آغاز کاوش های باستان شناسی در قدیمی ترین محوطه باستانی ایران


ساعت: 12:24
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885314

رئیس گروه کاوش باستان شناسی غار کرد کالا اعلام کرد؛

حامد وحدتی نسب از آغاز فصل جدید تحقیقات مشترک تیم ایرانی و فرانسوی در محوطه باستانی غار کرد قلعه در شهر اوج استان قزوین خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حامد وحدتی نسب در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین; وی با اشاره به اهمیت غار کالاکورد به عنوان یکی از مهم ترین محوطه های باستانی ایران گفت: با توجه به نتایج اولیه قدمت گذاری غار که در فرانسه انجام شده، قدمت این محوطه بیش از 400 هزار سال برآورد شده است.

وی افزود: در واقع این غار با این قدمت قدیمی ترین محوطه باستانی ایران است که از نظر وجود بقایای انسان و گونه های مختلف جانوری نیز بی نظیر است.

سرپرست تیم کاوش باستان شناسی غار کالاکورد با اشاره به وجود آب و هوای متفاوت در این منطقه گفت: در آخرین فصل کاوش های مشترک ایران و فرانسه در سال 2009، دندان شیری کودک نئاندرتال از گونه ای منقرض شده با قدمت بیش از 125 سال با قدمت هزاران سال یافت شد که قدیمی ترین عضو بدن انسان تاکنون در فلات ایران به دست آمده است.

وحدتی با اشاره به آغاز فصل سوم کاوش در این منطقه گفت: با شیوع ویروس کرونا و توقف عملیات کاوش، این منطقه به دلیل مسائل حفاظتی و امنیتی تعطیل و پلمب شد.هیات مشترک ایران و فرانسه یک ماهه برگزار می شود.

وی همچنین گفت: این تیم در بخش ایرانی متشکل از 10 دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در رشته ابزار سنگی و پیش از تاریخ و 20 کارشناس فرانسوی مستقر در فرانسه است و اعضای تیم فرانسوی در موزه به تحقیقات آزمایشگاهی می پردازند. از مردم شناسی آنها انجام پاریس .

سرپرست تیم کاوش باستان شناسی غار کالاکورد در پایان به امکان انجام فصول بعدی کاوش ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به ابعاد محوطه و نوع کاوش ها که باید با دقت فراوان و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان امکان انجام ده فصل کاوش در این منطقه وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید