بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا کناره‌گیری می‌کند

بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا کناره‌گیری می‌کند

روز جدید بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از رهبری حزب محافظه کار کناره گیری می کند و تا پاییز امسال و تا انتخاب رهبر جدید حزب محافظه کار، نخست وزیر این کشور خواهد بود.

استعفای جانسون پس از چند استعفای دولت صورت گرفت.

رقابت رهبری محافظه‌کاران در تابستان امسال برگزار می‌شود و نخست‌وزیر جدید به موقع برای کنفرانس محافظه‌کاران در ماه اکتبر، کار خود را آغاز خواهد کرد.

انتظار می رود آقای جانسون اواخر امروز به طور علنی استعفای خود را اعلام کند

تاکنون نزدیک به پنجاه عضو پارلمان بریتانیا در اعتراض به ادامه نخست‌وزیری جانسون از سمت‌های خود استعفا داده‌اند.

در ماه‌های اخیر، بوریس جانسون به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر نقض مقررات قرنطینه در اقامتگاه نخست‌وزیر در طول اپیدمی کرونا، و همچنین نادیده گرفتن اتهامات علیه یکی از مقامات متهم به بی‌اعتنایی به معیارهای اخلاقی و عدم صداقت لازم برای ادامه قدرت شده است. از ناظران انضباطی حزب در مجلس عوام.

بحران سیاسی پیرامون رهبری آقای جانسون با استعفای وزرای دارایی و بهداشت (ریشی سوناک و ساجد جاوید) در روز سه شنبه تشدید شد.

این دو وزیر مهم کابینه گفتند که اعتماد خود را به نخست وزیر از دست داده اند.

بعدازظهر چهارشنبه، گروهی از وزرای کابینه با بوریس جانسون در اقامتگاه رسمی وی در خیابان داونینگ 10 ملاقات کردند و ظاهراً از او خواستند از سمت خود کناره گیری کند.

در آن زمان گزارش شد که آقای جانسون ظاهراً این درخواست را نپذیرفته است.

ساعاتی بعد اعلام شد که مایکل گوو، متحد نزدیک جانسون در جریان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، توسط نخست وزیر از سمت کابینه خود برکنار شده است.

ظاهراً این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که آقای گوو به نخست وزیر گفت که زمان تصدی وی به پایان رسیده است.

آقای جانسون گفت که در انتخابات عمومی قبلی در سال 2019 او حزب محافظه‌کار را به پیروزی قاطع رساند و رای‌دهندگان به او مأموریتی را برای انجام آن محول کردند.

وی تاکید می کند که در حال حاضر به دلیل شرایط سخت اقتصادی و مشکلات بین المللی به ویژه جنگ در اوکراین، لازم است برنامه های تدوین شده توسط وی برای بهبود وضعیت اجرایی شود.

به گفته وی، در صورت استعفا از سمت نخست وزیری و رهبری حزب محافظه کار، جانشین وی نمی تواند آن حزب را به چنین پیروزی برساند.

دیدگاهتان را بنویسید