هشدار روزنامه محافظه کار به نخست وزیر / ممکن است اعتماد مردم از بین برود

هشدار روزنامه محافظه کار به نخست وزیر / ممکن است اعتماد مردم از بین برود

روز جدید : اراده دولت به اراده مردم بستگی دارد. یعنی حتی اگر دولت بخواهد اقدامی کند، چون این اقدام دولت باید ملی شود، لازم است مردم با دولت همراهی کنند.

تقریبا یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد. به گفته برخی، دولت اکنون در ماه عسل است. چنین نگاهی ممکن است باعث آسودگی و انفعال برخی از دولتمردان شود، اما یک حکومت انقلابی باید از ابتدا در خط مقدم باشد.

وعده های دولت و شخص رئیس جمهور برای مردم توقع ایجاد می کند. همانطور که در نظرسنجی‌های سرمایه اجتماعی دانشمندان علوم اجتماعی نشان داده است، انتظارات با سرمایه اجتماعی ارتباط نزدیکی دارد. در همین راستا رهبری در اولین دیدار خود با هیئت دولت گفتند که باید مواظب وعده ها باشند و دولت برای تحقق وعده های خود تمام تلاش خود را انجام دهد. وی در همین سخنان اعطای ضمانت های موثر به قوه مجریه در این زمینه را بسیار مهم دانست. شاید به همین دلیل بود که به فکر ایجاد تقویم برای دولت افتاد. در هر صورت وعده ها نقش مهمی در جلب اعتماد مردم دارند، مردم مقایسه های خود را بر اساس آن وعده ها انجام می دهند. به همین دلیل است که هیچ دولتی نباید بی وعده باشد.

از عمل به وعده تا شکست احتمالی آن

فرآیند اعتماد اجتماعی فرآیندی بسیار پیچیده، زمان‌بر و زمان‌بر است. یعنی مردم برای مدت طولانی نظاره گر وعده ها و اقدامات یک دولت خواهند بود. این نظارت شامل تمام جزئیات اقدامات دولت است و نظارت بر مردم یک نظارت مستمر است. سرمایه اجتماعی که حاصل حسن نیت و اعتماد مردم و نیز نتیجه نظارت مستمر آنها است از بین می رود، بنابراین باید توجه داشت که سرمایه اجتماعی تا زمانی است که اعتماد اجتماعی وجود داشته باشد و اعتماد اجتماعی نیز زمانی وجود خواهد داشت. وعده ها و طبق مدیریت باید گفتار و عمل مسئولان یکی باشد و مردم به چنین تفاهمی برسند.
گاهی همه چیز طبق وعده دولت پیش می رود. اول، تلاش باید به مردم نشان داده شود، به دور از هر گونه افزایشی که می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. ثانیاً اگر زحمات فراوان مسئولان در تحقق وعده ناکام ماند، کارکنان باید دلیل آن را به صراحت اعلام کنند و از مردم به خاطر عمل نکردن به وعده خود عذرخواهی کنند. حتما افرادی که زحمات مسئولان را دیده اند و صلابت و صداقت خود را در وعده های دیگر محک زده اند به آنها اعتماد کرده و مسئولان را همراهی می کنند.

اعتماد اجتماعی زمینه تغییر اجتماعی است

اراده دولت به اراده مردم بستگی دارد. یعنی حتی اگر دولت بخواهد اقدامی کند، چون این اقدام دولت باید ملی شود، لازم است مردم با دولت همراهی کنند. بنابراین اعتماد به دولت تنها در مشروعیت بخشیدن به دولت نیست، بلکه اعتماد به دولت است، یعنی اعتماد به اراده دولت و اتحاد اراده دولت و مردم، در نتیجه مردم همراهی می کنند. دولت. نتیجه این همراهی نیز تغییر خواهد بود. یعنی کاستی ها و اشتباهات برطرف و جبران شود، اقدامات درست تقویت شود و در نهایت کشور به سمت جلو حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید