بلاتکلیفی کارگران گنبد سلطانیه ناشی از بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی است.

اخراج یا قطع همکاری بدون دلیل در هر سازمان و نهادی می تواند باعث نارضایتی اجتماعی و حتی تجمعات و اعتراضات خیابانی شود.

اخراج یا به خطر انداختن امنیت شغلی تعداد قابل توجهی از کارکنان و کارگران واحد در یک شهر کوچک می تواند در شهر بحران ایجاد کند.

بر اساس تصمیم وزارت میراث فرهنگی، امنیت شغلی 46 کارگر گنبد سلطانیه در خطر است، مزایای بیمه آنها کاهش یافته و دستمزد آنها به طور منظم و بر اساس قانون کار پرداخت نشده است.


2882dfd4 21d1 4e2e a02c d574d9679476 خبر خاکستری


5 ماه حقوق کارگران کاهش یافته است

یکی از کارگران گنبد سلطانیه در گفت و گو با خبرنگار مجرسا با بیان اینکه 5 ماه است حقوق ما پرداخت نشده است، اظهار کرد: در این پنج ماه تنها یک بار 4 میلیون تومان و دو بار 6 میلیون تومان به کارمندان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت حقوق ما مشخص نیست، بیان کرد: معلوم نیست حقوق ما چقدر خواهد بود.

کارگر گنبد سلطانیه با بیان اینکه قبلا با میراث فرهنگی استان زنجان قرارداد داشتیم و این قرارداد تیرماه امسال به پایان رسید، تصریح کرد: به ما اعلام شد که از این پس باید با شرکت توسعه گردشگری قرارداد ببندیم.

وی با بیان اینکه این شرکت هنوز با ما قراردادی منعقد نکرده است، خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی استان زنجان اعلام می کند زمانی که این شرکت متولی قرارداد است نمی توانیم کاری انجام دهیم.


بلاتکلیفی 46 کارگر گنبد سلطانیه

این کارگر گنبد سلطانیه با بیان اینکه 46 نفر از کارکنان گنبد سلطانیه با این مشکل مواجه هستند، گفت: این شرکت در تهران مستقر است و هیچ ارتباطی با این شرکت نداریم.

وی با بیان اینکه بیمه 46 نفر از کارگران گنبد سلطانیه قطع شده است، تصریح کرد: با مشکل بیمه مواجه هستیم و تمام هزینه های درمانی و دارویی را به صورت رایگان پرداخت می کنیم.

کارگر گنبد سلطانیه با بیان اینکه با 28 سال سابقه امنیت شغلی ندارم، افزود: 90 درصد شاغلان بالای 25 سال سابقه کار دارند و افرادی هستند که 18 سال سابقه کار دارند.

کارگر گنبد سلطانیه با بیان اینکه این شرکت اعلام کرده که قراردادها در حال تعدیل است، خاطرنشان کرد: کارکنان در حوزه اقتصادی تحت فشار زیادی هستند و باید هر چه سریعتر کاری انجام شود.

وی با بیان اینکه کارکنان به دلیل اینکه نمی توانند حق و حقوق خود را بگیرند انگیزه خود را از دست می دهند افزود: یکی از همکاران قرار است تا دو ماه آینده بازنشسته شود اما از نظر بیمه و قرارداد با همین مشکل مواجه است.


اداره کار نمی تواند کاری انجام دهد

هومن امید در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، با اشاره به موضوع کارگران گنبد سلطانیه، گفت: با پیگیری های وزارت کار، وزارت میراث فرهنگی دستور استخدام این کارگران در یک شرکت را صادر کرد. “

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه این دستور از سوی وزارتخانه صادر شده نتوانستیم کاری انجام دهیم، گفت: اگر این افراد کارمند کارگاهی بودند بلافاصله وارد می شدیم اما از آنجایی که تغییر وضعیت این کارمندان است. به دستور وزارت میراث فرهنگی خارج از کنترل ماست.

سرپرست مدیریت روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه استان زنجان گفت: اداره کل میراث فرهنگی باید سریعا این کارکنان را با شرکت پیمانکاری مرتبط می کرد و این شکست از سوی اداره کل فرهنگی بوده است. میراث و خاطرنشان کرد: این کارکنان باید با این شرکت قرارداد ببندند تا به حقوق این افراد خدشه وارد نشود.

با وجود اینکه اداره کل میراث فرهنگی و گنبد سلطانیه متولی اصلی ساماندهی و تعیین تکلیف این مسئولان است، مدیر گنبد سلطانیه در گفتگو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه من هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارم و اداره کل میراث فرهنگی باید به این سوال پاسخ دهد.

متاسفانه بی توجهی مسئولان به این کارگران و کارمندان بزرگترین گنبد خشتی جهان نه تنها تقصیر کارمندان این دولت است، بلکه چهره این دولت را در این دوره زمانی که شعار دولت ایجاد کار است

مسئولان استان زنجان قبل از بروز مشکلات در جامعه وضعیت کار این کارگران را سامان دهند تا شاهد مشکلات دیگری در جامعه نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید