طرح انتخاباتی جدید پارلمان محافظه کار 1402 گذار به نظام “انتخاباتی متناسب”.

طرح انتخاباتی جدید پارلمان محافظه کار 1402  گذار به نظام “انتخاباتی متناسب”.

روز جدید مجری طرح جدید انتخابات مجلس با اشاره به کاستی های نظام حداکثری انتخاباتی گفت: نماینده در این نظام ممکن است در لیست های مختلفی باشد اما به هیچ یک از آنها پایبند نباشد و این موضوع باعث دامن زدن به نفاق و نفاق در کشور می شود. مردم . .

با نزدیک شدن به فصل انتخابات، علم اصلاح قانون انتخابات ظهور می کند. پرونده ای با طرح ها و لوایح مختلف توسط دولت و مجلس برای اصلاح قانون انتخابات گشوده می شود و پس از بحث یا بررسی مجدد توسط هیات نگهبان رد یا رد می شود و به نتیجه نمی رسد و یا گره خاصی از انتخابات کشور باز نمی شود. سیستم.

مجلس یازدهم یک سال قبل از انتخابات مجلس دوازدهم با طرحی به نام «نظام انتخاباتی تناسبی» تلاش کرد قانون انتخابات را تغییر دهد.

بر همین اساس جعفر گادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در قرن جدید گفت: ما دو نوع نظام انتخاباتی به نام های تناسبی و حداکثری داریم. . وی افزود: در انتخابات پارلمانی، ریاست جمهوری و خبرگان، نظام انتخاباتی حداکثری برگزار می‌شود، نظام انتخاباتی حداکثری برای حوزه‌های انتخابیه تک حوزه‌ای استفاده می‌شود و در حوزه‌های چند حوزه‌ای مشکلات جدی وجود دارد، نظام حداکثری است و مدعی دفاع از حاکمیت مردم است. حداکثر بر اقلیت، این سیستم یک اقلیت منسجم بر اکثریت ناهماهنگ است.
قانون انتخابات حداکثر انتخاب نیست

وی ادامه داد: نظام اکثریت به ویژه در حوزه های انتخابیه چند نماینده، حالت صفر و یک را ایجاد می کند. یعنی یک جریان رای می دهد و دیگری سهمی ندارد. همچنین یکی دیگر از معایب این سیستم این است که سیستم مناسبی نیست. در هر دوره ای که انتخابات به نفع فعلی باشد، چوب خشک در لیست قرار می گیرد. سطح سواد نمایندگان رای دهنده نیز غیرقابل قبول است و به نمایندگان قدرت تغییر دیدگاه خود را می دهد. اگر نماینده ای در ابتدا اصلاح طلب است و در اواسط دوره مستقل می شود و در پایان دوره به سمت اصولگرایان می رود به این دلیل است که این نظام قدرت تغییر نگاه نماینده را می دهد.

طیف خاکستری به اسب بازنده متکی نیست

گادری با اشاره به کاستی های نظام حداکثری انتخاباتی گفت: نماینده در این نظام می تواند در لیست های مختلف قرار گیرد اما به هیچ کدام پایبند نیست و این موضوع باعث دامن زدن به نفاق و نفاق در کشور و مردم می شود. ما در جامعه طیفی به نام طیف خاکستری داریم که بررسی می کند کدام جریان ها به نفع آنهاست و به آنها نزدیک می شود. در زبان ملی روی اسب بازنده شرط نمی بندند. این طرح دارای نواقص جدی است، بنابراین باید به سمت نظام انتخاباتی تناسبی برویم.

2 مدل برای اعمال نظام انتخاباتی تناسبی

نماینده مردم شیراز گفت: در نظام انتخاباتی تناسبی باید حوزه های انتخابیه را از نظام واحد نمایندگی خارج کنیم و در چند نمایندگی وارد کنیم. همچنین به جای محدود شدن به بخش های فرعی شهرها، باید به حوزه های اصلی توجه کنیم. بر این اساس به دو صورت می توانیم نظام تناسبی داشته باشیم. در نوع اول می توان در حوزه های انتخابیه چند نماینده، نظام انتخاباتی تناسبی برقرار کرد و حوزه های انتخابیه تک نماینده را ترک کرد.

بین لیست ها رقابت ایجاد کنید

وی ادامه داد: در نوع دوم باید حوزه های اصلی را همانند حوزه های استانی در نظر گرفت و در صورت حفظ حوزه های فرعی حوزه انتخابیه اصلی ما همان استان باشد و زمانی که بیش از چند نماینده از استان داریم. استان می توان یک حوزه انتخابیه استانی ایجاد کرد.نظام انتخابات شهری. به همین دلیل الگوی پیشنهادی در مجلس، انتخابات ناحیه-شهر است. یعنی ما یک زیرمنطقه را حفظ می کنیم، اما منطقه اصلی ما روستا است. در این صورت رقابت بین لیست ها وجود دارد و افراد مستقل، جریان های سیاسی، مذهبی و حرفه ای می توانند لیست را تهیه کنند. همچنین برای عدم افزایش تعداد لیست ها می توان urn در نظر گرفت.

ما ساختارهای ساب دامنه را نقض نمی کنیم

نماینده مردم شیراز گفت: با این نوع نظام انتخاباتی می توانیم رقابت داخلی و خارجی داشته باشیم. در روستا مردم می توانند هر گزینه ای را که می خواهند بدهند، اما باید ساختار مناطق فرعی را هم حفظ کنیم. یعنی ما کل استان را حوزه انتخابیه نمی دانیم. بنابراین ساختار مناطق فرعی را برچیده نمی کنیم و به ضرر بخشداری ها محروم نمی شویم. از آنجایی که رای استانی نامزدها باید بیشتر باشد، افراد توانمندتری انتخاب می شوند. رقابت ها استانی می شود و همه جریان ها متناسب با وزن آرای خود در مجلس کرسی دارند. مردم نیز با نامزدها منصفانه رفتار می کنند و رای می دهند.
طرحی که مجلس دهم با شکست مواجه شد

گادری با بیان اینکه برنامه ای برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری داریم، افزود: می توانیم از الگوی تناسبی برای تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنیم اما چون زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طولانی است، مهم نیست.

وی با بیان اینکه آیا این طرح به انتخابات 1402 می رسد یا خیر، گفت: ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم و جلساتی با رئیس مجلس، شورای نگهبان و کمیته شورا داشته ایم.

این نماینده مجلس با اشاره به برنامه ریزی برای اصلاح قانون انتخابات گفت: این مدل را در مجلس دهم معرفی کرده ایم و مجلس هم در حال رای گیری است. آقایان مجلس دهم این طرح را خنثی کردند و جنجال جدی ایجاد کردند که شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. آنها همچنین به ما اجازه حل تناقضات را ندادند. بنابراین در این مجلس می توان این طرح را جدا از مشکلات موجود در قانون انتخابات تکمیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید