کاوش های جزیره حریره از سر گرفته می شود/کاوش های ناتمام مسجد ایلخانی به پایان می رسد.


ساعت: 16:49
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910412

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با امضای تفاهم نامه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و منطقه آزاد کیش، از آذرماه امسال کاوش و کاوش در جزیره حریره کیش از سر گرفته می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تأسیس جزیره حریره (کیش) به دوره ایلخانان باز می گردد و تا دوره تیموریان به عنوان بندر نقش فعالی داشت و با کشورهای مختلف مبادلات اقتصادی و تجاری داشت. از جمله چین و آفریقا.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: چندین فصل کاوش در جزیره کیش انجام شده است و مساحت فعلی جزیره حریره 120 هکتار است. آثار کشف شده در چندین فصل کاوش شامل خانه ایانی، بقایای حمام و مسجد جامع است. این مسجد 1200 متر مربع مساحت دارد که نشان از رونق شهر حریره دارد. بیشتر بقایای این مسجد ایلخانی که از زیر خاک بیرون آمده قابل بازدید است.

امیری تصریح کرد: جزیره حریره در گذشته نقش بندری و تجاری داشت. بندر سیراف قبل از این جزیره این نقش را ایفا می کرد و از دوره ساسانی تا سلجوقی رونق داشت. پس از شهر حریره، جزیره هرمز به ویژه در دوره صفویه به عنوان بندر تجاری فعالیت می کرد. بندر سیراف و جزیره هرمز نتوانستند کارکرد اولیه خود را حفظ کنند، اما امروزه جزیره حریره (کیش) به دلیل شرایط اقلیمی و طبیعی همچنان نقش تجاری و تجاری خود را دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: در جلسه ای که روز چهارشنبه 27 آبان ماه 1401 با مدیرعامل منطقه آزاد کیش و معاون گردشگری کیش برگزار کردم، در مورد از سرگیری بررسی ها و کاوش ها در یک طرح بحث و تبادل نظر کردم. شهر حریره که عمدتاً بر مسیر دسترسی و شبکه جاده ای متمرکز است، بازدیدکنندگان با ورود به شهر حریره بهتر می توانند بدنه معماری و شهرسازی را درک کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، کاوش های ناتمام مسجد ایلخانی باید به پایان برسد و تلاش می کنیم در میان مدت اطلاعات تاریخی بیشتری به دست آوریم تا بتوانیم ساختار معماری شهر را به بازدیدکنندگان بیشتری ارائه کنیم و فرصت جدیدی برای گردشگری ایجاد کنیم. . با توجه به اینکه شش ماه از سال کاوش خواهیم داشت گردشگران می توانند با بازدید از شهر حریره از این کاوش ها دیدن کنند.

امیری تصریح کرد: در حال حاضر مسیر بازدید، تابلوهای معرفی و روشنایی حریره به خوبی اجرا می شود. یک موزه خوب نیز در این شهر وجود دارد که می توان آن را توسعه داد. همچنین در نظر داریم تا با توجه به بخش‌های محلی جزیره، یک انسان‌شناسی انجام دهیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به زیرساخت های خوبی که در کیش وجود دارد، در نظر داریم سالانه نشست باستان شناسی در این جزیره برگزار کنیم. همچنین با توجه به ظرفیت خوب پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه آموزشی، در صورت تمایل منطقه آزاد کیش، می توانیم دوره های آموزشی برای هنرمندان هنرهای سنتی جزیره، راهنمایان تور و هتلداران برگزار و برای آنها گواهی صادر کنیم.

وی ادامه داد: در سفر دو روزه خود به کیش از جزیره هندورابی و بافت سنتی بومیان کیش و اقامتگاه های بوم گردی این بافت دیدن کردم. این ساختار از منظر مردم شناسی قابل بررسی است و فرصتی برای افزایش تعداد اکوتوریسم در این حوزه وجود دارد.

امیری با بیان اینکه مساحت جزیره هندورابی 20 کیلومتر است، تصریح کرد: جمعیت ساکنان این جزیره 120 نفر است و شغل مردم ماهیگیری است. تاکنون هیچ بررسی باستان شناسی در این جزیره انجام نشده است و قرار است بررسی های باستان شناسی برای تهیه اطلس باستان شناسی سواحل خلیج فارس از جزیره کیش و هندورابی آغاز شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: هزینه تحقیقاتی جزیره هندورابی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هزینه کاوش از منطقه آزاد کیش است. علاوه بر این، این جزیره از ظرفیت خوبی در زمینه گردشگری برخوردار است.

وی افزود: پیش نویس تمامی موارد مطرح شده با رئیس اجرایی منطقه آزاد کیش تهیه شده و به زودی در قالب تفاهم نامه به امضا می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید