محافظه کار در مقابل محافظه کار روز جدید

محافظه کار در مقابل محافظه کار

روز جدید لغو ارز ترجیحی و اصلاح یارانه های پنهان موضوع داغ امروز اقتصاد بیمار کشور است. حذف این ارز هنوز به تصویب مجلس نرسیده و اجرایی نشده است اما برخی کالاها گران شده اند. بازار نسبت به این خبر ظن منفی و غیرقابل کنترلی دارد. از سوی دیگر نحوه آزمایش یارانه بنزین در دو جزیره کیش و کشم توسط دولت به گمانه زنی ها درباره افزایش تورم دامن زده است. علاوه بر این، اخبار ناهماهنگی گروه اقتصادی دولت در سیاست های پولی و کنترلی، اوضاع آشفته بازار را تحت تاثیر قرار داده است. مجلسی که تا دیروز با امضای بیش از 200 امضا از ابراهیم رئیسی دعوت می کرد، امروز همین نمایندگان شروع به انتقاد از دولت کردند.

حسین پور: برخی وزرا از روش گفتار درمانی دولت قبل پیروی می کنند

امان الله حسین پور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس طی سخنانی گفت: برخی از وزرای دولت مانند دولت گذشته مسیر گفتار درمانی را در پیش گرفته اند و نه تنها اثری از اقدامات و برنامه های آنها نیست، بلکه مردم را به این امر دعوت می کنند. صبور باشید و آینده را نوید دهید «وضعیت امروز حاصل اعتماد به سیاست گفتار درمانی دولت قبل است، شما راه دولت قبل را نمی روید، البته اگر نمایندگان هم فرصت زیادی به شما بدهند نمی دهند. هیچ اثری از برنامه ها و اقدامات شما نیست حسین پور به وزرا هشدار می دهد در حالی که پیش از این زمزمه های استیضاح وزیر صمت و اقتصاد به گوش می رسید.

جهانگیرزاده: با گذشت 6 ماه از دولت گذشته، فشار بر مردم همچنان ادامه دارد

عباس جهانگیرزاده یکی دیگر از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نیز خطاب به رئیس جمهور گفت: شش ماه از پایان دولت شما می گذرد، فشارها همچنان پابرجاست، اقتصاد متورم است و موانع همچنان وجود دارد. در شرایط اقتصادی کشور، هیچ عذرخواهی در این راستا مردم را قانع نخواهد کرد، زیرا همه ارکان کشور همسو و در راستای منافع انقلاب اسلامی است. کشور نیازمند تحول و انقلاب اقتصادی است و برآوردها نشان می دهد که در برخی حوزه ها از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارها کند است و شایسته حاکمیت انقلابی نیست.

ایزدخواه: انتخابات تمام شد، شعارها و وعده ها چه شد؟

روح الله ایزدخواه یکی دیگر از سخنرانان دیروز مجلس با انتقاد از رویکردهای اقتصادی دولت گفت: لایحه بودجه 1401 اولین آزمون برای دولت جدید و رئیس جمهور برای اداره اقتصاد است. انتخابات تمام شد و شعارها باید دوستی ها و حمایت های قبلی نمی تواند و نباید زبان بیرون از ما را در تحقق حقوق بشر و انقلاب ساکت کند. ایده حذف ارز ترجیحی که علیرغم مخالفت اخیر مجلس با فوریت آن، هوشمندانه از لایحه بودجه حذف شد و فرصت اظهار نظر را از نمایندگان پارلمان اروپا سلب کرد، سوال ساده ای نیست. وی گفت: حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی در اوج تورم مورد انتظار که به معنای افزایش قیمت مواد غذایی است، نشان از ناامیدی برای ایجاد تغییرات اساسی و ساختاری دارد. دلیل تورم، توزیع ارز ترجیحی نیست، بلکه ایجاد نقدینگی توسط بانک ها به ویژه بانک ها است. رئیس انتخابات گفت این خصوصی است من بانک ها را ترتیب می دهم.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس تصریح کرد: تصمیم کسری بودجه از جیب مردم نیست که منجر به تعمیق شکاف‌های اجتماعی و افزایش نان و پنیر به فقرا و مجازات مظلوم بدون آسیب شود. ساختار میانجیگری و تجارت واضح است که منتقدان شنیده‌اند، اما چاره‌ای نداریم، جریان مواد اولیه را که 60 درصد آن در دست شرکت‌های دولتی و خصوصی است را ببینید، چاره‌ای ندارید جز خرید محصولات اساسی کشاورزی. به قیمت جهانی از کشاورز محلی.تا تولید کالاهای اساسی رونق بگیرد و مردم مرغ یخی دیگران را نخورند. این نماینده مجلس گفت: نمی توان انحصار مواد اولیه شناخته شده در بازار را شکست و دست 3 هزار تعاونی کشاورزی و روستایی را در تولید مواد اولیه باز کرد. برخورد قانونی کنید، اگر 20 درصد این رانت به خزانه برگردد، مشکل کمبود ارز را جبران می کند بودجه ارزی و ریالی را تقسیم کنید تا بودجه دلاری تخلیه نشود. ایزدا گفت: البته زمانی که حسن روحانی همان تئوریسین های بودجه شد و این تصمیمات را تجویز کردند، خود مرحوم هاشمی که اهل فن نبود اما وقتی به قدرت رسید عده ای از دانشجویان اقتصاد در انگلیس و آمریکا او را گرفتند. مانور آیت الله با سابقه طولانی در خطبه های عدالت اجتماعی در دهه 1960. وی گفت: امروز آموزه های تئوری منسوخ بازار آزاد و مکتب پولی همچنان نمایان است، یعنی همان گونه که اقتصاد کشور از اصلاحات ساختاری و نهادی به نفع سیاست صنعتی، بهره وری و خودکفایی ادامه دارد. سیاست‌های پولی و مالی ناموفق، دایره باطل قیمت‌های پزشکی را تضعیف می‌کند که منجر به آزادسازی قیمت‌ها و یارانه‌های نقدی می‌شود. گفتگوی ستاره صبح با روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی را در زیر می خوانید.

