داد: باید بر اساس مبانی اسلامی و ایرانی پیش برویم و از تمام ظرفیت خود استفاده کنیم. شعارها و سر و صدا هیچ سودی برای ما نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید