گنبد فیروزه ای سلطانیه شاهکار معماری ایرانی در استان زنجان / هنر ارزشمند ایلخانی سوغات مردم زنجان


ساعت: 17:58
تاریخ انتشار: 14/12/1400
کد خبر: 1815535

گنبد سلطانیه که به صورت نگین فیروزه ای در دشت وسیع سلطانیه خودنمایی می کند، یکی از بی نظیرترین بناهای خشتی جهان است که ارتفاع سر به فلک کشیده آن همه را مجذوب خود می کند و با نقش و نگار زیبای خود چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; شهر سلطانیه اگرچه فاصله زیادی دارد، اما گنبد آبی آن چنان جذاب است که چشم هر بیننده ای را از دور خیره می کند، این شاهکار معماری ایرانی با عظمت خود چنان شهرت جهانی دارد که حتی اگر زنجان با مکان های دیگر تاریخ را نمی شناسند، به خاطر گنبد سلطانیه که در دشت وسیع سلطانیه قرار دارد و عظمت آن را به رخ همگان می کشد، آن را خواهند شناخت.

این گنبد که در شهر سلطانیه قرار دارد بین سالهای 704 تا 712 هجری قمری به دستور اوجایتو پادشاه مغول معروف به سلطان محمد هدابنده ساخته شد و مقبره وی نیز در همین بنا قرار دارد.


66d8b273 1759 4641 a2a9 df9b993ac108 خبر خاکستری

گنبد آجری سلطانیه که اولین مقصد گردشگری استان زنجان محسوب می شود، نه تنها 700 سال زنده مانده، بلکه از جغرافیای ایران، بلکه از تاریخ ذهن بشر نیز جان سالم به در برده و در سال های اخیر شاهد آن بوده است. حضور بازدیدکنندگان و گردشگران از سراسر جهان.

این گنبد که یکی از منحصربفردترین و البته بزرگ ترین گنبد آجری دنیاست، آجری ساخته شده و طبق اطلاعات موجود بعد از کلیسای سانتا ماریا و ایاصوفیه سومین گنبد بلند دنیا از نظر ارتفاع است. ثبت شده است.

گنبد تاریخی در قسمت جنوب غربی ارگ سلطانیه قرار دارد و بر اساس اطلاعات موجود هر ارگ ملک مشاهیر زمان بوده است که در ساخت ارگ با یکدیگر رقابت می کنند.

بنای این بنای عظیم تاریخی بر روی نقشه ای هشت ضلعی قرار دارد که طول هر ضلع آن به 17 متر می رسد و عظمت این بنا را نشان می دهد اما گنبد سلطانیه از سه فضا تشکیل شده است: قطر دهانه آن 40.24 است. متر این ویژگی باعث شد تا این گنبد در فهرست شگفت انگیزترین بناهای تاریخی ساخته شده توسط بشر قرار گیرد.


7c504247 1c1f 4977 bf62 6c988a624c21 خبر خاکستری

گنبد با کاشی های فیروزه ای به شکلی خاص تزیین شده است، این تزیینات به گونه ای به نظر می رسد که گویی لباس فیروزه ای بر روی گنبد پوشیده شده است و هدف آن جلب نظر تماشاگران است.

تزیینات داخلی گنبد متنوع بوده و شامل تزئینات اندود، گچبری، خیس، خطوط تزئینی و تزئینات آجری است. گنبد سلطانیه مجموعه ای بی نظیر از اصیل ترین هنرهای تزیینی ایران است، به گونه ای که دیوارهای داخلی بنا دارای طرح های خطی با ترکیب کاشی و آجر آبی، کلمات الله، محمد و علی و ترکیبی از کلمات محمد و علی و پیچیده است. ترکیبات هندسی از کلمه علی ساخته شده است.


53d44503 c0ac 4858 9207 f70014cf8e2e خبر خاکستری

اما گنبد سلطانیه به عنوان یادگاری از دوره ایلخانی و هفتمین اثر ایران به ثبت رسیده و در فهرست میراث جهانی این بنای ارزشمند است.


24bb8a35 3b48 4606 b9f8 3fa8c6f000c5 خبر خاکستری

اگرچه شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر مانع از ورود گردشگران به روستاها و بازدید از اماکن تاریخی به ویژه گنبد سلطانیه شده است، اما امسال طبق برنامه ریزی های ستاد ملی تاج گذاری، گردشگران و مسافران باید با دو دوز واکسن واکسینه شوند. تاج و با داشتن کارت واکسیناسیون می توانید وارد شهر سلطانیه شوید و از نگین فیروزه این شهر دیدن کنید.

به گفته مسئولان گردشگری استان زنجان، موزه و ساختمان سلطانیه از ساعت 9 الی 19 به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می کند و 15 راهنما و فروشندگان بلیط به راهنمایی، مشاوره و خدمات به بازدیدکنندگان می پردازند. از سوی دیگر برنامه های متنوع دیگری از جمله تکمهگردانی که با فرهنگ زنجان عجین شده است برای آشنایی بازدیدکنندگان با این هنر اجرا می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید