پایان دوره رای گیری برای تعیین جانشین جانسون/نخست وزیر جدید بریتانیا روز دوشنبه اعلام می شود

نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که خانم لیز تراس شانس بیشتری برای تصدی پست نخست وزیری دارد. بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی افکار عمومی در میان اعضای حزب محافظه کار «لیز تراس» با برتری ۲۲ درصدی نسبت به رقیب خود «ریشی سوناک» به احتمال زیاد به عنوان نخست وزیر آینده انگلیس انتخاب خواهد شد.

البته نزدیکان ریشی سوناک امیدوارند حمایت قاطع اعضای حزب محافظه کار در آخرین مناظره انتخاباتی که چهارشنبه گذشته در لندن برگزار شد، در آرای الکترال منعکس شود و منجر به پیروزی وی شود. با این حال، بیشتر رسانه ها در انگلیس از پیروزی لیز تراس استقبال کردند و وعده های انتخاباتی او را تفسیر کردند.

پس از پایان مهلت رای گیری، تراس در بیانیه ای اعلام کرد که در صورت انتخاب به عنوان نخست وزیر، تضمین می کند که بریتانیا راه سعادت و رفاه را در پیش خواهد گرفت. او در این بیانیه گفت: من به آینده ای روشن تر و بهتر برای بریتانیا اعتقاد دارم. من یک طرح جسورانه دارم که اقتصاد ما را تقویت می کند و دستمزدهای بالاتر، امنیت بیشتر برای خانواده ها و خدمات عمومی در سطح جهانی را ارائه می دهد.

تراس افزود: «من این کار را با کاهش مالیات ها و تشریفات اداری که کسب و کارها را عقب انداخته است، انجام خواهم داد. وی درباره حوادث اوکراین و تداوم سیاست های ضد روسی هشدار داد: اگر من به عنوان نخست وزیر انتخاب شوم هرگز اجازه نمی دهم کسی ما را تهدید کند و هر کاری که بتوانم برای موفقیت ملت بزرگمان انجام خواهم داد.

ریشی سوناک در بیانیه‌ای جداگانه، انتخابات پیش رو را برای سرنوشت کشور حیاتی خواند و نوشت: «ما با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم، اما در عین حال با فرصت‌های جدیدی روبرو هستیم. من می دانم برای گذر از زمان های چالش برانگیز چه چیزی لازم است. من به عنوان وزیر دارایی این کار را انجام داده ام و به عنوان نخست وزیر این کار را ادامه خواهم داد.

وی با اشاره به بحران انرژی انگلیس افزود: رای به من رای برای کنترل تورم، حمایت از مردم در زمستان و پایه‌گذاری نسل جوان و رفاه آینده است. من به عنوان نخست‌وزیر جسور، شجاع و صادق خواهم بود. من یک دولت جدی را رهبری خواهم کرد که اعتماد را احیا کند، اقتصاد را احیا کند و کشور ما را متحد کند.

بوریس جانسون تا زمانی که جانشین او در روز سه شنبه رسما به قدرت برسد، در سمت خود باقی خواهد ماند. اما گفته می شود که ون های تخلیه در خارج از خیابان داونینگ شماره 10 مستقر شده اند تا وسایل جانسون را در آخر هفته جابجا کنند.

انتخابات برای تعیین نخست وزیر جدید پس از کناره گیری بوریس جانسون در 16 ژوئیه 1401 آغاز شد. در 21 ژوئیه، هشت چهره کلیدی در حزب محافظه کار، با حمایت حداقل 20 عضو حزب، به فهرست نهایی انتخابات راه یافتند. .

در رای اول، ناظم زهوی وزیر دارایی و جرمی هانت، رئیس کمیته سلامت پارلمان انگلیس رای کافی برای شرکت در مرحله بعدی این رقابت ها جمع آوری نکردند. پس از آن سوئلا براورمن، دادستان سابق بریتانیا، تام توگندات، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان، کیمی بادناک، معاون سابق نخست وزیر در امور زنان و «پنی موردانت» وزیر دفاع اسبق، حذف شدند. به ترتیب از شرکت در مسابقه و ریشی سوناک و لیز تراس از مرحله نهایی سعود حذف شدند.

اکنون سرنوشت ساکنان جدید خیابان داونینگ شماره 10 به رای اعضای عمومی حزب محافظه کار بستگی دارد.

نخست وزیر جدید انگلیس مجبور می شود از سن بالا و ناتوانی الیزابت برای سفر به لندن و سفر به اسکاتلند برای شرکت در مراسم تحلیف استفاده کند. بر اساس اعلام کاخ سلطنتی بریتانیا، جانشین بوریس جانسون روز سه شنبه در کاخ بالمورال با الیزابت دیدار و حکم خود را دریافت خواهد کرد.

لرد رابرت هیوارد، یکی از اعضای ارشد حزب محافظه کار، امروز به خبرنگاران گفت: “احساس کلی من این است که لیز تراس پیروز خواهد شد، اما فکر نمی کنم او به اندازه ای که نظرسنجی ها پیش بینی می کنند به سوناک نزدیک شود.”

دیدگاهتان را بنویسید