دولت به بهانه جلوگیری از رانت و فساد بر حذف ارز ترجیحی تاکید دارد، نظر شما در این باره چیست؟
راه حل های پیشنهادی زیادی وجود دارد. راه جلوگیری از رانت و فساد، فشار بر مظلوم نیست. ما نمی توانیم به مردم ظلم کنیم زیرا می خواهیم با فساد مبارزه کنیم. تصمیمات ساختاری متفاوتی وجود دارد که دولت آنها را دنبال نمی کند. اصولاً سیاست پولی به گونه‌ای که مستقیم یارانه تزریق کنیم و سپس قیمت‌ها را آزاد کنیم، در ساختار اقتصادی بیمار که سفته‌بازی و سفته‌بازی بیداد می‌کند جواب نمی‌دهد و ما را از چاه به چاه می‌اندازد. تجربه نشان می دهد که با این رویکردها نمی توانیم اقتصاد را مدیریت کنیم. گرانی دارو یک دور باطل در اقتصاد ایجاد می کند، به این ترتیب در دولت های گذشته قیمت ها افزایش می یابد و بعد دولت یارانه می دهد و بعد حقوق کفاف هزینه های مردم را نمی دهد، طبیعتاً باید حقوق را افزایش دهیم. بودجه می شود و مجبور به چاپ پول و ایجاد نقدینگی می شود. این روش در اکثر کشورها آزمایش شده و موفقیت آمیز نبوده است. ما باید برای اصلاح ساختار اقتصادی تلاش کنیم. ما باید به سمت اقتصاد مولد حرکت کنیم نه اقتصاد تجاری.

نظر شما که باید به هر ایرانی 15 لیتر بنزین داد چیست؟

سوخت و بنزین، به عنوان کالاهای اصلی، قانون اساسی هستند، آنها با کالاهایی که ارز ترجیحی به آن تعلق دارد، تفاوتی ندارند. در حال حاضر 4 میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که باید جمع آوری و اسقاط شوند و خودروسازان موظف به بهینه سازی استانداردها و کاهش مصرف سوخت در خودروها هستند. این تصمیمات دنبال نمی شود و تنها با افزایش قیمت کالاهایی که آسیب مستقیم آن توسط اقشار ضعیف جامعه ایجاد می شود، آنها را حل خواهیم کرد. در اقتصاد بیمار ما، قیمت بنزین همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد، حتی قیمت کاهو و سبزی در حال افزایش است و کنترل آن غیرممکن است. بحث ما این است که اصلاحات ساختاری بر اصلاح قیمت ها اولویت دارد.

آیا دولت می تواند با نظارت میدانی و تحریم قیمت ها را کنترل کند؟

این یک روش کاهشی است، کنترلی که بعد از تخلف اعمال می شود، تاثیری نخواهد داشت. وقتی از کنترل قیمت صحبت می کنیم، به دنبال اصلاح ساختار قیمت گذاری هستیم. در واقع کنترل و نظارت بر قیمت ها قبل از افزایش آن درست نیست.

دیدگاهتان را بنویسید