بی توجهی به میراث فرهنگی!/آتش سوزی اقدامی تاریخی است آری یا خیر؟


ساعت: 20:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891296

متاسفانه پس از آتش سوزی هفته گذشته مغازه های خیابان امام (ره) سمنان، خانه تاریخی حاج عبدالعلی فرزند حاج ملاعلی نیز قربانی آتش سوزی شد، اما نظر میراث فرهنگی در خصوص این خانه تاریخی است. شایسته توجه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛بنقل قول از مرات; چهارشنبه هفته گذشته آتش سوزی نسبتاً گسترده ای در خیابان امام سمنان رخ داد که باعث سوختن چند مغازه شد اما خوشبختانه با حضور به موقع آتش نشانی تلفات جانی نداشت.

اما نکته حائز اهمیت در این میان کتمان حقیقت در پوشش عمق فاجعه توسط سازمان میراث فرهنگی سمنان است، بنابراین بر اساس اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان هیچ موردی وجود نداشته است. آسیب سازه ای به بافت تاریخی خیابان امام اما زمین مشاهده خبرنگار مرات حکایت به این دلیل است که خانه تاریخی حاج عبدالعلی فرزند حاج ملاعلی سمنانی از حکیم برجسته نیز دچار آتش سوزی شده و خسارت زیادی دیده است.

متأسفانه این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی و میراث فرهنگی ثبت شده جایگاهی ندارد و میراث فرهنگی استان سمنان به کلی نادیده گرفته شده و در اختیار یکی از شرکت های بازار سمنان به عنوان ملک خصوصی است، در حالی که این مکان به حساب می آید. طبقه اول در اطراف مسجد امام (ره) سمنان است.


d8647db5 af51 4c44 8c03 8dcb0b55b74a خبر خاکستری

و حال سوال اینجاست که آیا مسئول وقت میراث فرهنگی از وجود خانه تاریخی مذکور اطلاعی دارد و آن را یک اثر تاریخی می داند یا خیر؟ مطمئناً اگر پاسخ این دو سؤال مثبت بود، هرگز ادعا نمی شد که «هیچ آسیبی به بافت تاریخی وارد نشده است»!

مصطفی یغمایان معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرات ضمن تایید خسارت به بافت تاریخی منزل حاج عبدالعلی گفت: در آتش سوزی، چوب کاری خانه مذکور. آسیب دیده و سیاه شده بود که با تجهیزات تخصصی تعمیر شد و خود سازه به هیچ وجه آسیب ندید.

وی در ادامه بیان کرد: البته قبل از آتش سوزی این خانه دچار خسارت هایی شده بود که نباید با حادثه اخیر مرتبط باشد.


9d4636e5 7a93 4b5b 864f f24c5bbb4dcb خبر خاکستری

به گفته مدیر مغازه یاگمایان، مغازه ها نیز در این آتش سوزی سیاه شدند و در صورتی که با روش شستشو به حالت اولیه خود برنگردند، از روش های تخصصی تری مانند سندبلاست استفاده می شود که حتی یک میلی متر آجر را حذف می کند.

البته با توجه به اظهارات کسبه محل و همچنین مشاهدات میدانی از آتش سوزی، خسارات وارده بسیار بیشتر از آن چیزی است که معاون وقت میراث فرهنگی گفته بود و احتمال ریزش ساختمان وجود دارد، در حالی که به گفته کاسبه گفته می شود سقف این خانه تاریخی نیز در اثر این آتش سوزی آسیب دیده است و ریزش کرده و البته هیچ کارشناس سازمان میراث فرهنگی برای ارزیابی خسارت اقدام نکرده است و باید منتظر واکنش مسئولان میراث فرهنگی و شهرداری در خصوص آن باشیم. این خانه تاریخی


367c9db3 4f73 462f b6a4 d5e78695d53a خبر خاکستری

استفاده از خانه های تاریخی به عنوان انبار بدون نظر کارشناسی و وجود چنین انبارهایی در بافت تاریخی بازار سمنان امکان تکرار چنین حوادثی را فراهم می کند و نبود ایستگاه آتش نشانی در مجاورت بافت تاریخی یکی دیگر از معضلاتی است که مسئولان امر به آن اشاره می کنند. باید روی دقت کافی داشته باشید تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنید و خسارت زیادی به کسب و کار وارد کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید